Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Generiell forklaring på biler\spørsmål om selvkjørte biler?


LMH1

Anbefalte innlegg

Det jeg lurer på nå:

 

Tesla mener P85D-kjøperne tok «en risiko for skuffelse, som de selv må bære»

 

Ut fra denne saken gir det ikke tesla god rykte, men vet ikke om det er grunnlag å fraråde tesla på det området?

Hvis man føler seg lurt, å kjøpt en bil med svakere motor en det som viste seg var tilfelle.

 

Hva mener dere om dette, er tesla kjent å være vanskelig, hvis det er problemer med bilen?

Så det er god grunn for å styre unna tesla?

 

Hvordan er tesla på ISO standarden?

Da slik som PC er det ISO standard på en del biler som betyr enkelte ting kan byttes ut selv, uten å måtte ha spessielle deler?

 

http://www.ebay.com/itm/HD-6-2-Double-2Din-In-Dash-Car-Stereo-DVD-Player-GPS-Nav-BT-Radio-iPod-FM-Touch/351823781686?_trksid=p2045573.c100033.m2042&_trkparms=aid%3D111001%26algo%3DREC.SEED%26ao%3D1%26asc%3D20131017132637%26meid%3Df09ba27b401745dc8fbf8fd5c4cce619%26pid%3D100033%26rk%3D1%26rkt%3D1%26sd%3D351823781686

 

Eller er slikt umulig å få inn i en tesla bil? Så man må leve uten DVD\CD spiller i en tesla?

 

Diskusjonen om ytelse er vel mest en avsløring av marketing-bullshit fra Tesla og har vel ikke så mye med den tekniske kvaliteten på bilen å gjøre. Den er uansett rask nok for de aller fleste her i verden. At en ikke direkte kan sammenligne hk i en el-bil med hk i en bil med forbrenningsmotor har vel de fleste skjønt allerede, akkurat som en 120hk bensinmotor har en helt annen ytelseskarakteristikk enn en 120hk dieselmotor.

 

Hmm. Prøver du å bytte ut skjermen i en Tesla med en ISO-standard spiller har du nok en død Tesla. Som i de fleste andre nyere biler styres mange andre systemer enn GPS og radio fra den integrerte skjermen.

Endret av toffo
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så du mener iso standarden er fra 2010 tallet til 1980?

 

Så ingen av de store bilprodusentene bruker iso standarden i nye biler kun bruktbiler i så fall?

 

Tesla er ganske dyr bil i utgangspunktet så jeg mener fremdeles de som føler seg lurt, med treg levering bør få prisavslag eller heving av kjøp. Slik markedet er i dag er det nok lønnsomt å leie bil heller å kjøpe. Da man vet kun Elbil og hydrogren antakelig er mest fremtidrettet men veldig dyrt å kjøpe hvis vi snakker om 15 år lønnsomhet. Skal man kun bruke bilen å handle reise til sverige er vel leie mest lønnsomt.

 

Tror mange hadde vurdert det hvis det var fysisk mulig. Men så vidt jeg vet er det ingen bilforhandler så leier ut biler.

 

Må vel bruke http://www.rentalcars.com/ eller http://barumbilutleie.no/

Det blir neppe billig. Men tror det lønner seg, tviler på slike tilbyr tesla eller selvkjørte biler.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Så du mener iso standarden er fra 2010 tallet til 1980?

 

Så ingen av de store bilprodusentene bruker iso standarden i nye biler kun bruktbiler i så fall?

 

 

Må vel bruke http://www.rentalcars.com/ eller http://barumbilutleie.no/

Det blir neppe billig. Men tror det lønner seg, tviler på slike tilbyr tesla eller selvkjørte biler.

 

Det jeg mener er at det spiller ingen rolle om produsenten har fulgt ISO-standarden så lenge de har integrert andre funksjoner i det konsollet. Allerede på 2003-modellen Peugeot jeg hadde var styring av kjørecomputer integrert med bilradioen og ville forsvinne hvis jeg byttet bilradio. På svært mange av de nyeste bilene er f.eks. styring av klimaanlegg, ryggesensor/ryggekamera, osv osv integrert i modulen som sitter i ISO-ramma. På en Tesla er i tillegg f.eks. styringen av lading, selvkjøring og så og si alt annet integrert i hovedskjermen. Dermed vil store deler av funksjonaliteten til bilen ryke hvis du tar ut den og setter inn spilleren du linker til. Så om de har fulgt ISO-standarden eller ikke er i praksis totalt uinteressant fordi du kan ikke sette inn noe annet enn originalt der uansett.

 

Utleie av el-biler er muligens et lite marked enda, fordi de som trenger å leie bil for kortere perioder som regel ikke har ladekontakt hjemme. Men det kommer seg nok etter hvert. Selvkjørte biler for menigmann kommer nok ikke på ganske mange år enda, det må bl.a. omfattende lovendringer til og teknologien må f.eks vise seg å være stabil selv på norske vinterveier.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Snakkes om at man skal kunne oppgradere hovedenheten etterhvært. Men du kan neppe hive inn noe cd spiller.

 

Hvorfor man skulle ønske det på en tesla hvor man har gratis internett for radio og streaming av musikk med Spotify kan jeg ikke helt skjønne.

Støtter vel egne filer fra minnepenn og for dem som vil ha enda bedre kvalitet.

 

Tror ikke trådstarter har helt skjønt hvordan en tesla fungerer. Man styrer absolutt alt ifra hovedenheten i midtkonsollen (varme, luft, musikk, høyde på fjæring, navigering, mobiltelefonen, ryggekamera osv)

Endret av Complexity
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det jeg lurer på nå:

 

Tesla mener P85D-kjøperne tok «en risiko for skuffelse, som de selv må bære»

 

Ut fra denne saken gir det ikke tesla god rykte, men vet ikke om det er grunnlag å fraråde tesla på det området?

Hvis man føler seg lurt, å kjøpt en bil med svakere motor en det som viste seg var tilfelle.

 

Hva mener dere om dette, er tesla kjent å være vanskelig, hvis det er problemer med bilen?

Så det er god grunn for å styre unna tesla?

 

Hvordan er tesla på ISO standarden?

Da slik som PC er det ISO standard på en del biler som betyr enkelte ting kan byttes ut selv, uten å måtte ha spessielle deler?

 

http://www.ebay.com/itm/HD-6-2-Double-2Din-In-Dash-Car-Stereo-DVD-Player-GPS-Nav-BT-Radio-iPod-FM-Touch/351823781686?_trksid=p2045573.c100033.m2042&_trkparms=aid%3D111001%26algo%3DREC.SEED%26ao%3D1%26asc%3D20131017132637%26meid%3Df09ba27b401745dc8fbf8fd5c4cce619%26pid%3D100033%26rk%3D1%26rkt%3D1%26sd%3D351823781686

 

Eller er slikt umulig å få inn i en tesla bil? Så man må leve uten DVD\CD spiller i en tesla?

 

Den saken har ingenting med motorene å gjøre, men batteriet. Tesla mener på sin side at de fulgte EU regler når de oppga hk, de som står på andre siden er såklart uenig. Kjenner ikke saken godt nok til å kommentere noe mer. 

 

Men tesla er ikke vanskelige, de fikser det aller meste men det kan være noe ventetid. Men i slike saker er det nok verre. 

 

En kan ikke bytte deler andre plasser enn hos Tesla, om de går under noen iso standard vet jeg ikke. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

 

Den saken har ingenting med motorene å gjøre, men batteriet. Tesla mener på sin side at de fulgte EU regler når de oppga hk, de som står på andre siden er såklart uenig. Kjenner ikke saken godt nok til å kommentere noe mer. 

 

 

 

 

De har sikkert fulgt EU-regler - som kjent er ikke de alltid like smarte.

 

Forenklet eksempel:

Tesla har lagt sammen den maksimale ytelsen til hver motor, type 200+200+200+200 = 800

Mens i praksis greier bl.a. ikke systemet å levere nok strøm til at alle motorene kan yte maks samtidig, så den samlede ytelsen på systemet i praktisk bruk er f.eks. 600

 

Obs. Jeg har her bare brukt tenkte tall for eksempelets skyld, jeg har ikke regnet med reelle tall, men forskjellen i regnemåte er årsak til konflikten som nevnes i den artikkelen.

 

 

Samme sak kan sees på hybridbiler.

Eksempel Toyota Prius, hvor bensinmotoren yter maks 98hk, mens el-motoren yter maks 72hk. Oppgitt the Tesla way skulle altså maksytelsen være 170hk, mens de lar seg ikke maksimere samtidig og Toyota oppgir 122hk totalt.

Endret av toffo
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Men finnes det enkel måte å regne hvor mye kostnad en tesla 3?

Da kun tesla X sier å ha 100 kWt batteri ( beregnet 542 km rekkevidde) hvis man antar 3.00 øre/kWh

Så kan man si det koster ca 30 kr å lade opp batteriet.

 

På en gjennomsnittlig bil med 30 liter bensin\disel tank klarer ca 50 mil og koster 13 kr per liter.

Vil det koste ca 390 kr å fylle tanken.

 

Men ofte koster det dobbelte for en stor bil av eldre type.

 

Men syns det også er rart tesla holder tilbake informasjon da det ikke er lett å vite alt heller.

 

Vet noen i den beregningen hvor lenge man spille musikk\ hvor høy temp man kan sette før prisene øker?

Er det slik elbil hadde før propan, men vet ikke hvordan det er nå, om den bruker strøm? Så da blir rekkevidden kort hvis tempraturen er 25-30 grader i bilen?

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Men finnes det enkel måte å regne hvor mye kostnad en tesla 3?

Da kun tesla X sier å ha 100 kWt batteri ( beregnet 542 km rekkevidde) hvis man antar 3.00 øre/kWh

Så kan man si det koster ca 30 kr å lade opp batteriet.

 

På en gjennomsnittlig bil med 30 liter bensin\disel tank klarer ca 50 mil og koster 13 kr per liter.

Vil det koste ca 390 kr å fylle tanken.

 

Men ofte koster det dobbelte for en stor bil av eldre type.

 

Men syns det også er rart tesla holder tilbake informasjon da det ikke er lett å vite alt heller.

 

Vet noen i den beregningen hvor lenge man spille musikk\ hvor høy temp man kan sette før prisene øker?

Er det slik elbil hadde før propan, men vet ikke hvordan det er nå, om den bruker strøm? Så da blir rekkevidden kort hvis tempraturen er 25-30 grader i bilen?

 

Det var en veldig rar beregning, strøm er langt i fra så billig. Her er hvordan jeg beregner hjemmelading: 

 

ca 64kWh tilgjengelig, tap på 15%is gir ca 73,5kWh * 0,85(85 øre pr kWh) = 62.5,- for en lading til 100%. Får ca 36 mil av dette, avhengig av vær slik at kost pr mil ligger mellom 1.5 til 3 kroner. 

 

Men så har du hurtiglading, Tesla sine er gratis enn så lenge. Men "de andre" tar gjerne 2-3 kroner pr minutt, så spørs det hvor lenge en står og hva en får ut av den tiden. 

 

Hvilken info holder tesla tilbake? 

 

Det er ikke noe propan, den er helt elektrisk. Å ha normal temp i bilen og spille musikk trekker ikke så veldig mye i en Tesla, men den skal i tillegg varme batteri. Slik at når det er veldig kaldt bruker bilen en del energi på varme. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Forbå vri litt tilbake mot den selvkjørende biten:

 

Hvordan funker det på vinteren og på veier uten veimerking?

 

Pr i dag finnes det ingen kommersielle system som er beregnet på dette, men en kan kjøre uten vei merking så lenge en har bil foran. Men som sagt, det er ikke beregnet for slike scenarioer.  

  • Liker 3
Lenke til kommentar

http://www.side3.no/motor/dette-er-arsaken-til-at-norge-kanskje-aldri-far-helt-selvkjrende-biler/3423285629.html

 

Hva tror dere her? Kan det være riktig enten blir det slik selvkjørene biler blir kun tilatt om sommeren?

Eller hva tror dere vil skje?

 

Da det kan virke ut som sensonene ikke funger ved mye snø.

 

Denne personen er utdannet innenfor media og det lyser ganske greit igjennom, kort og dårlig artikkel. Ang tilsmussede sensorer så kan dette løses med å ha systemer som holder de rene, i tillegg kan en selv gå ut og rengjøre og det viktigste av alt, redundans. Det er ikke slik at en sensor vill slå ut en 100% autonom bil. Den vill ha redundante systemer som kan kjøre selv om noe detter ut. 

 

Problemet er at det ikke finnes noen biler som er godkjent for nivå 5 selvkjøring enda, så hvordan de tilslutt vill se ut og fungere er det ingen som vet med sikkerhet. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Problemet sies at norge har dårlige veier, men tror det generieltsett er bare tull.

Vet ikke hva bilen gjør hvis det er snø i veibanen om bilen er satt til å kjøre sakte?

For det blir jo vanskeligere for bilen å vite med mindre det er GPS med google maps om sommeren så bilen vet hvor strekene går på veibanen.

 

Så du tror ikke norge vil innføre forbud mot selvkjørende biler?

Bare fordi det ikke er gjort tester i særlig grad i norge på dette området, og kan ikke vite sikkert hvordan det vil ende.

 

Slik det er idag hjelper selvkjørte biler lite, selv om man har promille\har søvnproblemer hjelper det lite for å beholde førerkortet slik reglene er i dag. Selv om man kanskje har argument for å ungå tap av førerkort hvis man ofte kjører over fartsgrensen og får prikker? Men problemet man kan ungå systemet hvis man vil. Argumentene for hacking eller virus kan være argument for selvkjørte biler? Eller må man være ansatt hos tesla hvis man skal klare det? Ferreste vil gjøre det, men kan være problem hvis de installer apper etc som kan være risiko?

 

Edit ser.

 

Men synd det er kun tyskland dette har vært prøvd, spørs om selvkjørte biler kan gjøre man kan få samme fartgense i tyskland som i norge? Eller er det fysisk umulig med tanke på vinteren?

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Jeg vil tro at nivå 5 selvkjørende biler vil først være tillatt/aktuelt i Norge og andre land med snø/frost først når det blir lagt ned striper i veiene som er lesbare av elektronikken selv om det er snø og is. F.eks. magnetiske felter e.l. gjemt i hvit/gulstripene. Det må i tillegg utvikles sensorer som vurderer friksjon, bremselengde etc når det er is/snø på veien.

Min magefølelse sier at vi kanskje har prøveprosjekter på dette om en 10-15 år, men det blir sikkert en høyt og langvarig debattert politisk beslutning om og når vegvesenet skal oppgradere norske veier til å støtte selvkjørende biler.

Lenke til kommentar
 

 

 

Vet ikke hva bilen gjør hvis det er snø i veibanen om bilen er satt til å kjøre sakte?

For det blir jo vanskeligere for bilen å vite med mindre det er GPS med google maps om sommeren så bilen vet hvor strekene går på veibanen.

 

ved nivå 4/5 så klarer bil å kjøre med snø i veibanen og ingen merking. I dag vill den kun klare det med bil foran. Bil bruker ikke GPS for å vite hvor bilen skal plasseres alene, det er alt for unøyaktig.

 

 

Så du tror ikke norge vil innføre forbud mot selvkjørende biler?

Bare fordi det ikke er gjort tester i særlig grad i norge på dette området, og kan ikke vite sikkert hvordan det vil ende.

 

Norge er en av de landene som er mest positiv og det ble vell sendt ett forslag til høring i dag om akkurat selvkjørende biler som skal tillate dette fra neste år av(kommersielt). Altså for å få gjort mer testing i akkurat Norge. 

 

 

 

Slik det er idag hjelper selvkjørte biler lite, selv om man har promille\har søvnproblemer hjelper det lite for å beholde førerkortet slik reglene er i dag. Selv om man kanskje har argument for å ungå tap av førerkort hvis man ofte kjører over fartsgrensen og får prikker? Men problemet man kan ungå systemet hvis man vil. Argumentene for hacking eller virus kan være argument for selvkjørte biler? Eller må man være ansatt hos tesla hvis man skal klare det? Ferreste vil gjøre det, men kan være problem hvis de installer apper etc som kan være risiko?

 

Ja det hjelper veldig lite, da det ikke finnes selvkjørende biler og det er heller ikke lov til å brukes. Alt kan hackes, slik er det bare. At det medfører noen større risiko enn andre biler i dag kan jeg ikke se. 

Slik det er idag hjelper selvkjørte biler lite, selv om man har promille\har søvnproblemer hjelper det lite for å beholde førerkortet slik reglene er i dag. Selv om man kanskje har argument for å ungå tap av førerkort hvis man ofte kjører over fartsgrensen og får prikker? Men problemet man kan ungå systemet hvis man vil. Argumentene for hacking eller virus kan være argument for selvkjørte biler? Eller må man være ansatt hos tesla hvis man skal klare det? Ferreste vil gjøre det, men kan være problem hvis de installer apper etc som kan være risiko?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg vil tro at nivå 5 selvkjørende biler vil først være tillatt/aktuelt i Norge og andre land med snø/frost først når det blir lagt ned striper i veiene som er lesbare av elektronikken selv om det er snø og is. F.eks. magnetiske felter e.l. gjemt i hvit/gulstripene. Det må i tillegg utvikles sensorer som vurderer friksjon, bremselengde etc når det er is/snø på veien.

Min magefølelse sier at vi kanskje har prøveprosjekter på dette om en 10-15 år, men det blir sikkert en høyt og langvarig debattert politisk beslutning om og når vegvesenet skal oppgradere norske veier til å støtte selvkjørende biler.

 

Da har du missforstått nivå 5, det er biler som kan kjøre i alle situasjoner. Også offroad. Disse "sensorene" finnes i dag ved bruk av forskjellige sensorer så kan en avgjøre om en har mistet veigrepet og gjøre rettelser for det. Det har vi hatt i mange år. Det ble sendt ut forslag om å starte å teste selvkjørende biler i Norge til neste år, i dag. Så estimeringen din er nok litt off. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Jeg vil tro at nivå 5 selvkjørende biler vil først være tillatt/aktuelt i Norge og andre land med snø/frost først når det blir lagt ned striper i veiene som er lesbare av elektronikken selv om det er snø og is. F.eks. magnetiske felter e.l. gjemt i hvit/gulstripene. Det må i tillegg utvikles sensorer som vurderer friksjon, bremselengde etc når det er is/snø på veien.

Min magefølelse sier at vi kanskje har prøveprosjekter på dette om en 10-15 år, men det blir sikkert en høyt og langvarig debattert politisk beslutning om og når vegvesenet skal oppgradere norske veier til å støtte selvkjørende biler.

 

Da har du missforstått nivå 5, det er biler som kan kjøre i alle situasjoner. Også offroad. Disse "sensorene" finnes i dag ved bruk av forskjellige sensorer så kan en avgjøre om en har mistet veigrepet og gjøre rettelser for det. Det har vi hatt i mange år. Det ble sendt ut forslag om å starte å teste selvkjørende biler i Norge til neste år, i dag. Så estimeringen din er nok litt off. 

 

 

Nja, mulig jeg brukte en betegnelse uten å sette meg godt nok inn i den tekniske betydningen.

 

Men: det vi vel diskuterer her er biler som kan hente deg på julebordet og kjøre deg hjem til døra og putte seg selv i garasjen etterpå.

Det du henviser til om 'testing neste år' er uttalelser fra en oppmerksomhetskåt politiker som snakker om begrenset testing for bilprodusenter/systemprodusenter på områder som blir spesielt tilrettelagt for dette. Alt det fine snakket er foreløpig ikke premiert med en eneste krone, ikke en gang med jugekors bak ryggen. Altså foreløpig helt irrelevant for vanlige bileiere.

 

At det kommer mer eller mindre suksessfulle prosjekter med selvkjørende busser eller budbiler på faste ruter ganske snart tviler jeg ikke på. Det blir som trikk uten skinner og med avstandssensor - ikke spesielt utfordrende, men jeg spår allikevel godt med ulykker når disse får magnetiske forstyrrelser eller GPS-signalet speiles i kontorveggen.

 

Men, når det gjelder menigmann, at jeg kan bli kjørt hjem fra fest, eller være i stand til å lese og skrive på diskusjon.no på tur til jobb... her opprettholder jeg mitt estimat på 10-15 år før reelle prøveprosjekter er i gang.

Lenke til kommentar

Hva med denne?

Tesla med nyhet i natt: Lanserer biler som faktisk kan kjøre selv

 

Snakkes om det blir slik biler etter 1 januar 2017 må man betale selv for strøm men har man kjøpt bil før den tiden kan man lade gratis på tesla sine stasjoner, noen som vet om man kan betale i mobilappen?

 

Nå sier det lite om priser da 370 000 kr er antatt billigst pris for en slik selvkjørende bil?

Lurer på om norge blir tilatt å leie bil? Eller hva tror dere om det?

 

 

Bilene blir utstyrt med en ny datamaskin som har 40 ganger så stor regnekraft enn forrige generasjon, en radar som kan «se gjennom» tungt regnvær og tåke – og bilen foran. I tillegg blir bilene utstyrt med åtte surround-kameraer som gir 360-graders syn rundt bilen og tolv oppdaterte ultrasoniske sensorer som lar bilen gjenkjenne både harde og myke objekter nærmere dobbelt så langt unna som forrige system.

Noen vil si om hvor kraftig maskinvare man trenger for dette?

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...