Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Generiell forklaring på biler\spørsmål om selvkjørte biler?

LMH1

Anbefalte innlegg

Tesla mener at den har hardware nok til å være helt selvkjørende. For min del er jeg skeptisk og tror den når max nivå 4. For å komme over på 5 må de nok inn med flere redundante systemer, sørge for at kamera/sensorer er fri for skit og lort osv. Men jeg har kjøpt ny model S med dette systemet så gleder meg til å se hvor langt de kommer :) Den er dog ikke godkjent enda, har ikke cruise engang. 

Snakkes om det blir slik biler etter 1 januar 2017 må man betale selv for strøm men har man kjøpt bil før den tiden kan man lade gratis på tesla sine stasjoner, noen som vet om man kan betale i mobilappen?

Det blir nok i bilen, det finnes ikke noen betalings muligheter på selve stasjonene. En plugger nok bare i og så får en regning etterhvert. Så må en vell godkjenne ett lass av ting før lading starter(er jo fra usa). 

Nå sier det lite om priser da 370 000 kr er antatt billigst pris for en slik selvkjørende bil?

Lurer på om norge blir tilatt å leie bil? Eller hva tror dere om det?

Litt usikker hvor du har det fra, model 3 vill koste fra 35 000 dollar har de sagt. Men dette er garantert uten selvkjøring. Det koster rundt 65 000 i en model S nå. 

Noen vil si om hvor kraftig maskinvare man trenger for dette?

De nye Tesla'ene har en nvidia PX 2 ombord, om dette er nok eller ikke vill tiden vise. nvidia sin deep learning bil er kommet ganske langt, Tesla sine også forsåvidt. Men de er langt i fra nivå 5 enda så om de kan komme der med den er jo usikkert. Tesla mener uansett de kan det, men jeg er skeptisk :) 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Var faktisk inneom en tesla forhandler i dag, må si servicen der er langt unna middels.

Prøvd å spørre når de mener selvkjørte biler vil komme uten krav om førerkort da svarte de vet ikke.

De sa samme om det er mulig å få windows 10 på tesla biler. Så sa personen han ikke trodde det var mulig.

Selv om artikkler på tu.no hinter i løp av 2017-2018 et sted.

Gad liksom ikke å spørre om å få en omvisning da jeg mener det ikke er vits å bruke tiden på.

Har du merket så elendig service noen gang hos tesla?

For hva jeg vet om deg, kunne du vært tesla bil selger.

Da det er mange selgere som burde mistet jobben.

Kan vel tydligvis ikke regne med tesla stiller opp med gratis sjåfør hvis man ikke har lappen eller ekstra service man mener er vanskelig å få tak i andre steder. Men jeg fikk veldig dårlig inntrykk av tesla i dag.

Hvem vet ekstra service i dag kanskje jeg hadde kjøpt selvkjørt bil hos dem om noen år?

Så de har vel lite å tape å gi ekstra service selv om jeg neppe hadde kjøpt bil hos dem i dag. Muligens jeg var uheldig i dette tilfellet. Eller det er snakk om prioritering?

Så begynner basert på behandlingen man får der å anta det må være lett å få jobb i tesla.

Eller om de prioriter som Apple dårlig kundeservice stive priser satser kun på produktet dems holder mål selv om det er rapportert om lange leveringtider og man muligens må i rettsak hvis informasjonen viser seg i ettertid ikke riktig på motorkraft etc.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Var faktisk inneom en tesla forhandler i dag, må si servicen der er langt unna middels.

Prøvd å spørre når de mener selvkjørte biler vil komme uten krav om førerkort da svarte de vet ikke.

De sa samme om det er mulig å få windows 10 på tesla biler. Så sa personen han ikke trodde det var mulig.

Selv om artikkler på tu.no hinter i løp av 2017-2018 et sted.

Gad liksom ikke å spørre om å få en omvisning da jeg mener det ikke er vits å bruke tiden på.

Har du merket så elendig service noen gang hos tesla?

For hva jeg vet om deg, kunne du vært tesla bil selger.

Da det er mange selgere som burde mistet jobben.

Kan vel tydligvis ikke regne med tesla stiller opp med gratis sjåfør hvis man ikke har lappen eller ekstra service man mener er vanskelig å få tak i andre steder. Men jeg fikk veldig dårlig inntrykk av tesla i dag.

Hvem vet ekstra service i dag kanskje jeg hadde kjøpt selvkjørt bil hos dem om noen år?

Så de har vel lite å tape å gi ekstra service selv om jeg neppe hadde kjøpt bil hos dem i dag. Muligens jeg var uheldig i dette tilfellet. Eller det er snakk om prioritering?

Så begynner basert på behandlingen man får der å anta det må være lett å få jobb i tesla.

De svarte jo reelt, det er ingen som vet det. Det blir ikke noen selvkjørende biler som en kan kjøre uten førerkort i 2017-18. Først må det komme en bil som er på nivå 5. 

Tesla har det super travelt om dagen, de klarer nesten ikke levere ut alle bilene de har solgt så det er nok noe av grunnen, men det skal jo ikke være slik uansett. Tesla har dessverre ett dårlig rykte ang dette noen plasser. 

Jeg jobber ikke i Tesla nei. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Men tror du noen bilselgere hadde tilbud seg å kjøre bilen på prøvetur?

Eller må jeg vurdere uber eller taxi slik det er i markedet i dag?

Du tror ingen bilselger gidder å kjøre folk på prøvetur i bilene slik markedet er nå?

Så beste jeg kan håpe på det blir mulig å leie bil fra tesla når teknologien komme?

Eller er bilselger slik ja de kan tilby å leie inn sjåfør men man må betale for tiden sjåføren bruker på turen nesten slik som taxi?

Siden det er så mye folk som kjøper tesla er ikke service så veldig prioritert hos det selskapet?

Lenke til kommentar

Men tror du noen bilselgere hadde tilbud seg å kjøre bilen på prøvetur?

Eller må jeg vurdere uber eller taxi slik det er i markedet i dag?

Du tror ingen bilselger gidder å kjøre folk på prøvetur i bilene slik markedet er nå?

Så beste jeg kan håpe på det blir mulig å leie bil fra tesla når teknologien komme?

Eller er bilselger slik ja de kan tilby å leie inn sjåfør men man må betale for tiden sjåføren bruker på turen nesten slik som taxi?

Siden det er så mye folk som kjøper tesla er ikke service så veldig prioritert hos det selskapet?

Jeg er litt usikker på hva du vill, vill du at en selger skal kjøre deg en plass som en taxi? Eller vill du ha prøvekjøring men ikke kan kjøre selv? 

Lenke til kommentar

Jeg haller mot at det er spørsmålene dine som er på trynet, og ikke de som har dårlig service. Vi vet ikke når fullstendig autonome biler kommer i handelen, og vi vet ikke hvordan lovverket vil bli oppdatert.

Og windows 10? Hva faen har det med noe som helst å gjøre?

Nei, jeg tror du er inne på noe når du antar at de ikke kan stille opp med det. De selger biler. De er ikke et privatsjåførbyrå.

Det er vel gjerne snakk om prioritering av de som faktisk vil legge igjen penger der - altså de som er på jakt etter å kjøpe bil...

Jeg fatter ikke hva problemet ditt med tesla er, og innlegget jeg har sitert sliter jeg med å få til å henge sammen...

• Liker 3
Lenke til kommentar

Da ler du sikkert så du faller av stolen hvis jeg tror bilselgere normalsett får 500-1000 kr timen pluss provisjon i timelønn.

Men i fra dette, kan det ikke stemme her.

Nå ville jeg normalsett forventet litt ekstra av bolig selgere.

Men kanskje ikke åpenkjøp og prøvemulighet før boligsalget.

Men de burde vertfall vite fremtiden til den boligen, litt rart hvis boligselger ikke vet boligen vil rives om noen år.

Litt samme med bilselgere de må vel kunne anta på lik måte som forum hva fremtiden er for biler. Virker nesten ut som forumet har mere peiling en bilselgerne har.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Da ler du sikkert så du faller av stolen hvis jeg tror bilselgere normalsett får 500-1000 kr timen pluss provisjon i timelønn.

Men i fra dette, kan det ikke stemme her.

Ja dette er ganske morsomt, selgere har som regel dårlig timelønn på grunn av provisjon. At de har 500-1000 kroner timen er helt hinsides. 

• Liker 2
Lenke til kommentar

Model S sin headunit kjører på en ARM basert Tegra 3 prosessor. Intill nå nylig har ikke Windows 10 støttet ARM arkitekturen (untatt ubrukelige windows RT) så derfor vil ikke Windows 10 kunne brukes. Istede brukes en modifisert variant av Ubuntu som er ett gratis og liksågreit alternativ til Windows. Linux er vel og generelt bedre alternativ til ett slik bruksområde, samt at tesla sparer bøttevis på å slippe å kjøpe lisens av Microsoft.

Her er en video som viser funksjoner på Model x som gjerne ikke er nevnt av andre. https://youtu.be/03nX6qNxiA4

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men det kunne ha vært full linux distribusjon istedenfor med KDE\Gnome istedenfor tynnklient opplegg.

Men da måtte man ha en full datamaskin\laptop muligens i tillegg.

Hadde vært noe man kunne game\sett film på skjermen.

Slik som enkelte fly har.

QF.jpg

Lenke til kommentar

Men det kunne ha vært full linux distribusjon istedenfor med KDE\Gnome istedenfor tynnklient opplegg.

QF.jpg

Nei en skal ikke game eller se på video i en bil, det skaper bare fristelser for folk. Oppdateringen 8.1 som kommer snart inkluderer oppgradering til linux 4.4.

Lenke til kommentar

Det alternativ bil nr 2 hvis den kunne kunne bli selvkjørt.

Men tviler på den kan bli det da den er vel noen år gammel.

Gøy å sitte i baksete på en slik bil på lange turer. Men basert på bruktmarkedet tror jeg en slik bil har markedspris på rundt 1 milion kr ny, så måte være godt bruktkjøp.

Usikker på hvor vanskelig det er å etterinstallere selvkjørt bil standard antar det bli dyrt da verksted i norge er ganske dyrt.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Det alternativ bil nr 2 hvis den kunne kunne bli selvkjørt.

Men tviler på den kan bli det da den er vel noen år gammel.

Gøy å sitte i baksete på en slik bil på lange turer. Men basert på bruktmarkedet tror jeg en slik bil har markedspris på rundt 1 milion kr ny, så måte være godt bruktkjøp.

Usikker på hvor vanskelig det er å etterinstallere selvkjørt bil standard antar det bli dyrt da verksted i norge er ganske dyrt.

S klasse har slike fører assistent systemer, men de har ikke vært særlig gode til nå. 

Ettermontering er nok helt håpløst, da er det nok bedre å kjøpe ny bil. Men det er noen som tukler med dette selv, så mulig folk vill levere ettermonterings utstyr etterhvert. Uber har jo feks en modul som plasseres på taket. 

Lenke til kommentar

Det skal ikke games eller sees film på tesla, Model s støtter per dags dato ikke engang videoavspilling av sikkerhetsmessige grunner. Det skal være ett enkelt og smart grensesnitt som alle enkelt kan forstå.

USB portene i midtkonsollen er koblet direkte til hovedkortet så man kan plugge i mus\diskettstasjon\cdrom\minnepenn osv som fungerer.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Model s støtter per dags dato ikke engang videoavspilling av sikkerhetsmessige grunner

Hvilken slags sikkerhetmessige grunner?

Meningen med selvkjørt bil er vel man skal slippe bryet å styre bilen.

Man kan gjøre andre ting f.eks snakke i mobil\se film\spille uten det blir noe sikkerhetrisiko.

Men er jo enig pr dags dato er ikke bilene stabile nok å kun stole på selvkjørt teknologien.

Men håper virkelig på nivå 5 vil dette kunne vurderes. Da jeg ser tesla som bortkastet hvis man må ha mobil\laptop med i tillegg.

Da de dekker mine behov bedre. Selv om tesla har noen laptop\mobil funksjoner f.eks ringing antar jeg eller nyheter.

Men kan man oppgradere maskinen slik på PC\NUG\Raspberry Pi?

Eller er det ikke ISO standard lengere på bil så man kjøpe ny bil hvis ytelsen blir for dårlig?

For kan være med teknologien vil dagens maskinvare bli for svak for en bil i 2020.

Så da vil kan ikke kunne kjøre fortere en 60 KM\T hvis bilen skal bli helt selvkjørende det er veldig dårlig.

Da det er langt høyere fartgrense på motorveien.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

LMH1, er det kun å bli kjørt rundt du er ute etter, dvs. at du ikke ønsker å ta lappen? Jeg vil tro taxi er et greit alternativ for deg da, det tar nok en del år til selvkjørende biler uten krav til fører blir lovlige.

Personlig håper jeg i hvert fall at myndighetene er strenge og konservative når det gjelder å slippe til slike kjøretøyer - en sjåfør med førerkort er opplært til å gjøre vurderinger, og kan da eventuelt gripe inn og overstyre bilen hvis det skulle skje noe. Det ser jeg på som ganske verdifullt i trafikken.

En BMW 750i xdrive som du linker til en video av lenger opp starter vel på ca. 1,5 millioner ny, så du kan kjøre en del timer taxi bare for verditapet du får når du kjører (/blir kjørt) ut av butikken første gang.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Model s støtter per dags dato ikke engang videoavspilling av sikkerhetsmessige grunner

Hvilken slags sikkerhetmessige grunner?

Meningen med selvkjørt bil er vel man skal slippe bryet å styre bilen.

Man kan gjøre andre ting f.eks snakke i mobil\se film\spille uten det blir noe sikkerhetrisiko.

Fordi man som fører skal følge med på veien selfølgelig. Selv om bilen kjører selv eller ikke.

Helt selvkjørende biler et det maaange år til vi har her i norge. Taxi er eneste løsning for det intill videre som nevnt.

• Liker 1
Lenke til kommentar

LMH1, er det kun å bli kjørt rundt du er ute etter, dvs. at du ikke ønsker å ta lappen? Jeg vil tro taxi er et greit alternativ for deg da, det tar nok en del år til selvkjørende biler uten krav til fører blir lovlige.

Det er ikke det jeg ikke ønsker å ta lappen det er fordi det er dyrt, da jeg måtte antaklig ha betalt 50 000 kr eller mere.

For det andre er det ikke folkerett å ha førerkort slik reglene er i dag. De som lider av søvnape mister førerkortet ganske enkelt forklart eller hvis de tar medisiner som kan gjøre man kan sammenlignes med promille.

Med delevis selvkjørt bil vil bilen varsle hvis den ser slike problemer? Kanskje gi lyd fra seg?

Eller ha funksjoner som gjør det enklere, f.eks automatisk blinklys\ Stopp hvis man kommer for nær en annen bil etc? Kamera hvis man rygger etc? Slike ting kan forebygge ulykker. Hvis bare teknologien virker.

På 1980 taller var det anderledes man trengte nesten ikke teoriprøve på den tiden. Ellers spørsmålene går mere på skilt. Høyre regel og slik ganske grunneleggende ting og tok mere hensyn at folk er nybegynner.

I dag er kravene så høye man skulle nesten tro teoriprøven er for de som har kjørt bil en del år.

Selv det som har lappen 5-50 år i dag er ikke sikkert de hadde bestått teori\førerprøven slik reglene er i dag. Da det har blitt mye strengere.

I dag må man ha 5\6 på videregående eller høyskole med A for å heletatt forstå spørsmålene man får.

Med selvkjørende biler på nivå 2-3 eller høyere mener jeg staten vegvesen og NAF kan gå sammen å finne måter det blir lettere å ta lappen. Da teknologien tilrettelegger for trafikksikkerhet. Vertfall mye mere.

Det finnes jo lappen for de som har briller? Eller de som har kun automatgir.

Kunne gjort samme med selvkjørte biler. Ha eget førerkort for det.

Slik at livet blir litt mere rettferdig.

Er kanskje enig først i 2020 vil man kanskje hvis man er heldig ha full selvkjørte biler.

I Mellomtiden bør det heller prioriters å gjøre det lettere å ta lappen.

F.eks for folk som lider av sykdom kan få hjelp.

Slik det er i dag er taxi eller buss eneste mulighet, det funger dårlig eller er dyrt hvis man bor langt unna byen.

Dere som har lappen vet vel dere ser det er mange som kjører med parkeringslys\fjernlys på feil steder. F.eks i byer. Særlig om dagen. Eller bruker kjørerlys om natten om det er lite trafikk. De klarer ikke å se barn\katt eller hund som går i gaten. Slike enkle ting kunne automatiseres.

Nå finnes det jo skrekkhistorier:

https://www.youtube.com/results?search_query=tesla+self+driving+car+kill

Men finnes eksempel på autopilot funger:

Så vil selv på grunn av teknologien er selvkjørt bil tryggere en ikke selvkjørt.

Selv om jeg er usikker på om hvis det var en bil som var i veien ville det gått verre.

Man kan jo håpe selvkjørt bil eller "delevis selvkjørt bil" kan gjøre forsikringen langt billigere særlig kasko.

En annen ting: «Head-up display» (HUD) sies å være trafikkfarlig da sjåføren mister konsentrasjon.

BWM vil muligens komme med BMW hvordan Halo Active Touch fungerer tror dere det blir standard når bilene blir selvkjørte? Er jo litt gøy med touch skjerm, men tesla har vel det bare en litt annen type en BMW.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...