Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Ofte syk - Noe man kan gjøre for å unngå å bli syk? Kan dette være et tegn på noe annet?

AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Dama mi våknet hos meg i dag med tett nese og sa at hun ofte opplevd det hos meg, men ikke hos seg selv. Hun synes også at jeg ofte har dårlig luft...

Nevnte det for en annen beboer i heisen i dag. Han hadde kun bodd her i tre måneder, så kan jo være tilfeldig, men han hadde også lignende problemer som meg og synes det var pussig at jeg nevnte det. 

Så mulig det kan være noe med inneklimaet? Er det i så fall noe man kan få gjort med det? 

Er nok stuck her til sommeren uansett...

Anonymous poster hash: b012c...7a5
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis inneklimaet går på helsa løs, kan det helt klart utgjøre en mangel som gir grunnlag for å heve leieavtalen. Utfordringen blir å påvise dette. Hvis dere er mange naboer med lignende problemer, kan det jo tyde på at det er noe galt i bygget. Da burde dere sende en felles henvendelse til huseier hvor dere spør om dette er noe han kunne tenke seg å ta tak i. Hvis han er imøtekommende er det jo greit, da setter han i verk undersøkelser selv. Bare pass på at han hyrer inn ordentlige eksperter, ikke en tjommi "som har greie på det" - krev å få se dokumentasjon. Hvis han ber dere ryke og reise, kan dere kanskje spleise på en befaring - dere kan kreve pengene fra ham hvis dere finner mangler. Lufttester og sånt bikker fort femsifret, men en innledende titt koster ikke så all verden, i hvert fall ikke hvis dere er flere som går sammen. 

Hvis det viser seg å være f.eks. et muggproblem i bygget, anbefaler jeg deg å bare heve avtalen og flytte. Ikke gå med på å avvente utbedring. Hvis du fortsatt har problemer etterpå, er jo situasjonen enda verre enn før. Huseier får heller skaffe seg nye leieboere etter saneringen.

I stedet for å lese det ovenstående som en bruksanvisning - jeg har egentlig ingen kompetanse - kan jeg anbefale deg å melde deg inn i Leieboerforeningen. Det koster bare noen hundrelapper i året og gir deg tilgang til advokater og eksperter på typiske husleieproblemer. Inneklima er en gjenganger, og de har masse erfaring.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar

Dette kjenner jeg meg veldig godt igjen i. Hyppige forkjølelser gjennom hele høsten og vinteren med noen ukers "friminutt" nå og da. Vært slik de siste ti årene. Mine to siste fastleger har tatt full helsesjekk og ikke funnet noe annet enn høyt jerninnhold og leververdier, og antall hvite blodceller som blir redusert i løpet av vinteren. Spør legen om det er noe man bør følge med på.

Anonymous poster hash: 5cda6...06a
Lenke til kommentar

Takker for tips vedrørende inneklima. Reiser bort for julen nå, så får se over nyttår. Må eventuelt få snakket med litt andre folk i bygget først.

Men ettersom jeg bor her kun frem til sommeren vet jeg ikke hva jeg gidder å bry meg med.

1. Var til legen på mandag. Følte meg såpass guffen når jeg satt der at jeg var 100% sikker på at det ville gi utslag på både det ene og det andre. Men, i følge legen: ingen tegn til bakterier. Mest sannsynlig virus.

Ellers var det ingen grunn til å mistenke at jeg hadde dårlig immunforsvar. Heller at jeg hadde vært uheldig en periode. Skulle komme tilbake innen TI dager om jeg ikke var bedre.

Vel, jeg er ikke spesielt mye bedre. Det føles ut som en slags bronkitt. Vondt i svelget. Hoster og "smaker" sykdom. Litt bedre av hoste i dag, men føler meg syk rett og slett.

Ser at jeg skrev dette 8 desember, en torsdag. Hadde da vært til legen på mandagen.

Er fortsatt ikke frisk. Hoster ikke like mye, men føler meg ikke frisk. Tett nese. Hoste. Uggen følelse.

Reagerer på lengden av sykdomsforløpet. Føler jeg har vært syk nå hele semesteret. Noen tips?

Er det mulig å kjenne på kroppen om man har noe bakterielt? Kjennes det verre ut enn et vanlig virus? Tenker å eventuelt spare meg et legebesøk. 

Er ikke lenger i elendig form, men virker jo som om jeg ikke blir bedre...:/ 

Lenke til kommentar

Tror klima kan ha noe å si. Jeg er også fra bygda og flyttet til by (Bergen) og det første året mitt som student var jeg mye syk. Jeg slet med forkjølelse, hoste som vedvarte og særlig plagsom bihulebetennelse. Det vedvarte så lenge at jeg til slutt fikk antibiotika for bihulebetennelse og siden jeg aldri fikk bukt med hosten fikk jeg bredspektret antibiotika for mistenkt atypisk lungebetennelse. (Det viste seg senere at jeg hadde en mycoplasma-infeksjon som var på vei ut av systemet). Dette i løpet av 1 år tror jeg, og jeg som ikke hadde brukt antibiotika sidan jeg var veldig liten. Ikke særlig bra for immunforsvaret mitt akkurat, og i ettertid har jeg første tenkt på at plagene kan ha vært klimarelatert siden jeg ikke er vant med byluft. 

Lenke til kommentar

Har du store mandler?

Har fjernet de :)

Tror klima kan ha noe å si. Jeg er også fra bygda og flyttet til by (Bergen) og det første året mitt som student var jeg mye syk. Jeg slet med forkjølelse, hoste som vedvarte og særlig plagsom bihulebetennelse. Det vedvarte så lenge at jeg til slutt fikk antibiotika for bihulebetennelse og siden jeg aldri fikk bukt med hosten fikk jeg bredspektret antibiotika for mistenkt atypisk lungebetennelse. (Det viste seg senere at jeg hadde en mycoplasma-infeksjon som var på vei ut av systemet). Dette i løpet av 1 år tror jeg, og jeg som ikke hadde brukt antibiotika sidan jeg var veldig liten. Ikke særlig bra for immunforsvaret mitt akkurat, og i ettertid har jeg første tenkt på at plagene kan ha vært klimarelatert siden jeg ikke er vant med byluft. 

Interesssant. Hva mener du ikke var bra for immunforsvaret ditt. Antibiotika eller å bo i by?

Hadde du stygg hoste hele veien?

Jeg har ikke så veldig stygg hoste nå. Føler meg bare generelt ikke frisk. Litt vanskelig å beskrive. Definitivt ikke veldig syk. Bare ikke spesielt bra. Og kjedelig når det varer så lenge.

Vurderer en tur til lege, men redd jeg får den vanlige beskjeden om å ta tiden til hjelp og at det er ingenting som mangler meg...

Lenke til kommentar

Har du store mandler?

Har fjernet de :)

Interesssant. Hva mener du ikke var bra for immunforsvaret ditt. Antibiotika eller å bo i by?

Hadde du stygg hoste hele veien?

Jeg har ikke så veldig stygg hoste nå. Føler meg bare generelt ikke frisk. Litt vanskelig å beskrive. Definitivt ikke veldig syk. Bare ikke spesielt bra. Og kjedelig når det varer så lenge.

Vurderer en tur til lege, men redd jeg får den vanlige beskjeden om å ta tiden til hjelp og at det er ingenting som mangler meg...

Begge deler, men mente egentlig mest antibiotika. Husker at jeg har vært mer syk etter disse kurene, føles iallfall slik. Hm... om jeg har hatt hoste hele veien. Tror ikke jeg har hatt det hele veien, men har hostet en del mens jeg har bodd i byen, men jeg flyttet tilbake til bygda i juni og når jeg tenker på det så har jeg ikke hatt en forkjølelse med stygg hoste enda som jeg pleier å få minst en gang i året. Det kan jo fortsatt komme, men er faktisk litt interessant at det ikke har skjedd enda da jeg vanligvis pleier å få en runde med stygg hoste om vinteren. 

Har du tatt noen blodprøver for å utelukke at du ikke har noe vitaminmangel eller noe? Kan jo f.eks. være mangel D-vitamin som slår inn i denne mørke tiden. 

Ofte må man bare ta tiden til hjelp ja. Håper du snart føler deg bedre. 

Lenke til kommentar

Begge deler, men mente egentlig mest antibiotika. Husker at jeg har vært mer syk etter disse kurene, føles iallfall slik. Hm... om jeg har hatt hoste hele veien. Tror ikke jeg har hatt det hele veien, men har hostet en del mens jeg har bodd i byen, men jeg flyttet tilbake til bygda i juni og når jeg tenker på det så har jeg ikke hatt en forkjølelse med stygg hoste enda som jeg pleier å få minst en gang i året. Det kan jo fortsatt komme, men er faktisk litt interessant at det ikke har skjedd enda da jeg vanligvis pleier å få en runde med stygg hoste om vinteren. 

Det kan godt være. Antibiotika sies jo å bryte ned mye av bakteriene i magen og disse er vel igjen en del av immunforsvaret. Er glad jeg har sluppet det så langt. 

Har du tatt noen blodprøver for å utelukke at du ikke har noe vitaminmangel eller noe? Kan jo f.eks. være mangel D-vitamin som slår inn i denne mørke tiden. 

Ofte må man bare ta tiden til hjelp ja. Håper du snart føler deg bedre. 

Jeg supplerer eller har supplert D-vitamin. Sist jeg sjekket lå jeg litt over skalaen.

Takk for gode ord! :) Jeg følte meg bedre, men så fikk jeg et tilbakefall igjen. Lol... Begynner å bli komisk hele situasjonen.

Fastlegene jeg har vært til sier at det ikke er sannsynlig at det har noe med kyssesyken å gjøre, men leser mange plasser på nettet at den kan komme igjen og at man kan få en såkalt reaktivering. Føles nesten litt slik.

Lenke til kommentar

Er ikke så syk som når jeg laget tråden, men uansett, jeg er mye syk! Det har vært mage/oppkastssyke i familien i julen, men jeg har IKKE fått det. Faktisk har jeg aldri hatt det så vidt jeg kan huske, selv om mange i familien får det. Virker som jeg ikke er disponert for å få akkurat det.

Egentlig tror jeg ikke jeg har særlig ofte influensa heller?

Det virker som det er luftveisplager jeg er spesielt disponert for å få...

Har tidligere vurdert øre-nese-hals, men har tenkt at det sikkert ikke er vits. Men nå har jeg bestemt meg for å få legen min til å gi meg en henvisning. Dette går jo ikke lenger.

Når jeg fjernet polypper og mandler (16 år gammel) ble det sagt at neseveggen min var noe skjev. Leser litt på nettet at dette kan gi symptomer som ikke er helt ulike mine. Så må få sjekket opp dette :) 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...