Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Prøvde å skifte kontakt, men misslyktes.

jokko123

Anbefalte innlegg

Hei,

Har prøvd å bytte bilradio, men den nye radioen har en annen kontakt enn den orginale. Prøvde å klippe over den gamle kontakten, og koble på den nye. Men får ikke strøm på den nye. Og etter dette har bilen begynt å oppføre seg litt rart strømmessig. Får ofte støt av bildøren, turtallet synker 100-200 rpm når jeg skrur på setevarme. 
Prøvde jeg å koble tilbake til den gamle radioen, men nå virker ikke det heller. 
Har målt at det kommer 12 v ut av den røde ledningen.

Noen som har noe erfaring med dette?

Mvh Joakim

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Eh...Hva skal man egentlig si... Virker jo som om du har ødelagt noe.

Når bilradio ikke har samme plugger som ledningsnettet, så er det vel vanlig å kjøpe en overgang. Denne får man kanskje på biltema 

Her er bilder:

https://www.google.no/search?q=car+head+unit+iso+connector&espv=2&biw=1277&bih=879&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ved=0ahUKEwi1oaHkvdDQAhXCCSwKHfdhDowQsAQIJg&dpr=1

Lenke til kommentar

Og hva med den gule?

klippet du gul (vanligvis tenningsuavhengig pluss) og sort (jord) samtidig, så har du ganske sikkert kortsluttet de to med tanga og sprengt en sikring et sted.

(problemene med statisk elektrisitet og at motorturtallet synker ved påslåtte forbrukere har med 99% sikkerhet ikke med dette å gjøre.)

Lenke til kommentar

Her er det bare å finne frem loddebolt og krympestrømpe, og få alt tilbake til orginal stand, så må du sjekke alle sikringer å se om du får liv i den gamle spilleren igjen. Hvilken bil snakker vi om her? Hvordan spiller skal du sette inn?

Den røde ledningen du har 12v i, er det 12v der hele tiden, eller kun med tenningen på?

Lenke til kommentar

Her er det bare å finne frem loddebolt og krympestrømpe, og få alt tilbake til orginal stand, så må du sjekke alle sikringer å se om du får liv i den gamle spilleren igjen. Hvilken bil snakker vi om her? Hvordan spiller skal du sette inn?

Den røde ledningen du har 12v i, er det 12v der hele tiden, eller kun med tenningen på?

Hei. Takk for svar! Jeg har koblet ledningene tilbake til den orginale kontaken med samlemuffer. Men får heller ikke da noe liv i den gamle spilleren. Det er en Toyota Corolla 1999 modell. Har sjekket i sikringsboksen nede til venstre ved førersetet, men kan ikke se at det er noen sikringer som har gått. Men sentrallåsen, lyset i taket har sluttet å virke etter dette stuntet. Og når jeg slår på tenningen så går viserne på turtall og speedometer helt på maks og så ned igjen, så det har skjedd noe rart elektrisk.

Det er kun 12v når det er tenning på. 

Jeg prøvde å sette inn en Sony cdx-DAB500U. 

I tillegg til dette får jeg nå alltid støt av bilen når jeg går ut av den. Dette har jeg lest meg frem til at er statisk elektrisitet, men vet ikke om det kan ha noe sammenheng med stuntet mitt. 

Lenke til kommentar

Og hva med den gule?

klippet du gul (vanligvis tenningsuavhengig pluss) og sort (jord) samtidig, så har du ganske sikkert kortsluttet de to med tanga og sprengt en sikring et sted.

(problemene med statisk elektrisitet og at motorturtallet synker ved påslåtte forbrukere har med 99% sikkerhet ikke med dette å gjøre.)

Ah, det gjorde jeg nok helt sikkert ja. 

Jeg må prøve å ta en skikkelig gjennomgang av sikringene i bilen da. Går ned i garasjen og tar en sjekk på det med en gang.

Takk for svar! 

Lenke til kommentar

Eh...Hva skal man egentlig si... Virker jo som om du har ødelagt noe.

Når bilradio ikke har samme plugger som ledningsnettet, så er det vel vanlig å kjøpe en overgang. Denne får man kanskje på biltema 

Her er bilder:

https://www.google.no/search?q=car+head+unit+iso+connector&espv=2&biw=1277&bih=879&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ved=0ahUKEwi1oaHkvdDQAhXCCSwKHfdhDowQsAQIJg&dpr=1

I etterpå klokskapen ser jeg at jeg burde gjort dette! 

Er det mulig at jeg har ødelagt noe annet enn hva som kan fikses ved å skifte noen sikringer?

Lenke til kommentar

Tja, jeg vet ikke nok om hva som er i spillerkontaktene egentlig til å svare på det, men kanskje cossiemk1 kan...?

Men jeg har hørt om andre folk som har koblet feil elektrisk og har ødelagt noen av styresystemene til bilen, så man har fått rare ting som skjer.

Prøv å koble fra batteriet, og vent en time eller noe før du kobler det til igjen.

Lenke til kommentar

Det er en corolla 99 så kan ikke se for meg at du har de mest avanserte styresystemene tilgjengelig fra cdspiller hullet og tror ikke du har gjort noe som ikke kan endres tilbake på enkelt.

Jeg ser for meg at det er dårlig kontakt et sted etter at du har herjet og at dette gir følgefeil. Mitt tips er at du ser nøye over alle ledninger du har røsket og dratt i, samt det du har tuklet med og koblet sammen igjen.

Før du begynner på dette så kobler du fra minus på batteriet og innen du er ferdig så har bilen vært lenge nok uten strøm til at den har fått resatt sine systemer.

Mange biler kan gå litt merkelig den første kilometeren etter at de har vært strømløse.Dette er styreenhet som går seg inn igjen og helt normalt.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hei. Takk for svar! Jeg har koblet ledningene tilbake til den orginale kontaken med samlemuffer. Men får heller ikke da noe liv i den gamle spilleren. Det er en Toyota Corolla 1999 modell. Har sjekket i sikringsboksen nede til venstre ved førersetet, men kan ikke se at det er noen sikringer som har gått. Men sentrallåsen, lyset i taket har sluttet å virke etter dette stuntet. Og når jeg slår på tenningen så går viserne på turtall og speedometer helt på maks og så ned igjen, så det har skjedd noe rart elektrisk.

Det er kun 12v når det er tenning på. 

Jeg prøvde å sette inn en Sony cdx-DAB500U. 

I tillegg til dette får jeg nå alltid støt av bilen når jeg går ut av den. Dette har jeg lest meg frem til at er statisk elektrisitet, men vet ikke om det kan ha noe sammenheng med stuntet mitt. 

Det er riktig at rød ledning bare skal ha 12v med tenningen på, men den gule ledningen skal ha 12v hele tiden, og det er nok der du mangler spenning ;)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...