TriHard Skrevet 30. november 2016 Del Skrevet 30. november 2016 (endret) Hei, jeg er 16 år og går elektro vg1 og lurte på om det er smart å gå IKT i vg2? Det er mange som sier at jeg ikke bør gjøre dette på grunn av vansker med å skaffe seg jobb. Flere sier at jeg bør heller gå data og elektronikk fordi det er mye enklere å skaffe seg jobb. Jeg lurte på om dette er sant? Jeg vil helst gå IKT.Takk for svar! Endret 30. november 2016 av TriHard Lenke til kommentar
Lyspaere Skrevet 30. november 2016 Del Skrevet 30. november 2016 Gå det du vil gå. Hva du går på VGS avgjør ikke hva du blir. Skal du ut i jobb rett etter VGS er det generelt vanskelig uansett, men noen fag har større potensiale for videre jobb etter fagbrevet er tatt... Lenke til kommentar
Visum Skrevet 30. november 2016 Del Skrevet 30. november 2016 IT er ikke trygt valg i 2016, bortsett fra om du kan programmering og informasjonssikkerhet. Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 1. desember 2016 Del Skrevet 1. desember 2016 Hei, jeg er 16 år og går elektro vg1 og lurte på om det er smart å gå IKT i vg2? Det er mange som sier at jeg ikke bør gjøre dette på grunn av vansker med å skaffe seg jobb. Flere sier at jeg bør heller gå data og elektronikk fordi det er mye enklere å skaffe seg jobb. Jeg lurte på om dette er sant? Jeg vil helst gå IKT. Takk for svar! Både IKT og Data og elektronikk er omtrent like lett/vanskelig med tanke på læreplass og jobb, veldig små forskjeller der - forskjellene er som oftest knyttet til de aktuelle skolene/lærerne som underviser (dessverre). Det er svært stor variasjon i hva som undervises på de forskjellige skolene - så mitt tips er ganske enkelt å spørre folk du kjenner om hva de jobber med på de forskjellige stedene. Der jeg jobber (IKT-servicefag på Bleiker vgs), har vi forholdsvis tungt teknisk fokus, både på server/klient, virtualisering, nettverk og PowerShell (men naturligvis også "standardemner" som brukerstøtte/anskaffelser/effektivisering/Office). Vi har svært god dekning av utstyr/programvare til undervisningen, personlig har jeg ikke vært borti videregående skoler med bedre utrustning, selv om noe begynner å bli nokså gammelt. Elevene våre har forholdsvis lett for å få seg praksis og læreplass; vi har god kontakt med et betydelig antall bedrifter, men elevene må søke og skaffe plasser på egenhånd. De elevene som vil ut i lære, kommer seg ut (har hatt 100% dekning de siste årene, av dem som har bestått eksamen). Erfaringsvis har det ikke vært vanskelig for elevene å fortsette å jobbe heller, men ikke nødvendigvis i samme bedrift. En del har valgt påbygning etter læretiden - men det handler stort sett om karrierevalgene til den enkelte - ikke at de ikke får seg jobb. Til syvende og sist, er det hvem du er og hva du kan som blir avgjørende - i mindre grad hva slags papirer/utdanning du har. Jeg har mange eksempler på folk med "bare" fagbrev som nå sitter i ledende, tunge tekniske stillinger i anerkjente IT-bedrifter, og jeg har eksempler på folk med mastergrad som er stuck på support. Jeg vet også at en del andre skoler sliter - både med IKT-servicefag og Data og elektronikk. Vår nærmeste "konkurrent" med Data og elektronikk, Rud vgs i Bærum, har så vidt meg bekjent ikke hatt elever ut i lære på veldig lenge - selv om de har et tålelig bra rykte blant elevene, og har OK inntakssnitt (bedre enn IKT på Bleiker). Andre skoler i Akershus med IKT sliter også mye mer med å få ut elevene sine i lære, selv om de har sterkere elever inn, og uten at jeg skal henge ut noen, handler det nok mest om hvor tett kontakt lærerne har med bedriftene og bransjen. Moralen er ganske enkel - du må sjekke de skolene du vurderer nøye. Jeg bruker mye tid på å møte bedriftene på deres arenaer - de kommer ikke løpende til skolen av seg selv - og jeg tør å spørre direkte, både om å få utstyr og praksis/læreplasser. Den som spør, får oftere positivt svar, men man må også tåle noen nei underveis... Bedriftene er stort sett svært positive til å støtte skolen. Det jeg kan tilby i gjengjeld er mer kompetente elever/lærlinger, som faktisk kan gjøre en jobb for bedriftene - og som er svært formbare og lærevillige. De har bare ett år (blir antakelig to fra 2019), så de kan ikke allverden - men et visst grunnlag klarer vi å putte inn - og det er forbausende mye som er mulig å lære på ett år, om man virkelig blir tent og går inn for det... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå