Laila Dujuk Skrevet 30. november 2016 Del Skrevet 30. november 2016 Er det noen som kan hjelpe meg? Jeg er litt usikker på om jeg har fått uttelling for min arbeidserfaring i tjenesteansienniteten. Jeg ble ansatt i NAV i år 1. februar, altså ansatt i staten og de utlyste en førstekonsulent i kode 1408, lønnstrinn 47 til 54, kr. 410 500 til kr. 459 700. Vanlig veileder stilling. Jeg ble satt i lønnstrinn 49. Jeg vet at de med bachelor får lønnstrinn 47, men det står i lønnspolitikken vår at enheten bør vurdere høyere lønnstrinn enn 47. Jeg var så glad for stillingen, som jeg også er idag og svært uerfaren i forhold til forhandling og diskutere lønn.. Min utdanningsbakgrunn: Medisinsk grunnfag et åring- Bachelor i psykologi, helse og sosial. Holder på en master nå som ikke er fullført per dags dato, men har nå studiepoeng som tilsvarer 5års utdanning-300 studiepoeng. Arbeidserfaring: -Jobbet som miljøarbeider/treningsassistent cirka 20-30 timer i uka cirka fra 2010 til 2012, og to år fulltid etter det, deretter deltid frem til jeg startet i jobben. (Denne jobben skrev mye om i søknadsteksten, fordi det er mye relevant i forhold til brukerne jeg nå gjør saksbehandling for) -Jobbet som støttekontakt siden 2008 8 timer i uka. -Jobbet 1.5 år på ICA 20 timer i uka. -i tillegg har jeg annet arbeidserfaring som har vært av kortere varighet (sommervikar, men sikkert ikke relevant). Jeg lurer på om jeg skulle fått høyere lønnstrinn? Hvis det er så, hvordan går jeg frem? Hva tenker dere? Jeg hadde satt utrolig stor pris på svar/informasjon. På forhånd, takk. Med vennlig Laila Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 30. november 2016 Del Skrevet 30. november 2016 Dette kan det være hensiktsmessig å ta via fagforeininga. Alternativt må du forhandle/drøfte lønn sjølv med arbeidsgiver. Utfordringa her ligg i at dersom arbeidsgiver ikkje er enig i at du bør ha høgare lønn så er ditt einaste sterke kort å true med å seie opp jobben. Informasjon om kva kollegaene dine har i lønn vil være til god hjelp, då arbeidsgiver vanligvis vil at ansatte som har omtrent likt utgangspunkt også tjener omtrent likt. Dette for å unngå unødvendige uro blant dei ansatte. Så prøv fyrst med å be om ein lønnssamtale, alternativt lønnsdrøfting. Dersom du ikkje vinner fram med dette, så er ditt sterkaste kort å leite etter ein anna jobb. Dersom du får eit jobbtilbud frå ein anna arbeidsgiver som er villig til å betale deg betre, så er det eit godt bevis på at du er verdt meir og at arbeidsgiver må betale deg betre for å beholde deg. Ulempen her er at dersom du prøver å presse opp lønna på denne måten, men arbeidsgiver avslører at du bløffer og ikkje eigentleg vil seie opp jobbe, så må du velge mellom å fortsette i jobben med den same lønna, eller å faktisk seie opp jobben for å ta ein jobb som er betre betalt. Lenke til kommentar
Mato Skrevet 1. desember 2016 Del Skrevet 1. desember 2016 hva sier kontrakten du signerte du skal ha , når du snakket om lønn før du skrev under på kontrakten skal det dere ble enig om bli definert i kontrakten. har du lavere en det som står i kontrakten har du krav på mere , har du det som står i kontrakten har du ikke krav på mere justeringer en det som er gitt fra fagforeningen angående justering av trinnet du er på. forhandling av lønn gjør man når man starter i jobben , etter du har godtatt et tilbud har du lite rom for forhandling på kontrakten din med mindre du forandrer stilling internt og får rom for å reforhandle kontrakten. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 1. desember 2016 Del Skrevet 1. desember 2016 Førstekonsulent er en rammekode, noe som vil si at alle førstekonsulenter får sin lønn fastsatt etter reglene i lønnsramme 21 (LR21). Arbeidsgiver må følge reglene, og skal rette opp lønnsplasseringen hvis disse ikke er fulgt. Du kan derfor se bort fra det Mato skriver. Når du snakker om at det er snakk om lønnstrinn 47-54, og du er innplassert på lønnstrinn 49, så er du antagelig direkteinnplassert på LR21 alternativ 12, eller innplassert på LR21 alternativ 8 med ni års ansiennitet. Det skal stå i kontrakten din hvor du er innplassert. Reglene for lønnsramme 21 gir deg ikke høyere lønn enn du har nå med mindre du kan påberope deg minst ti års tjenesteansiennitet. Du har syv-åtte år, ser det ut som. Innplasseringen din tilsvarer en nyutdannet akademiker, eller en bachelorkandidat med noen få års erfaring. I staten har arbeidsgiver plikt til å vurdere lønnsplasseringen din på nytt innen 12 måneder etter tilsetting, basert på hvordan du har gjort det i disse tolv månedene. Etter disse tolv månedene forhandles det regelmessig om lønn etter Hovedtariffavtalens punkt 2.5.1 og 2.5.3. Arbeidsgiver eller fagforeningen kan veilede deg om dette. 1 Lenke til kommentar
Mato Skrevet 2. desember 2016 Del Skrevet 2. desember 2016 Førstekonsulent er en rammekode, noe som vil si at alle førstekonsulenter får sin lønn fastsatt etter reglene i lønnsramme 21 (LR21). Arbeidsgiver må følge reglene, og skal rette opp lønnsplasseringen hvis disse ikke er fulgt. Du kan derfor se bort fra det Mato skriver. Når du snakker om at det er snakk om lønnstrinn 47-54, og du er innplassert på lønnstrinn 49, så er du antagelig direkteinnplassert på LR21 alternativ 12, eller innplassert på LR21 alternativ 8 med ni års ansiennitet. Det skal stå i kontrakten din hvor du er innplassert. Reglene for lønnsramme 21 gir deg ikke høyere lønn enn du har nå med mindre du kan påberope deg minst ti års tjenesteansiennitet. Du har syv-åtte år, ser det ut som. Innplasseringen din tilsvarer en nyutdannet akademiker, eller en bachelorkandidat med noen få års erfaring. I staten har arbeidsgiver plikt til å vurdere lønnsplasseringen din på nytt innen 12 måneder etter tilsetting, basert på hvordan du har gjort det i disse tolv månedene. Etter disse tolv månedene forhandles det regelmessig om lønn etter Hovedtariffavtalens punkt 2.5.1 og 2.5.3. Arbeidsgiver eller fagforeningen kan veilede deg om dette. jeg skjønner staten er en magisk plass og jobbe, så du kan faktisk godta en en kontrakt med lavere lønn og bare kreve den justert ut fra hva andre har betalt i ca samme stilling , gud for en luksus Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 2. desember 2016 Del Skrevet 2. desember 2016 jeg skjønner staten er en magisk plass og jobbe, så du kan faktisk godta en en kontrakt med lavere lønn og bare kreve den justert ut fra hva andre har betalt i ca samme stilling , gud for en luksus Ikkje magi, berre forhånds-forhandla arbeidsavtalar der det på forhånd er avtalt kvar arbeidsgiver skal plassere nyansatte i lønnsstigen. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 2. desember 2016 Del Skrevet 2. desember 2016 jeg skjønner staten er en magisk plass og jobbe, så du kan faktisk godta en en kontrakt med lavere lønn og bare kreve den justert ut fra hva andre har betalt i ca samme stilling , gud for en luksus Jeg tror du enten ikke har lest, eller ikke har forstått hva som sto i innlegget du siterte. Staten følger en tariffavtale ("Hovedtariffavtalen i staten", HTA), og som andre tariffbundne virksomheter skal tariffavtalen følges når virksomheten inngår arbeidsavtaler med arbeidstakerne. Følges ikke avtalen må den individuelle avtalen vike med mindre den individuelle avtalen er bedre for arbeidstaker enn tariffavtalen. Dette er ikke unikt for staten. Det som er unikt for staten er at staten (Stortinget) har besluttet at samtlige uorganiserte også skal omfattes av HTA. En virksomhet som bryter HTAs bestemmelser bryter med andre ord Stortingets vedtak om hvordan staten skal behandle sine ansatte. Lenke til kommentar
Mato Skrevet 2. desember 2016 Del Skrevet 2. desember 2016 joda jeg har jobbet mange plasser med teriff og lønns matriser , dog har du godtatt en plassering ved ansettelse så er det de du forblir, du får lønn ut fra jobben du gjør ikke hva du potensielt kan gjøre, det er dog somregle bare matrise for lavere stillinger , alt annet er ofte individuelt avlønnet. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 2. desember 2016 Del Skrevet 2. desember 2016 Da har du forhåpentligvis lært noe nytt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå