Gå til innhold

Dumme kjølepasta!

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tilbaket til topicet.

Rens "pinnene" så godt du kan. Blås også alt du kan ned i hullene på socket'en (det cpuen skal ned). Hvis det ikke går nå har du et problem. Hvis en del kjølepasta har kommet ned i sock'et tviler jeg på at du vil få den til å fungere. Da bør du teste cpu i et annet hovedkort for å teste om den fungerer. Gjør den det, er det nok bare å gi opp hovedkortet. Du kunne prøvd å dryppe noen dråper rødsprit nedi, men tviler på at det vil fungere.

Lenke til kommentar

Hadde nylig noe av det samme. Byttet vifte, og måtte fjerne goop'en (med Smirnoff Vodka). Greide å smøre litt utover, men fikk fjernet det meste. Trodde først dette hadde senket cpu'en, men det viste seg at det var ledning-trøbbel.

Prøv å montere cpu'en og vifta på nytt. Og vær nøye med å sette alle ting skikkelig på plass!

Lenke til kommentar
Hei hei!

Jeg har et Pentium 4 ATX hovedkort som jeg skulle bygge inn i et kabinett. Når jeg satt i prossesoren tok jeg også et lite lag med kjøle pasta oppå den, men uheldigvis så fikk jeg litt av det bort på de små pinnene på prossesoren. Når jeg skrudde på pc'n gikk vifta som den skulle og det lyste på alle lysene på hovedkortet men ingenting annet virket :cry: Tok ut CPU'en og blåste vekk alt av kjølepastaen med en luftblåser + pluss at jeg blåste på der CPU'en skal nedi  :dontgetit:  Deretter koblet jeg alt til igjen men ingeting skjedde uansett :cry: Hva skal jeg gjøre?   :shrug:

Takker på forhånd for svar!

Hvorfor forteller du ikke hvilken kjølepasta du har brukt? :sleep:

Jeg er ikke så sikker på at det er kjølepastaen som har skylden.

Er du sikker på at skjermen er tilkoplet? Ledningen ok? Har du satt i ledningen for strøm til prosessoren (den lille firkanta)?

OSV.OSV.

....................................

D-Fender:

"Hehe, kan ikke være veldi mye ledende mener jeg åsså.

Var en selverklært "dataekspert" som hadde bygget data til en kamerat av meg. Han hadde likegodt dekket HELE cpuen sin overside med kjølepasta."

Men det er da helt riktig på Intel CPU. ;)

EDIT: Og til alle gode rådene om vodka og greier: "Forsiktig med blandevannet!" :green:

Endret av sveinsel
Lenke til kommentar

I BIOS er der en greie som beskytter CPU hvis viften ikke roterer eller trekker strøm. Forslår at du kobler en skikkelig vifte (med 3 ledninger) på riktig kontakt for CPU-vifte.

Så må du høre etter pipelyder fra systemhøytaler idet maskinen starter.Beeep-koder

Og for feilsøking må du løyse fra alle hardisker, CD-DVD-spillere/brennere, PCI- kort osv., for å prøve om du kan få se BIOS oppstart bilder.

Du må aldri starte maskinen uten CPU-kjøler for så å føle om CPU er varm :scared: , men noen gjør det tydligvis. Ikke rart vi får de forb*** sikringene som skal beskytte systemene etter hvert. :cry:

Endret av sveinsel
Lenke til kommentar
(Ren) Artic Silver 5 leder ikke strøm, men i noen spesielle tilfeller kan den allikevel skape trøbbel:

Arctic Silver 5 should be kept away from electrical traces, pins, and leads. While it is not electrically conductive, the compound is very slightly capacitive and could potentially cause problems if it bridges two close-proximity electrical paths.)

very slightly = veldig litt? :)

-frode

Lenke til kommentar

Kanskje dette hjelper deg.

Hadde lignende problem. Fikk ikke start på maskinen etter bytte av cpu kjøler.

Hadde koblet fra nettstrømmen før jobben begynte.

PSU av dårlig kvalitet var mitt problem.( q-teq 450W) Her var lange timer med lirking ut og inn med nettstrømmen, så gnistene føk, før psu`en "tok"strøm :scared:

Det var eneste måten da der ikke er av-på bryter på den psu`en.

Var skeptisk, men det gikk bra.

Håper du har en god kvalitets psu, så du slipper det problemet i tillegg.

Mh

jarnt

Lenke til kommentar
(Ren) Artic Silver 5 leder ikke strøm, men i noen spesielle tilfeller kan den allikevel skape trøbbel:

Not Electrically Conductive:

.... the compound is very slightly capacitive and could potentially cause problems if it bridges two close-proximity electrical paths.)

http://www.arcticsilver.com/as5.htm

Ikke for å pirke, men her står det jo nettopp at as leder strøm. Ikke likestrøm riktignok, men vekselstrøm. Stoffet har noe kapasitans står det jo.

Og det er jo nettopp vekselstrøm man har mellom pinnene på en prosessor, masse ghz i frekvens også!

Det kan bety at den forstyrrer signaleringen mellom punktene som det er goop mellom, og at man effektivt kan få feilfunksjon som er like problematisk som en ren kortslutning.

Lenke til kommentar
Har 300 W PSU... :dontgetit:

Ved siden av ledningen til PSU så har mange et valg mellom 110V og 230V nettspenning ...som på barbermaskinen. Jeg har vært ute for at den var fabrikkinstillt til 110V, og da må man stille dette om. Når jeg ser bak på maskinen som jeg bruker nå, så har ikke denne det valget............

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hei hei! Sveinsel, det var ingen plass jeg kunne stille på strømmen som du sa... :dontgetit: Og til du som sa at jeg skulle bruke elektrorens - har gjort det nå og nå står den og tørker :) Håper den virker da etterpå... :yes:

PS: Spraya på gaaanske mye...

Lenke til kommentar
Når man skal ta på kjølepasta skal du bare putte på et mikrotynt lag med kjølepasta PÅ KJERNEN! ikke noe annet sted.. bruk gjerne en q-tip eller liknende..

Hhee, FEIL!

Når du skal ta AV kjølepastaen kan du bruke en Q-tip! Når du skal ta den på burde du bruke en helt ren skalpell eller lignende;)

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...