Gå til innhold

Loddesett?

Anbefalte innlegg

Er enig med Xell, dette har tatt litt av.

WipeOut! Hvis du planlegger å bare lodde inn litt LEDs hær og der i maskinen, og lage deg en enkel viftekontroller eller noe sånt, passer det loddesette til deg. Men hvis du planlegger eller trur at du vil begyne med litt mere komponentlodding anbefaler jeg at du kjøper deg en loddestasjon. Ingen har sagt at du trenger en facy sak til masse tusen, du klarer deg veldig lenge med en loddestasjon til 5-6 hundre kroner fra elfa eller biltema.

Skrue: jeg mente selfølgelig ikke at du prøvde å lodde fast spissen din, men om du filer vil du få den stygge følelsen av at tinnet ikke vil dit du vil det skal gå, men fortrekker heller å samle seg i en klump på tuppen. Det samme skjer hvis spissen er full av drit eller oksid.

Novec: Det kan hende det er spissen som er litt dårlig, om du bor i nærheten av elfa (les Oslo), så kan du gå til dem. De har sikkert en god spiss som passer til en biltema loddestasjonen også, trur weller har en serie som passer.

Jeg regner meg nå som ferdig med denne posten og gidder ikke å svare på flere innlegg fra skrue, som skal få leve i god tro på teoriene sine som han sikkert snart glemmer, siden han er eldre en RADAR teorien som ble utviklet på 30 tallet.

(NB: Om noen fortsatt er i tvil så er regulerer man ikke effekten men temperaturen på en loddestasjon. Effekten avhenger av varmetapet til spissen)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det der er mer en greit nok! Hvis du ikke klarer å lodde bra med det settet der burde du ikke ha lov til å lodde! Men selvsagt hvis du ikke har loddet mye tidligere lønner det seg kanskje å kjøpe et billig printkot å prøve seg på (får et for rundt 10ern)! Veldig fint sett :thumbs: . Var sikkert ikke billigt det der ;)

Lenke til kommentar

Jaja koff1, dette tok jo sin tid! :D

Men nå har du jo omsider oppfattet WipeOut´s spørsmål som lød:

Er dette et greit "nybegynnersett" til finelektronikk?

Til det er det vel bare å svare ja! Eller?

Kanskje et betinget sådant, men som nybegynner gir man seg neppe i kast med lodding av smd-komponenter og slikt med det første? Dermed vil jeg fortsatt mene at settet er "greit nok", men la du samtidig merke til at jeg også tok et lite forbehold?

At det finnes atskillig mer raffinert utstyr å kjøpe har jeg ikke protestert på, ei heller har jeg vel nevnt min lille tanke om at loddepistolen også kan være "kjekk å ha", vel og merke til sitt bruk, og av den grunn også gjorde settet litt attraktivt?

At du dreier dette inn på at man minst behøver 40watt´s utstyr for å gjennomføre en vellykket lodding får stå for din regning, og nær sagt; risiko.

At påstanden samtidig utløser en diskusjon omkring temaet bør du vel tåle, og også akseptere at det finnes synspunkter som bestrider dine påstander.

Ok, din avanserte loddestasjon er i stand til å levere en ganske høy effekt, (var det ikke 80watt?), men det betyr jo slett ikke at du bruker denne fullt ut! Til tyngre oppgaver ja, men for lodding av en liten komponent på et printkort? Nei!!

Din elektronisk regulerte loddespiss vil i et sådant tilfelle neppe kreve mer enn 10-15watt fra loddestasjonen, for å holde temperaturen høy nok.

Av og til filer jeg fortsatt mine kobberspisser, på de boltene hvor dette måtte være aktuelt, og så lenge man følger loddeprosedyren som man bør, vil man slett ikke sitat:

vil du få den stygge følelsen av at tinnet ikke vil dit du vil det skal gå, men fortrekker heller å samle seg i en klump på tuppen.

Hva er nå dette for noe tull da?

Jeg blir nesten litt skremt her, for utsagnet vitner jo tilsynelatende om en viss uforstand om et av de mest elementære forutsetninger for en vellykket lodding? Med min nyfilte og nyfortinnede loddebolt, varmer jeg opp loddestedet til riktig temperatur, og setter deretter an tinnet mot loddestedet. Om ikke dette umiddelbart flyter ut på loddepunktet, men i stedet samler seg i en klump på loddespissen har jeg gjort noe galt!

Det jeg antagelig gjorde feil, var å sette an loddetinnet mot spissen i stedet, eller latt være å varme loddepunktet godt nok! DA vil man fort få en klump med tinn på spissen! Gjør man derimot tingene riktig, vil en slik situasjon som du nevner, aldri oppstå.

Og samtidig: Er loddespissen full av "drit eller oksid" som du sier, vil du faktisk tvert imot få store problemer med å få tinnet til å feste seg på denne!

Jeg tør påstå: En riktig fortinnet loddespiss er faktisk ganske avgjørende for et vellykket resultat, da en godt fortinnet loddespiss vil overføre varmen til loddestedet på en rask og god måte. Det håper jeg virkelig du er klar over?

Om ikke, så blir jeg umiddelbart litt engstelig. Kanskje jeg burde ta toget neste gang jeg reiser til Bergen? Så vidt jeg vet, er ikke toget avhengig av en radar.

Jada, den får du tåle! All den tid og stund du fremsetter slike påstander som ovenfor nevnt, er det lov til å fleipe litt.

Jeg formulerte meg kanskje litt dårlig omkring dine aktuelle radarer, og min alder, ja la gå.

At radaren ble utviklet i 30-årene er én sak, men jeg håper virkelig at de du nå reparerer ikke er fullt så gamle? "Point taken", koff1?

La meg for sikkerhets skyld ile til med å si at jeg fikk min første loddebolt i 1971, og hvor mange meter loddetinn jeg har rullet ut siden den gang, tør jeg ikke gjette på. Formodentlig er de radarer du har for hånden av atskillig nyere dato?

Og da har jeg vel fortsatt mine ord i behold.....

Mine teorier omkring temaet ser også ut til å være i behold, all den tid og stund jeg den dag i dag fortsatt er i stand til å gjennomføre en til like, batteridrevet loddeprosess.

Til din trøst: Den batteridrevne er av fabrikat Weller, og dermed kan det synes som at vi har i det minste én sammenfallende oppfatning: Weller er et godt og pålitelig fabrikat!

Ettersom du regner deg ferdig med dine innlegg i denne posten, faller det meg inn å gjøre det samme.

Selv om tråden for så vidt har dratt seg et stykke utenfor spørsmålet til trådstarter kan det vel med en viss rett si at man i og for seg har holdt seg til temaet lodding, om enn i en noe utvidet form. Det kan vel komme noen og enhver til gode?

Én ting er jeg imidlertid ikke i tvil om: For å regulere temperaturen i loddespissen din, må man nødvendigvis også regulere effekten! At det kan være så vanskelig å forstå da?

Yo, koff1.

Lykke til med loddinga!

Mvh

Skrue.

Lenke til kommentar
Jeg kjøpte nylig en ganske enkel analog loddestasjon på Biltema, som til alt overmål har spisseffekt på 100W. Den kan justeres fra 150-450 grader, men i bruksanvisningen står det at den ikke bør brukes over 350 grader over lengre perioder, da det kan skade termistoren i loddespissen. Da er det vel sånn de regulerer temperaturen nokså nøyaktig.

Stasjonen er forøvrig veldig grei i bruk, så lenge man bruker vaskesvampen flittig. For meg funker det best å vaske spissen om jeg ikke skal bruke den på fem sekunder. Det kan selvfølgelig ha noe med loddetinnet å gjøre også, et eller annet 0,7mm fra Billiton, hva tror dere mer begavete om det?

Jeg for min del tror ikke at det er noe galt med loddespissen.

Problemet du beskriver er ganske velkjent, og har sammenheng med at det varme tinnet på loddespissen oksiderer. Prosessen går fortere jo høyere temperaturen er, men kan også ha sammenheng med tinnets kvalitet.

Om du setter effekten / temperaturen på loddespissen til minimum, så vil du høyst sannsynlig observere at oksideringsprosessen også går langsommere. Prøv i alle fall å gjøre dette, som en liten test.

Ellers er det en god regel at spissen alltid skal rengjøres / avtørkes før lodding, nettopp for å fjerne det oksiderte (og dermed ubrukelige) tinnet på loddespissen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...