Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Midlertidig gi bort penger til foreldre

hans231

Anbefalte innlegg

Hei, 

Jeg er en student med XXXk i formue og vil derfor risikere avkortning / å miste stipend ved neste semester. Er det mulig for meg å gi bort disse pengene til mine foreldre den 30.Dec. Og få dem tilbake 1.Jan for å slippe avkortning i stipend? Eventuelt vente over 30dager hvis det finnes en form for "wash sale" regel bare for arv. 

Er bare interessert i å gjøre det om det er lovlig. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har ikke peiling, derfor jeg spør her. 

Om noe burde være lovlig og om det er lovelig er jo 2 helt forskjellige ting. Kan jo oppå akkurat samme resultat ved å kjøpe en leilighet. Reduserer ikke formue, men reduserer likningsverdien av formuen min. Prøve å oppnå samme resultat uten å kjøpe noe jeg strengt talt ikke har bruk for. 

Foreldre vil jo fremdeles betale formueskatt av beløpet, eneste er at jeg slipper avkortning. Ser ikke helt hva som er problemet hverken etisk eller lovmessig, og er derfor jeg spør her. 

Endret av hans231
Lenke til kommentar

Det åpenbare spørsmålet her er om du reint faktisk gir vekk pengane, eller om du berre forflytter dei til andre for å unngå avkortning.

I vanlig forstand så er det ikkje ei gåve å gi vekk noke som du forventer eller har gjort avtale om å få igjen på eit seinare tidspunkt, då er det eit lån.

Eg kjenner ikkje til kva policy lånekassa har på slikt. Men i prinsippet er det vell ingen forskjell på om du har plassert verdiane dine hos banken, hos ein venn, hos far, eller i form av gull? Det er vell uansett i realiteten ein formue som du eig?

• Liker 1
Lenke til kommentar