Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Jobber for far , han og mor tar ut alle pengene jeg tjener

Anbefalte innlegg

Hei. Spør for en venn

Min bestekompis gjennom ti år jobber for faren sin. Han er 24 , og foreldrene har tilgang til kontoen hans , men er skilt. Faren gir han lønn en gang i måneden , la oss si på det meste 25.000 kr i sommerferien. Så går han inn minuttet etter og tar ut 22.000 slik at når hovedfirmaet de jobber for ser utbetalingen . Faren mener at han ikke trenger mer enn 3 tusen og leve for. Moren vet ikke om dette , og går senere i uken inn på konto og tar ut alt resterende. Slik jeg har forstått det tror moren at han har sløst vekk alt fra 10 til 25.000 i måneden og sier det skulle bare mangle.

Han tørr ikke å stå opp mot faren for han vet det vil ødelegge forholdet. Faren har nå mistet lappen , og siden han er yrkessjåfør tvinger han nå sønnen til å jobbe fulltid og at han må provide for han, da han er selvstendig næringsdrivende og ikke har rettigheter slik jeg forstod det.

Sier han det til moren blir faren anmeldelt på flekken, og han vil ikke ødelegge forholdet.

Sier han nei til faren, tja.

Jeg ber han gro noen baller , han sier "ja, jeg må bare finne meg en jobb først. "

Han studerer nå på siden og tror faren gir en blank faen, da det virker som han tvinges til å jobbe fulltid selv om han har 2 eksamener denne uken , og jeg er redd for hvordan det skal gå de 3 neste månedene.

Etter at jeg har mast i en stund tror jeg han lyger og sier han får full lønn og faren får prosentene. Faren brukte nettopp rett under millionen på kun bil og kjøpte ny leilighet. så tviler på faren kommer til å gjøre noe annerledes denne gangen da han sikkert har lån.

Som sagt, tror det er løgn og det ødelegger humøret og livsgleden hans. Han vil ikke snakke om det mer med meg

Anonymous poster hash: 6b49f...737

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kommunikasjon, kommunikasjon, kommunikasjon og kommunikasjon. Begynn med å konfrontere faren, og om du vil være snill så bruker du oppsigelse som innflytelse, og ikke skyldige penger eller anmeldelse. Hans mor trenger ikke å ha noe med dette å gjøre.

Et godt tips er også å stenge foreldrene sin tilgang til kontoen. De har ingenting der å gjøre, og er tydeligvis ikke ansvarlige nok til å kunne beholde dette privilegiet.

Endret av Gavekort
Lenke til kommentar

Han sier han ikke orker å stresse med å sperre den , fordi faren vil bli så sur og at han trenger hjelp fordi han ikke er frisk eller hsr dårlig råd.Faren sier han sløser de vekk og ikke trenger mer . Jeg sier at det ikke er akseptabelt, men han sier at han ville bare sløst vekk de 200.000 tusen han har overført uansett.

Det er tydelig at han er redd i mine øyne og ikke vil ødelegge forholdet mellom han og faren.

Jeg tørr ikke involvere meg , men vil ikke mase på han heller. Men jeg klarer ikke tanken på å la det ligge helt heller selv om jeg sikkert må. Ser det går utover livsgleden, humøret , når han går i de samme klærne osv

Lenke til kommentar

Så hva er det han spør etter da? Det er jo klart og tydelig at han blir utnyttet av foreldrene sine her, og om det er Stockholm syndrom som hindrer han i å gjøre noe så bør han kanskje få litt drahjelp fra noen som faktisk bryr seg om hans livssituasjon.

En ting er sikkert, og det er at det ikke finnes noen mellomvei her. Enten så må han finne seg i å bli økonomisk utnyttet av sine foreldre, eller så må han konfrontere de. Det er to ganske enkle løsninger på en meget komplisert situasjon.

Fortell han at Lånekassen alltid står tilgjengelig, og at det står mellom å la seg bli utnyttet eller konfrontere hans far. Det er uakseptabelt at han som en 24 år gammel mann, med viktige studier å tenke på, skal påta seg unødvendig stress og mental byrde fordi hans far er en blodsuger.

Lenke til kommentar

Dette høres ut som svindel og grovt overtramp. Kontakt advokat og ta det videre derifra. Politiet vil uten tvil bli koblet inn. Men her er det viktig å få alt på bordet da det mye som står på spill her slik. Faren risikerer fengsel og kraftige bøter. Mens sønnen kan muligens få krav på å få alt av pengene tilbake og få et normalt liv. 

En far gjør ikke slik mot sin sønn. Ingen ved sinne fulle fem gjør slik mot noen.

Endret av LarZen
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

update:

faren mistet lappen og tvinger han til å jobbe hver dag. faren sier han ikke får penger av nav siden det er egen bedrift, dermed mistenker jeg sterkt at faren tar hele lønningen.

han falt bakpå på skolen og han ser ingen annen utvei enn å slutte og sluttet for 2 uker siden (fortalte ikke meg for han vet jeg blir forbanna og maser på han)

jeg er så JÆVLIG forbanna. Jeg kan jo ikke gjøre en dritt. har lyst å fortelle han at det virker ikke som faren bryr seg i det hele tatt. virker som eneste forholdet de har er arbeid.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...