Complexity Skrevet 20. desember 2016 Del Skrevet 20. desember 2016 Nå virker det jo ikke som pris er ett tema for deg, da en tesla\selvkjørende bil kommer over en million i pris. Lappen koster vel i dag en mellom 25-35 tusen? Og selv klarer jeg meg utmerket med en bil til ca 60 tusen. Blir langt billigere det. Har tidligere klart meg fint med biler til mellom 4-8000kr og men da familien i det minste vil at det skal være airbag i det jeg kjører må man litt opp i pris. Trenger heller ikke stor utdanning for å klare spørsmålene. Skulle du ikke bestå teorien kan du ta den i muntlig form, og det hjelper vist mange av de som sliter. På teorien får du spørsmål om situasjoner du vil møte på ditt liv bak rattet, viktig at man vet hva man skal gjøre da. Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 20. desember 2016 Forfatter Del Skrevet 20. desember 2016 (endret) Trenger heller ikke stor utdanning for å klare spørsmålene. Skulle du ikke bestå teorien kan du ta den i muntlig form, og det hjelper vist mange av de som sliter. På teorien får du spørsmål om situasjoner du vil møte på ditt liv bak rattet, viktig at man vet hva man skal gjøre da. Jo faktisk da det spør på en slik måte for å gjøre folk usikker, prøvde faktisk å ta teori 2 ganger. Strøk på begge. Bruker en slik dialekt nesten nynorsk litt gammelnorsk. Så først nå innrømmer dere når bilene blir 100% selvkjørt er det penger inne i bildet? Tesla kommer å sørge for de som er interisert og måtte betale 1 million kr for den billigste bilen? Airbag koster ikke mye nei. Det som er dyrt med gamle biler har jeg hørt er hvis man ikke er bilmekaniker, har jeg fått lappen. Er bytte olje\EU kontroll etc lite problem. Burde være kurs på det også når man tar lappen. Men må vel ta EU kontroll uansett selv om man kan fikse problemet selv. Og få bekreftet det er løst. Det som er vanskelig er hvis man har NEON lys (Glødepære) og skal bytte til led lys, det er viktig lysene ikke er for svake\sterke. Endret 20. desember 2016 av LMH1 Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 20. desember 2016 Del Skrevet 20. desember 2016 (endret) En ny tesla (model s vel å merke) koster vel fra millionen og opp per dags dato. Nå som det kommr avgifter på elbiler blir det nok bare å stige. Endret 20. desember 2016 av Complexity 1 Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 20. desember 2016 Forfatter Del Skrevet 20. desember 2016 (endret) Hvorfor dyrere avgifter på elbil\hybrid? Når veteran bil er vesentlig billigere? Har en onkel som mekker biler han har veteranbil særlig volvo. Kun for det er slik? Egentlig burde det være billigst å være miljøvennlig. Trafikkfarlig er gamle biler også. Hvis ikke alt er byttet. Men vanskelig å få gjennom EU kontroll på 30 år gamle biler, er garantert mye rust særlig under bilen. Vet ikke om nye biler har plast som ikke råtner for det er særlig problem hvis veien er saltet og får vann under bilen. Endret 20. desember 2016 av LMH1 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 20. desember 2016 Del Skrevet 20. desember 2016 En ny tesla (model s vel å merke) koster vel fra millionen og opp per dags dato. Nå som det kommr avgifter på elbiler blir det nok bare å stige. Nei en får S til langt under millionen, med og uten autopilot. Avgiftene kommer kanskje etter 2020, ingen vet hvordan de blir lagt opp enda. 1 Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 20. desember 2016 Forfatter Del Skrevet 20. desember 2016 Men kan noen bekrefte: http://www.nettavisen.no/3131369.html http://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-motor/bil-og-trafikk/denne-motoren-brukes-i-fem-forskjellige-bilmerker/a/10072675/ http://www.dinside.no/motor/stor-forskjell-pa-varmeeffekt/61303004 http://www.dinside.no/motor/det-har-aldri-vaert-storre-forskjell/61264035 http://www.nettavisen.no/na24/--kjper-samme-bilen-betaler-2030000-kroner-mer/5186108.html http://www.aftenposten.no/bil/Stor-undersokelse-Her-er-bilmerkene-med-de-beste-garantiene-7228b.html Av bruktbiler så er vel Volvo\BMW\Mercedes\hyundai\audi de tryggeste bilene. De dårligste er mazda\ford\ (Amerikanske biler se under) som er de dyreste bilene å reparere? Noen som vet om Tesla egentlig stammer fra Cadillac\Chevrolet\Chrysler\Chevrolet Corvette Sies man må være ekspert for å reparere slike biler, tror det er samme med tesla. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 20. desember 2016 Del Skrevet 20. desember 2016 Noen som vet om Tesla egentlig stammer fra Cadillac\Chevrolet\Chrysler\Chevrolet Corvette Sies man må være ekspert for å reparere slike biler, tror det er samme med tesla. Nei Tesla stammer ikke fra noe men bruker deler fra mercedes til noen ting. Det er bare Tesla som reparerer Tesla. Enn så lenge iallefall, når bilene går ut av garanti kan dette endres. 1 Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 20. desember 2016 Forfatter Del Skrevet 20. desember 2016 (endret) Men kan være BMW\Audi\Tesla har samme type motor i elbiler, bare andre modellnummer. Men kun Kjørecomputer og det virtuelle er forskjellig på merkene? Gamle biler var vel i jern\kobber eller stål. Men biler i dag er mest aluminium og plast. Endret 20. desember 2016 av LMH1 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 20. desember 2016 Del Skrevet 20. desember 2016 Men kan være BMW\Audi\Tesla har samme type motor i elbiler, bare andre modellnummer. Men kun Kjørecomputer og det virtuelle er forskjellig på merkene? Gamle biler var vel i jern\kobber eller stål. Men biler i dag er mest aluminium og plast. Tesla lager sine egne motorer, de leverer dog til noen andre merker som mercedes. Men Tesla sine motorer er laget av, Tesla. Tesla er i all hovedsak aluminium(model x og s). Lenke til kommentar
Frank Drebin Skrevet 20. desember 2016 Del Skrevet 20. desember 2016 LMH1, er det kun å bli kjørt rundt du er ute etter, dvs. at du ikke ønsker å ta lappen? Jeg vil tro taxi er et greit alternativ for deg da, det tar nok en del år til selvkjørende biler uten krav til fører blir lovlige. Det er ikke det jeg ikke ønsker å ta lappen det er fordi det er dyrt, da jeg måtte antaklig ha betalt 50 000 kr eller mere. For det andre er det ikke folkerett å ha førerkort slik reglene er i dag. De som lider av søvnape mister førerkortet ganske enkelt forklart eller hvis de tar medisiner som kan gjøre man kan sammenlignes med promille. Jo faktisk da det spør på en slik måte for å gjøre folk usikker, prøvde faktisk å ta teori 2 ganger. Strøk på begge. Bruker en slik dialekt nesten nynorsk litt gammelnorsk. [...] Det som er dyrt med gamle biler har jeg hørt er hvis man ikke er bilmekaniker, har jeg fått lappen. Burde være kurs på det også når man tar lappen. Hvis du har strøket to ganger vil jeg anbefale deg å endre på hvordan du forbereder deg, for det er tydeligvis noe som ikke fungerer. Det som fungerte for meg var å lese hele læreboka, og så øve masse hos teoritentamen.no (eller en lignende side, litt usikker på hvilken det var jeg brukte). Er det spørsmål du ikke forstår eller får til, så har nok enten boka eller venner/familie svaret. Lappen er nok for de fleste mulig å få for under 50 000 kr, med mindre du ikke har noen å øvelseskjøre med hjemme. 50 000 kr er uansett en liten sum sammenlignet med å kjøpe en selvkjørende bil, det være seg ny eller brukt, de neste 10-15 årene. Og hvis det i tillegg skulle vært et kurs i mekking innbakt i lappen hadde den jo blitt enda dyrere... Som du sier er det ingen rett å ha lappen, og jeg er glad for at det er strenge krav og at det blir strengere. Ikke et vondt ord om folk som har søvnapné eller som må gå på tunge medisiner, men jeg ønsker ikke å få en bil med en sovende/ruset sjåfør over i mitt kjørefelt og rett i fleisen. 1 Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 20. desember 2016 Del Skrevet 20. desember 2016 En ny tesla (model s vel å merke) koster vel fra millionen og opp per dags dato. Nå som det kommr avgifter på elbiler blir det nok bare å stige. Nei en får S til langt under millionen, med og uten autopilot. Avgiftene kommer kanskje etter 2020, ingen vet hvordan de blir lagt opp enda. Greit, du får kansje en helt ny model S til 7-800 tusen uten autopilot og ekstrautstyr med den minste motoren og det minste batteriet. Slenger man på litt luksus og vinterpakke osv blir det fort dyrere. Dog ikke dyrt sammenlignet med en tilsvarende sportsbil drevet av bensin. 1 Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 20. desember 2016 Forfatter Del Skrevet 20. desember 2016 (endret) Ulempen også med de gamle førerkortreglene er førerkortet gyldig i 100 år. Men må mener jeg det har blitt vesentlig kortere periode og må fornye korter oftere hvis man tar førerkort i dag. Har førerkortet gått ut på dato? Dette må du passe på! Blir det selvkjørt bil i 2020 betaler jeg gledelig 60 000 kr ekstra for det. Er så gammeldags man må fornye førerkortet på lik måte med router\NSB billett. Kun fordi staten ønsker å tjene penger og gjøre det vanskelige for privatpersoner. Før var det kun buss\vogntog\traktor som må fornyes hver 5 år. Men kan jo frykte verstefall selvkjørte biler aldri kommer til norge? Endret 20. desember 2016 av LMH1 Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 20. desember 2016 Del Skrevet 20. desember 2016 Er bare bra det er slik at man må påvise helseattest for å fornye førerkortet. Det er utrolig mange som kjører bil i dag som egentlig ikke burde hatt lov til det grunnet dårlig syn eller andre ting. Dessverre går andres liv og tapt pga dette. Så fornying av førerkort ved fremvising av helseattest er bare bra. 1 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 20. desember 2016 Del Skrevet 20. desember 2016 Greit, du får kansje en helt ny model S til 7-800 tusen uten autopilot og ekstrautstyr med den minste motoren og det minste batteriet. Slenger man på litt luksus og vinterpakke osv blir det fort dyrere. Dog ikke dyrt sammenlignet med en tilsvarende sportsbil drevet av bensin. Jeg har en på vei med alt utstyr, 75 batteriet og den går til langt under millionen. En kommer vell ikke så høyt før en går for P egentlig siden 100 pakken kun er til P en så lenge. Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 20. desember 2016 Forfatter Del Skrevet 20. desember 2016 Er bare bra det er slik at man må påvise helseattest for å fornye førerkortet. Det er utrolig mange som kjører bil i dag som egentlig ikke burde hatt lov til det grunnet dårlig syn eller andre ting. Dessverre går andres liv og tapt pga dette. Så fornying av førerkort ved fremvising av helseattest er bare bra. Jeg mener bilene burde hatt strengere krav, kanskje sensor eller varsling\tilrettelegging hvis man har dårlig syn eller annet. Da slik teknologi koster ikke særlig mye mere, staten for stå for en del avgiftene som en del av sykehus etc men man tar delevis enkelte kostnadene selv. Kanskje for deler. Da Uber selvkjørte biler har slik på taket, det koster vel ikke så mye og etterinstallere? Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 20. desember 2016 Del Skrevet 20. desember 2016 Er bare bra det er slik at man må påvise helseattest for å fornye førerkortet. Det er utrolig mange som kjører bil i dag som egentlig ikke burde hatt lov til det grunnet dårlig syn eller andre ting. Dessverre går andres liv og tapt pga dette. Så fornying av førerkort ved fremvising av helseattest er bare bra. Jeg mener bilene burde hatt strengere krav, kanskje sensor eller varsling\tilrettelegging hvis man har dårlig syn eller annet. Da slik teknologi koster ikke særlig mye mere, staten for stå for en del avgiftene som en del av sykehus etc men man tar delevis enkelte kostnadene selv. Kanskje for deler. Da Uber selvkjørte biler har slik på taket, det koster vel ikke så mye og etterinstallere? Teknologien og lovgivningen er ikke der at disse systemene kan være hovedsjåfør, det er fortsatt den bak rattet som har siste stikk i kjøringen og derfor kan en ikke slenge inn folk som ikke har "kompetanse" til å kjøre. Men når nivå 5 kommer så trenger en ikke noe sertifikat, det blir som å ta en taxi. 1 Lenke til kommentar
Frank Drebin Skrevet 20. desember 2016 Del Skrevet 20. desember 2016 Blir det selvkjørt bil i 2020 betaler jeg gledelig 60 000 kr ekstra for det. Men kan jo frykte verstefall selvkjørte biler aldri kommer til norge? Så da er du f.eks. forberedt på å betale, la oss si, 660 000 kr i stedet for 600 000 kr om tre år, heller enn å bruke 30-50 000 kr på lappen nå og kjøre i tradisjonelle biler noen år til? Fullstendig selvkjørende biler slik du ønsker er veisystemet vårt ikke klart for enda, og såvidt jeg vet finnes vel ikke slik teknologi enda. Det at du skal kunne kjøpe og bli kjørt i en slik bil helt alene uten lappen de neste årene er fullstendig urealistisk. 1 Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 20. desember 2016 Forfatter Del Skrevet 20. desember 2016 Men tror selv på nivå 5 må enten forsikringselskapet\ de som sitter i bilen\ eller bilselgeren\levrandøren stå ansvarlig hvis det blir ulykke? Antar det kommer med rød nødstopp. Man kan trykke hvis man ser det kan oppstå ulykke? Kanskje man også kan tilpasse farten selv, på touch skjermen. Hvis man vet det er glatt f.eks eller det er mye trafikk. Selv liten tro på det vil komme selvkjørt bil. En fordel med det man slipper folk som har mistet lappen som ikke respekter lovverket. Ulempet med tanke på jobber blir vel heller om det skal bli lovlig å bruke selvkjørt biler til jobb sammenheng f.eks for å spare penger? Da bedrifter vil heller kjøpe selvkjørte biler en å betale for folk som kjører særlig hvis prisen blir ca 60 000 kr dyrere. En annen ting er hvem som skal stå ansvarlig. Tror bedriftene vil presse prisene ned på bilene hvis det ikke blir dyrere for bedrifter? kanskje det blir avgifter på det for å ungå bedrifter nedbemanner? Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 20. desember 2016 Del Skrevet 20. desember 2016 Blir det selvkjørt bil i 2020 betaler jeg gledelig 60 000 kr ekstra for det. Men kan jo frykte verstefall selvkjørte biler aldri kommer til norge? Så da er du f.eks. forberedt på å betale, la oss si, 660 000 kr i stedet for 600 000 kr om tre år, heller enn å bruke 30-50 000 kr på lappen nå og kjøre i tradisjonelle biler noen år til? Fullstendig selvkjørende biler slik du ønsker er veisystemet vårt ikke klart for enda, og såvidt jeg vet finnes vel ikke slik teknologi enda. Det at du skal kunne kjøpe og bli kjørt i en slik bil helt alene uten lappen de neste årene er fullstendig urealistisk. Det er ikke veinettet som er problemet, nivå 5 biler skal kjøre alene i alle situasjoner både på vei og utenfor. Lenke til kommentar
toffo Skrevet 20. desember 2016 Del Skrevet 20. desember 2016 (endret) Blir det selvkjørt bil i 2020 betaler jeg gledelig 60 000 kr ekstra for det. Men kan jo frykte verstefall selvkjørte biler aldri kommer til norge? Så da er du f.eks. forberedt på å betale, la oss si, 660 000 kr i stedet for 600 000 kr om tre år, heller enn å bruke 30-50 000 kr på lappen nå og kjøre i tradisjonelle biler noen år til? Fullstendig selvkjørende biler slik du ønsker er veisystemet vårt ikke klart for enda, og såvidt jeg vet finnes vel ikke slik teknologi enda. Det at du skal kunne kjøpe og bli kjørt i en slik bil helt alene uten lappen de neste årene er fullstendig urealistisk. Det er ikke veinettet som er problemet, nivå 5 biler skal kjøre alene i alle situasjoner både på vei og utenfor. Spørsmålet er hvilke forhold nivå 5 forholder seg til. Det er forskjell på en saltet vei i Oslo med lav fart, god merking, kantstein og fortau sammenlignet med en vanlig svingete fylkesvei på bygda med 80-sone, høye brøytekanter, ingen midstripe sporete snødekke og for smal til å møte lastebil når det har kommet nysnø. Utfordringen for myndighetene vil være å sette grensen for hvilke forhold bilene skal kunne takle før de tillater nivå 5, d.v.s. at bilen er fullt og helt ansvarlig for evt ulykker, og ikke en person i den. Inntil da vil det være påkrevet at bilen har en kvalifisert sjåfør, som er ansvarlig for kjøringen og evt ulykker, uansett hvor mange støttesystemer bilen har innebygget. Endret 20. desember 2016 av toffo Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå