ilpostino Skrevet 30. november 2016 Del Skrevet 30. november 2016 Jeg har en Dell Latitude E6330 som jeg prøver å få til Secure boot på. Den har siste utgave av BIOS men når jeg prøver å enable UEFI mode, som må være enablet for at jeg skal kunne ta i bruk Safe boot, får jeg feilmeldingen "FIle system cant be found". Jeg har satt i en ny SSD på 480 GB som booter Windows 10 på helt grei måte. Lenke til kommentar
Trene Arnholdt Skrevet 30. november 2016 Del Skrevet 30. november 2016 Bytter du fra Legacy til UEFI, så må du installere OS på nytt vel? Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 30. november 2016 Forfatter Del Skrevet 30. november 2016 Akkurat det er jeg usikker på men det kan høres ut som en plausibel forklaring. Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 30. november 2016 Del Skrevet 30. november 2016 For å boote med UEFI må SSDen være partisjonert som GPT i stedet for MBR som fremdeles er veldig vanlig. Jeg antar at SSDen er partisjonert med MBR nå. Dette kan du sjekke f.eks her: http://www.howtogeek.com/245610/how-to-check-if-a-disk-uses-gpt-or-mbr-and-how-to-convert-between-the-two/ Å bytte partisjonstabell innebærer å wipe hele SSDen. Så da må du installere på nytt. Faktisk er det ikke alltid rett frem å installere Windows på GPT. F.eks så insisterer Windows DVD/USB Download Tool på å lage en minnepinne med MBR partisjonstabell, og da gjøres også installasjonen av Windows med MBR partisjonstabell. For å installere Windows på GPT partisjonstabell måtte jeg bruke rufus for å lage en ordentlig minnepinne. Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 30. november 2016 Forfatter Del Skrevet 30. november 2016 Minnepinnen som ble brukt ble laget med en Windows DVD/USB Download Tool. Sjekket om det er MBR.Takk for tips. Lenke til kommentar
kjetilkl Skrevet 30. november 2016 Del Skrevet 30. november 2016 Tja, hvis BIOS står til UEFI nå du installerer så blir det da riktig uansett hva minnepinnen er formattert som? Uansett, du kan ikke bytte en allerede installert Windows UEFI nei. - Har lest rundt på nettet om registry-hack som skal fikse det, men har ikke testet det selv. Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 30. november 2016 Del Skrevet 30. november 2016 Hvis BIOS er satt til UEFI uten noe legacy-fallback, så vil ikke minnepinnen nødvendigvis boote hvis den er MBR. Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 30. november 2016 Forfatter Del Skrevet 30. november 2016 Jeg lagde en ny minnepinne for installasjon ved hjelp av Rufus. Windows 10 ble installert på nytt etter at UEFI var enablet og nå fungerer secure boot. Takk for hjelpen folkens. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå