Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har ikke endret på skattekortet mitt ettersom alle jeg har spurt meddelte at det ikke var så farlig å endre. Har derfor basert meg på denne informasjonen, men jeg frykter nå at det ikke stemmer og at det er for sent å gjøre noe med det.
(forholdsvis ny når det gjelder arbeidslivet, skatt o.l.)

Jeg begynte å jobbe i September 2015, hvor inntekten min ble satt til hvor mye jeg kom til å tjene ut det året. Noe som er opp til 1/4 av hva jeg har tjent nå. Har trekk på 33 %.

Får jeg eventuelt baksmell fordi jeg ikke har endret på inntekten?

Endret av Etymologi
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du har trekk på 33% er du nok ganske safe. 

Det finnes mange skattekalkulatorer på nett, bare å bruke google, så finner du en. Tast inn hvor mye du kommer til å tjene, og hvor mye du kommer til å betale i skatt, så ser du hvordan det går.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Jeg har ikke endret på skattekortet mitt ettersom alle jeg har spurt meddelte at det ikke var så farlig å endre. Har derfor basert meg på denne informasjonen, men jeg frykter nå at det ikke stemmer og at det er for sent å gjøre noe med det.

(forholdsvis ny når det gjelder arbeidslivet, skatt o.l.)

Hvem er disse "alle" du har spurt? For å få en forutsigbar økonomi mtp skatt er det viktig å justere skattetrekket dersom grunnlaget for det opprinnelige endres. Det er enkelt å gå inn på skatteetaten.no. og oppdatere når du vil i løpet av året, du oppgir hvor mye du har tjent hittil i år, hvor mye du har betalt i skatt hittil i år, hva du kommer til å tjene totalt i løpet av året og dine fradrag, så beregnes trekket for ut året automatisk slik at du går ca i balanse. Har du betalt for mye, får du dette tilbake. Har du betalt for lite, må betale restskatten ("baksmell").

Endret av Slettet-fsaSP0zV
Lenke til kommentar

Om du trur du får "baksmell" kan du betre setja av pengar no, og betala ev. restskatt innan 31. mai. Å betala meir på forskot no i desember i rein panikk har ikkje noko for seg, det speler nesten inga rolle med rentenivået me har no. Nokon tenker sikkert at restskatt er eit nederlag i seg sjølv, men det er det ingen grunn til, du taper ikkje noko på det, faktisk tener du litt på det, men ikkje nok til at eg gidd forklara detaljane omkring det no.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...