Stormwolf Skrevet 30. november 2016 Del Skrevet 30. november 2016 Her er seriøst iskaldt. Huseier har sagt han skal skifte vindu, men kommer bare med unnskyldninger når jeg spør. Strømmen er dyr og til og med med panelovnen gående så fryser jeg. Har jeg rett til å trekke fra husleia siden strømregninga blir skyhøy på grunn av denne mangelen? Huset er gammelt, men alle vindu er punktert. Lenke til kommentar
ChiaroScuro Skrevet 30. november 2016 Del Skrevet 30. november 2016 Beklager, men jeg har aldri hørt om "punktert vindu". Betyr det at det er et stort hull i vinduet, eller at det er en sprekk i et flere lags vindu? Gammelt hus skriver du. Er du sikker på at huset er isolert? Lenke til kommentar
Stormwolf Skrevet 30. november 2016 Forfatter Del Skrevet 30. november 2016 Betyr at gassen i vinduet er ute. Om jeg har forstått det rett. Både lyd og varmeislolasjonen er borte. Lenke til kommentar
Carpe Dam Skrevet 30. november 2016 Del Skrevet 30. november 2016 Jeg er villig til å tippe at vinduene har ganske lite å si i denne sammenhengen... 1 Lenke til kommentar
Stormwolf Skrevet 30. november 2016 Forfatter Del Skrevet 30. november 2016 Jeg er villig til å tippe at vinduene har ganske lite å si i denne sammenhengen... Hva mener du? Kjenner jo kulden stråle ut fra vinduene Lenke til kommentar
RevealeR Skrevet 30. november 2016 Del Skrevet 30. november 2016 Spørsmålet er vel heller om dette er noe du har kjent til da du flyttet inn/burde kjent til da du flyttet inn. Lenke til kommentar
Stormwolf Skrevet 30. november 2016 Forfatter Del Skrevet 30. november 2016 (endret) Det gjorde jeg absolutt ikke. Jeg flyttet inn på sommeren. Må da vel komme et punkt der det er huseierens ansvar til å informere om noe. Endret 30. november 2016 av Stormwolf Lenke til kommentar
aklla Skrevet 30. november 2016 Del Skrevet 30. november 2016 Sikker på at det ikke bare er tettningslistene? Lenke til kommentar
Stormwolf Skrevet 30. november 2016 Forfatter Del Skrevet 30. november 2016 Det er jeg usikker på, men han har sagt han skal bytte vindu unasett. De er utrolig gamle. Her sitter jeg å fryser, må av og til gå til vasken for varmevann på henda. Er helt sykt. Syns trekk i husleie for ekstra strømbruk nå er bare rett og rimelig. Lenke til kommentar
bIsk0p Skrevet 30. november 2016 Del Skrevet 30. november 2016 Har ikke noe å si om det er punkterte vinduer eller tettningslistene som er problemet, slike ting har huseier ansvar for. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 30. november 2016 Del Skrevet 30. november 2016 Har ikke noe å si om det er punkterte vinduer eller tettningslistene som er problemet, slike ting har huseier ansvar for.Forskjellen er om alle vinduer må byttes ut eller om huseier kan kjøpe og sette på en ny list. Å bytte alle vinduer er ganske dyrt og mye jobb, å sette på lister er gjort på ett par timer. Tipper det er lettere å få huseier til å bytte ut listene raskt enn å bytte samtlige vinduer raskt. Lenke til kommentar
Svinks Skrevet 30. november 2016 Del Skrevet 30. november 2016 (endret) https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1999-03-26-17/KAPITTEL_2#§2-11 § 2-11. Avslag i leie[...]I den tid husrommet lider av en mangel, kan leieren kreve avslag i leien slik at forholdet mellom nedsatt og avtalt leie svarer til forholdet mellom husrommets leieverdi i mangelfull og kontraktsmessig stand. Dette gjelder likevel ikke i tiden etter at leieren har avslått et tilbud om retting som leieren pliktet å motta. Denne paragrafen åpner for at du kan kreve reduksjon i leia nettopp i slike tilfeller, forutsatt at dette er en mangel. Hvis du i utgangspunktet betaler en lav leie i forhold til størrelse og beliggenhet, kan utleier hevde at leia allerede er satt lavt for å ta hensyn til høye fyringsutgifter, og at boligen er i kontraktsmessig stand. Dersom utleier derimot sier seg enig i at leia kan reduseres, vil det motivere utleier til å få byttet ut vinduene snarest mulig. Men bytte av vinduer er et ganske stort inngrep i et hus, avhengig av husets konstruksjon og tilstand kan det enten gjennomføres med små ulemper for den som bor der, eller det kan være mer hensiktsmessig å ta det som en del av en større renovering når boligen er ubebodd. Endret 30. november 2016 av Svinks Lenke til kommentar
Carpe Dam Skrevet 30. november 2016 Del Skrevet 30. november 2016 Jeg er villig til å tippe at vinduene har ganske lite å si i denne sammenhengen... Hva mener du? Kjenner jo kulden stråle ut fra vinduene Kulde stråler ikke. Sjekk rundtomkring vinduet med en lighter for å se om der er trekk. Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 30. november 2016 Del Skrevet 30. november 2016 Kulde stråler ikke.Kulda "stråler" en halvmeter ut fra veggen her, hvis det er 10-20 minus ute. Dette er en helt slett murvegg, og det er definitivt ingen lekkasjer som kan forklare dette. Punktert vindu betyr at spesialgassen (argon) som er inni har lekket ut. Da hjelper det ikke å sette på en list, for katta er allerede ute av sekken. https://www.dinglassmester.no/dorer-og-vinduer/punktert-vindu/ Lenke til kommentar
Carpe Dam Skrevet 30. november 2016 Del Skrevet 30. november 2016 Det er luft som blir kjølt ned av veggen, den fører til en konveksjon som du vil kjenne. I det konkrete tilfellet vil mye kunne løses med et par lodne tepper på veggen. 1 Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 30. november 2016 Del Skrevet 30. november 2016 Det er luft som blir kjølt ned av veggenDet vet jeg vel, og det er det samme prinsippet som med vinduet til TS. Poenget var å si at det ikke nødvendigvis måtte være trekk. Lenke til kommentar
Stormwolf Skrevet 1. desember 2016 Forfatter Del Skrevet 1. desember 2016 https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1999-03-26-17/KAPITTEL_2#§2-11 § 2-11. Avslag i leie [...] I den tid husrommet lider av en mangel, kan leieren kreve avslag i leien slik at forholdet mellom nedsatt og avtalt leie svarer til forholdet mellom husrommets leieverdi i mangelfull og kontraktsmessig stand. Dette gjelder likevel ikke i tiden etter at leieren har avslått et tilbud om retting som leieren pliktet å motta. Denne paragrafen åpner for at du kan kreve reduksjon i leia nettopp i slike tilfeller, forutsatt at dette er en mangel. Hvis du i utgangspunktet betaler en lav leie i forhold til størrelse og beliggenhet, kan utleier hevde at leia allerede er satt lavt for å ta hensyn til høye fyringsutgifter, og at boligen er i kontraktsmessig stand. Dersom utleier derimot sier seg enig i at leia kan reduseres, vil det motivere utleier til å få byttet ut vinduene snarest mulig. Men bytte av vinduer er et ganske stort inngrep i et hus, avhengig av husets konstruksjon og tilstand kan det enten gjennomføres med små ulemper for den som bor der, eller det kan være mer hensiktsmessig å ta det som en del av en større renovering når boligen er ubebodd. Flott. Litt vanskelig å vite hvor mye jeg har rett på å redusere prisen da. Leiligheten koster 8000mnd og er ganske dyr for størrelsen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå