Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Forex

Azzthetics

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Du kan veksle til andre valuta uten å overføre pengene til et annet land. I de fleste tilfeller vil du ikke overføre til et annet land, fordi det er vanskelig uten å ha konto i et annet land. Å ha konto i et annet land er vanskelig fordi man normalt sett må ha residens der, eller iallefall addresse.

Forex Bank har jo en del slike tilbud du etterspør. Dessuten kan Norsk personnummer brukes iallefall i Sverige og sannsynligvis i Danmark også. Så du kan nok åpne konto i de landene.

Det vanligste og enkleste er å ha en bank som tilbyr valutakontoer. Det er få som gjør det. Vanligvis kun banker som også tilbyr kjøp og salg av aksjer på en enkel måte. Vanligste er Sveitsiske Franc, Dollar, Euro, Pund. I tillegg er det nok enkelt med Svenske kroner, danske kroner i Norge, eventuelt er det nok greit med Sør Afrikansk Rand, Canadiske Dollar og Australske dollar også i noen tilfeller. Andre valuta er nok litt vanskeligere, men langtfra umulig å skaffe konto til.

Hva er formålet egentlig? Rentekonto i annen valuta? Det er jo svært høy risiko i forhold til lav avkastning. Noen banker tilbyr også direktekjøp av aksjer i original valuta, og da er jo valutakonto en forutsetning om man ikke skal investere i aksjer i andre valutaer på en rotete og ugunstig måte.

Jeg vil anbefale at du ringer Forex Bank og spør dem rett og slett, hvordan slikt fungerer i Norge. De er blant de fremste eksperter på valutabanking i Norden.

Skandiabanken har muligens også noe tilgjengelig.

Endret av zeebra
Lenke til kommentar

Du kan veksle til andre valuta uten å overføre pengene til et annet land. I de fleste tilfeller vil du ikke overføre til et annet land, fordi det er vanskelig uten å ha konto i et annet land. Å ha konto i et annet land er vanskelig fordi man normalt sett må ha residens der, eller iallefall addresse.

Forex Bank har jo en del slike tilbud du etterspør. Dessuten kan Norsk personnummer brukes iallefall i Sverige og sannsynligvis i Danmark også. Så du kan nok åpne konto i de landene.

Det vanligste og enkleste er å ha en bank som tilbyr valutakontoer. Det er få som gjør det. Vanligvis kun banker som også tilbyr kjøp og salg av aksjer på en enkel måte. Vanligste er Sveitsiske Franc, Dollar, Euro, Pund. I tillegg er det nok enkelt med Svenske kroner, danske kroner i Norge, eventuelt er det nok greit med Sør Afrikansk Rand, Canadiske Dollar og Australske dollar også i noen tilfeller. Andre valuta er nok litt vanskeligere, men langtfra umulig å skaffe konto til.

Hva er formålet egentlig? Rentekonto i annen valuta? Det er jo svært høy risiko i forhold til lav avkastning. Noen banker tilbyr også direktekjøp av aksjer i original valuta, og da er jo valutakonto en forutsetning om man ikke skal investere i aksjer i andre valutaer på en rotete og ugunstig måte.

Jeg vil anbefale at du ringer Forex Bank og spør dem rett og slett, hvordan slikt fungerer i Norge. De er blant de fremste eksperter på valutabanking i Norden.

Skandiabanken har muligens også noe tilgjengelig.

Tusen takk for utfyllende svar!

Poenget er ikke at jeg skal ha en høyrentekonto i et annet land eller lignende. Prøver å sette meg mest mulig inn i valutahandel samt. det å overføre store beløpsummer til andre land, såkalt money transfer. 

Er 19 år og går 2 året på en økonomilinje, og mitt langsiktige mål er å åpne en egen valutabutikk lignende forex, og ria transfer. Hvordan jeg skal få til det, og hvordan prosessen er, prøver jeg å finne ut av nå. 

Lenke til kommentar

Ja, altså, isåfall nytter det jo ikke å gå veien via banker og kontoer. Spredningen vil være altfor stor og prisen altfor høy. Her beveger jeg meg nok litt på tynn is, men jeg vil tro at det isåfall er nødvendig å anskaffe bankstatus og/eller handle valuta der bankene handler. Jeg vil tro bankene i tillegg til å kjøpe og selge seg imellom, bruker sentralbanker for å handle valuta.

Ellers må det vel finnes markeder for valuta hvor institusjoner kan kjøpe og selge seg imellom vil jeg tro, på samme måte som f.eks Xetra er et marked for kjøp og salg av aksjer, som brukes av både privatpersoner og institusjoner. Det må vel finnes noe tilsvarende for valuta isåfall?

Jeg tror kanskje det kan være en god idè å forsøke å oppdrive en daytrader for valuta, for de bruker helt sikkert en slik handelsplass/marked. De har sikkert nok kunnskap til å kunne hjelpe deg videre.

Dessverre vet jeg ikke nok om det, utover hvordan det fungerer for privatpersoner, som forklart i første innlegget.

Endret av zeebra
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...