Kontorpult (Øystein) Skrevet 30. november 2016 Del Skrevet 30. november 2016 Heisann. Har tenkt til å fjerne original pansermekanisme på SAAB 99'n min, her vippes panseret forover og det er noen kroker man hekter i bakkant. Jeg har montert noen digre ekstralys i grillen, slik at jeg ikke får vippet det fremover. Jeg har tenkt til å fjerne mekanismen og bare løfte det manuelt av. Og borre hull i panseret for å ettermontere egne låser i forkant. Hvordan er det med krav ift EU kontroll? Må man ha en fast mekanisme, eller er det godkjent med manuell avløft? På forhånd, takk! Lenke til kommentar
toffo Skrevet 30. november 2016 Del Skrevet 30. november 2016 Jeg kan vel ikke skjønne at det er andre krav enn at det skal sitte skikkelig fast, akkurat som alle andre deler på bilen. At det kan bli mer kludrete å ta av er vel ditt, evt verkstedet sitt problem så lenge det ikke går ut over sikkerheten? Kjøretøyforskriftene: § 9-1.Generelt om konstruksjon og utstyr 1. Kjøretøy skal være bygd, innrettet og utstyrt slik at de tåler de påkjenninger som de vanligvis utsettes for og kan nyttes uten å volde unødig fare eller ulempe og slik at fare for brann mest mulig unngås. Forøvrig finner jeg ingen ting i forskriftene som er i konflikt med en slik ombygging. Lenke til kommentar
BigJackW Skrevet 30. november 2016 Del Skrevet 30. november 2016 (endret) Kan jo være at kontrollorganet nekter å gjennomføre kontrollen da det er vanskeligere å komme til. De er vel allerede presset på tid som det er? Og ikke minst risikoen for å gjøre skade på panseret. Endret 30. november 2016 av BigJackW 1 Lenke til kommentar
toffo Skrevet 30. november 2016 Del Skrevet 30. november 2016 Kan jo være at kontrollorganet nekter å gjennomføre kontrollen da det er vanskeligere å komme til. De er vel allerede presset på tid som det er? Og ikke minst risikoen for å gjøre skade på panseret. Nja, bruk et godkjent uavhengig verksted i stedet for NAF/Trafikkstasjon så går vel det bra tenker jeg, men det kan jo kanskje være greit å spørre når du bestiller time. Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 30. november 2016 Del Skrevet 30. november 2016 Kan være greit at du før EU kontroll viser noen ansatte hvordan panseret fungerer. Isåfall går det nok fint. Slike panserlåser som står ut av panseret er vel ulovlig, da de kan gi ekstra skade om du skulle kjøre på noen. 2 Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 30. november 2016 Del Skrevet 30. november 2016 Drar du til NAF får du være med på kontrollen og kan hjelpe kontrolløren med å ta av panseret. Da bør det ikke være noe problem. Lenke til kommentar
Illus Skrevet 30. november 2016 Del Skrevet 30. november 2016 Lag heller en mekanisme på ekstralysene slik at de kan vippes ned/fjernes når du skal åpne panseret. Problem solved. 3 Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 30. november 2016 Del Skrevet 30. november 2016 Kan jo være at kontrollorganet nekter å gjennomføre kontrollen da det er vanskeligere å komme til. De er vel allerede presset på tid som det er? Og ikke minst risikoen for å gjøre skade på panseret. Nja, bruk et godkjent uavhengig verksted i stedet for NAF/Trafikkstasjon så går vel det bra tenker jeg, men det kan jo kanskje være greit å spørre når du bestiller time. Trafikkstasjonen er helt klart ikke stedet, de har jo ikke utført EU-kontroller på noen år nå.. 1 Lenke til kommentar
Kontorpult (Øystein) Skrevet 30. november 2016 Forfatter Del Skrevet 30. november 2016 Jeg kan vel ikke skjønne at det er andre krav enn at det skal sitte skikkelig fast, akkurat som alle andre deler på bilen. At det kan bli mer kludrete å ta av er vel ditt, evt verkstedet sitt problem så lenge det ikke går ut over sikkerheten? Kjøretøyforskriftene: § 9-1.Generelt om konstruksjon og utstyr 1. Kjøretøy skal være bygd, innrettet og utstyrt slik at de tåler de påkjenninger som de vanligvis utsettes for og kan nyttes uten å volde unødig fare eller ulempe og slik at fare for brann mest mulig unngås. Forøvrig finner jeg ingen ting i forskriftene som er i konflikt med en slik ombygging. Har ikke tolka dette på noen annen måte selv, så da er jo det ingen problem. Takk Kan jo være at kontrollorganet nekter å gjennomføre kontrollen da det er vanskeligere å komme til. De er vel allerede presset på tid som det er? Og ikke minst risikoen for å gjøre skade på panseret. Sliten i lakken denne, så det ser jeg ikke på som det største problemet. Dessuten skrues det aller, aller meste selv her. Og da plukker jeg heller av panseret hver gang og er nøye med pledd og beskyttelse enn å ha det panseret i veien hele-tida. Det er kanskje tøft, men upraktisk Og om den må være på verksted, så er det bare å ha en hyggelig tone med verkstedet Kan være greit at du før EU kontroll viser noen ansatte hvordan panseret fungerer. Isåfall går det nok fint. Slike panserlåser som står ut av panseret er vel ulovlig, da de kan gi ekstra skade om du skulle kjøre på noen. Panserlås som er nedfelt i panseret med en flat flate blir nok løsninga her. Den originale låsen fungerer ikke så bra uten mekanismen Lag heller en mekanisme på ekstralysene slik at de kan vippes ned/fjernes når du skal åpne panseret. Problem solved. Har tenkt tanken, men upraktisk å måtte løsne lykter, stabilisatorstagene, osv. Skal ha en typisk rallystil over bilen, så da passer det fint inn. Og jeg kjører jo SAAB, trenger jo ikke å ha opp panseret på de. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå