Gå til innhold

Loddesett?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Først og fremst; Velkommen i forumet!

Loddesettet ser greit nok ut, og kan sikkert dekke endel loddeoperasjoner. Men skal du lodde riktig smått, så kan nok selv 15watter´n bli litt grov. Men med en passende fil, kan man som regel bearbeide spissen litt, slik at du kommer lettere til.

Lykke til! :)

Lenke til kommentar
ikke akkurat noe å bruke på "finelektronikk"...

har lodda litt SMD og jeg tror ikke loddepistol er særlig godt egna.. ;)

er sikkert greit nok, men det kommer alt an på hva det skal brukes til...

Om du ser litt nøyere etter Smilodon, så ligger det en liten 15-watter i esken også, og den kan med litt modding og velvilje godt brukes til litt finere arbeider også.

Lenke til kommentar

WipeOut!

Gruppe: Medlemmer

Medlem nr.: 36690

Skrue

Gruppe: Medarbeider

Medlem nr.: 6118

Først og fremst; Velkommen i forumet!

Fra meg å :thumbs::thumbup:

15w ~ Er jo ikke så mye , men finelektronik. Ikke _veldig_ fin da... ang. Lodde-pistol har jeg ingen erfaring :-(

LOZER

Lenke til kommentar

Dette er et sett som ikke egner seg for komponent lodding. Loddepennen er for grov og har alt for lite effekt. Du trenger mye effekt (40W+) fordi en komponent skal loddes hurtig. Med så liten effekt må du holde spissen alt for lenge på loddeobjektet for å få det til å flyte utover. Ta heller å kjøp deg en loddestasjon så du kan regulere temperaturen, ellers kommer du bare til å angre seinere.

Lenke til kommentar
Dette er et sett som ikke egner seg for komponent lodding. Loddepennen er for grov og har alt for lite effekt. Du trenger mye effekt (40W+) fordi en komponent skal loddes hurtig. Med så liten effekt må du holde spissen alt for lenge på loddeobjektet for å få det til å flyte utover. Ta heller å kjøp deg en loddestasjon så du kan regulere temperaturen, ellers kommer du bare til å angre seinere.

Hm, det var vel kanskje en drøy påstand? 40watt?

Det som egentlig bestemmer varmebehovet, er vel heller størrelsen på komponenten som skal loddes?

En 15watt´s loddebolt kan bli akkurat like varm som en 40watt´s bolt, og så lenge komponent / loddested ikke behøver vesentlig lenger oppvarming, holder 15watt i massevis.

Forskjellen mellom de to boltene, er at 40watter´n i mindre grad mister temperaturen under loddeprosessen, noe som kan være fordelaktig ved lodding på f.eks kontakten i en bryter. Der er massen relativt stor, og vil derfor kreve en kraftigere bolt.

Jeg vil gjerne få lov til å nevne at jeg til daglig bruker en 15watt´s batteridrevet loddebolt for diverse elektronikkarbeider, det være seg voltmodding av skjermkort / hovedkort, eller for den saks skyld lodding av smd-komponenter. Jeg har fortsatt tilgode å oppleve at 15watt blir for lite....

En loddestasjon er selvsagt det ypperste man kan eie, om man i stor utstrekning holder på med reparasjoner eller produksjon av elektronikk-enheter.

Jeg har ikke trådstarter mistenkt for å drive med slikt, så jeg vil tro at han kan komme ganske langt med settet han forespurte om.

Lenke til kommentar

Emm.. på elektronikk skal du ha MAX 30 watt. helst 15-20W. med mer risikerer du å svi komponentene

Lenke til kommentar
Emm.. på elektronikk skal du ha MAX 30 watt. helst 15-20W. med mer risikerer du å svi komponentene

Det må selfølgelig være en eller annen form for temperaturregulering på en 40w+ loddebolt. En godkjent lodding varer i maks 2 sekunder så derfor trenger man en loddebolt med mye effekt.

Jeg vil gjerne få lov til å nevne at jeg til daglig bruker en 15watt´s batteridrevet loddebolt for diverse elektronikkarbeider, det være seg voltmodding av skjermkort / hovedkort, eller for den saks skyld lodding av smd-komponenter. Jeg har fortsatt tilgode å oppleve at 15watt blir for lite....

Jeg vil bare nevne att til daglig bruker jeg en 60W om det være seg reparasjon på en RADAR eller lage en viftekontroller, og jeg har opplevd att det er for lite selv på komponentlodding. De eneste gangene jeg ikke bruker den er ved SMD lodding, da bruker jeg en 25 W loddepenn.

En kompiss av meg hadde det settet fra biltema men fant fort ut att dette ikke var brukbart når han skulle begyne med komponent lodding.

Men med en passende fil, kan man som regel bearbeide spissen litt, slik at du kommer lettere til.

Man skal ikke file på en loddespiss da det ødelegger bellegget utenpå som skal hindre att loddetinnet fester seg så godt til loddebolten.

Lenke til kommentar

Jaja, bruk gjerne 60watt´s loddebolter på radaren din du, koff1. Da tar jeg for gitt at den er regulerbar, slik at effekten kan justeres ned? Til 15-20watt kanskje?

Om ikke, så tror jeg at du vil få visse problemer med både loddetinn og komponent.

Men jeg skulle gjerne sett den i sving ved lodding av f.eks beina på en IC? Hva slags spiss har du på den bolten da?

Ellers er det riktig at man på visse typer loddespisser bør unngå å file disse. Men det gjelder først og fremst de som er utstyrt med et antioksiderende belegg.

Dette belegget vil sørge for at tinnet får bedre vedheft til spissen, ved at overflaten holdes ren og fri for oksid. Altså tvert imot av hva du forfekter unge(?) mann. Der snakker du mot bedre vitende.

Om man allikevel filer spisser med et slikt belegg, så er i og for seg dette ingen katastrofe. Det betyr bare at denne må rengjøres / pusses litt oftere.

Lenke til kommentar

Hei skrue!

Da tar jeg for gitt at den er regulerbar, slik at effekten kan justeres ned? Til 15-20watt kanskje?

Man regulerer ikke effekten men temperaturen. Det som skjer er at når man starter loddeprosessen vil temperaturen med en gang droppe litt, det føler sensoren i spissen å pøser på med full effekt for å holde temperaturen oppe, i motsetning til din batteridrevne som raskt mister futten og temperaturen vil synke og gjøre ei kaldlodding meget sansynlig.

Men jeg skulle gjerne sett den i sving ved lodding av f.eks beina på en IC? Hva slags spiss har du på den bolten da?
Det er bare å komme, så skal æ lodde den minste SMD ICen du klare å finne. Oppdaga foresten at den ikke va 60W men 80W (Har akurat fått ny, og trudde denne også var 60W da den ligner på den gamle) Det er en Weller Temtronic WS 81, med div spisser fra o.4mm og opp.
Ellers er det riktig at man på visse typer loddespisser bør unngå å file disse. Men det gjelder først og fremst de som er utstyrt med et antioksiderende belegg.

Dette belegget vil sørge for at tinnet får bedre vedheft til spissen, ved at overflaten holdes ren og fri for oksid. Altså tvert imot av hva du forfekter unge(?) mann. Der snakker du mot bedre vitende.

Du har rett, man må holde de rene. Men det er forskjell på å holde ren og file. om du filer den har du plutselig ikke noe belegg igjen. Om du skal lodde en glatt overflate som du ikke får tinnet til å feste seg på, hva gjør du da, jo du pusser med sandpapir el.l. fordi: dette lagger rifler og microskopiske spor som hjelper på den kjemiske prosessen som binder tinnet til loddeobjektet, men det er vell ikke spissen din du skal lodde fast skrue? Når du sier unge man regner jeg med at du er litt eldre. Da bør du kanskje tenke på å skaffe deg ei ny lærebok, du vet det har jo skjedd ting siden den gamle læreboken din ble gitt ut på 60 tallet.

Det er foresten ikke mine radarer, jeg bare tar dem av flyene når de ikke funker lenger.

Lenke til kommentar

Jeg tror du blander snørr og barter, koff1.

Jeg må få lov til å presisere, og sitere meg selv:

Legg merke til "visse typer", med tanke på det faktum at man fortsatt kan kjøpe bolter m. kobberspiss.

Jeg synes forøvrig at argumentet om å lodde fast spissen var ganske flåsete, og unødvendig.

Ettersom du tydeligvis er spesialist i lodding, så bør du også vite at om du ikke har skikkelig vedheft mellom tinn og spiss, så vil du fort få problemer med varmeoverføringen.

Forøvrig har jeg aldri lest en eneste lærebok om emnet, men har faktisk tilegnet meg mine kunnskaper gjennom å prøve og feile, og startet antagelig lenge før de radarene du reparerer i det hele tatt var påtenkt. Og tro det eller ei, etterhvert har også jeg lært meg litt om emnet.

Du får ha meg tilgitt nå, men jeg må faktisk flire litt for meg sjøl. Utifra dine påstander, kan det jo virke som om komponentlodding med en batteridrevet 15watt´s bolt er fullstendig dødfødt?

En eller annen er nok litt på bærtur her, men for min del jobber jeg trøstig videre med min 15watter. Den fungerer jo utmerket, utrolig nok!

Men det er selvsagt viktig å velge riktig verktøy til sitt bruk. Er man omhyggelig der, så er kaldloddingene du nevner dårlig nok en hypotese.

La meg også få lov til å nevne, at trådstarter´s aktiviteter på området høyst sannsynlig ligger milevis fra dine, og han har av den grunn hverken behov for, og antagelig neppe råd til? å kjøpe seg dyrt og profesjonelt utstyr for sine små loddeoppgaver.

For det lar seg faktisk gjøre å gjennomføre en fullgod lodding, uten utstyr til flere tusen kroner. Tro det eller ei.

Beklageligvis kom jeg i skade for å uttrykke meg litt klønete om reguleringen. Jeg burde jo selvsagt sagt temperaturen i stedet for effekten!

Men på ett eller annet mystisk vis må jo temperaturen reguleres. Kan det være at elektronikken i loddestasjonen regulerer avgitt effekt til loddespissen tro?

Merkelige greier.......

Om du mot all-verdens formodninger skulle ha behov for å lese litt om lodding, så kan jeg varmt anbefale vår lille Loddeguide!

Hygg deg!

Lenke til kommentar

Jeg kjøpte nylig en ganske enkel analog loddestasjon på Biltema, som til alt overmål har spisseffekt på 100W. Den kan justeres fra 150-450 grader, men i bruksanvisningen står det at den ikke bør brukes over 350 grader over lengre perioder, da det kan skade termistoren i loddespissen. Da er det vel sånn de regulerer temperaturen nokså nøyaktig.

Stasjonen er forøvrig veldig grei i bruk, så lenge man bruker vaskesvampen flittig. For meg funker det best å vaske spissen om jeg ikke skal bruke den på fem sekunder. Det kan selvfølgelig ha noe med loddetinnet å gjøre også, et eller annet 0,7mm fra Billiton, hva tror dere mer begavete om det?

Lenke til kommentar

Her er det mye blanding. er ikke i tvil om at dere begge har mye kunskap og erfaring, men man må se litt på hva man kommenterer før man legger fram et utsang som en absoløutt sannhet. I utgangspunktet er det snakk om et lodde sett fra biltema med en 15W loddepenn. Da er det litt urealistisk å starte å sammenlikne effekten direkte med avanserte loddestasjoner.

koff1; du har en ganske avansert loddestasjon på 80W. Når du regulerer temeraturen vil ikke varmeoverføringen ut i loddebilten lenger være 80W. På en enkel loddepen har man ikke den muligheten. Der har man den effekten bolten er spesifisert til. Tviler ikke på at du kan lodde de minste pitcher (btw hvor lang loddeerfaring har du?), men da bytter du gjerne spiss slik at punktet blir mindere og dermed også varmeoverføringen til gjenstanden du har kontakt med.

Du har helt rett i at en loddepen med liten effekt vil bli tregere varm (man må vente lenger før man kan begynne å lodde for å ungå kaldlodding) og den vli bli fortere kald når man lodder. Men det er ikke nødvendigvis en løsning å gå opp til en kraftegere loddepenn. I hvertfall ikke hvis man skal lodde elektonikk.

Det lureste her er å vurdere hva man skal bruke verktøyet til. Hvis jeg skal henge opp hyller og div. på en betongvegg går jeg ikke hen og kjøper meg dremel. Likeså kjøper jeg ikke 1500W slagdrill hvis jeg skal drive med fingravering.

Denne type loddesett som det her er dnakk om er laget for å være ganske allround. Man skal kunne lodde alt fra rør til ledninger med det. Folk flest trenger ikke loddeutstyr til finelektronikk. Men hvis du ikke ser for deg at du kommer til å lodde rør og grove ledninger, men heller mye finelektronikk og komponenter ville jeg heller gått for en god, men rimelig, loddestasjon. det er mulig du må legge litt mer penger i det, men avhengig av hva du trenger, kan det være verdte det. Det biltema-settet var jo mye for pengene, men hvis det ikke er det du har bruk for er det jo bedre å legge 400kr i noe du trenger, ikke sant? ;)

Endret av Xell
Lenke til kommentar

Husk dessuten at det her er snakk om en nybegynner innen lodding. Er mye lettere for han å bruke en 15watt, og heller brukke liiitt mer tid på loddingen enn å drive smakk smakk smakk med en 80watt. Er selv ikke så veldig erfaren innen lodding og bruker en 30watt (er det svakeste som ligger i huset). Siden jeg uansett må bruke litt tid, synes jeg ofte at 30watten er for mye fordi jeg da av og til klarer å smelte andre ting også (plastisolasjon bla.).

Tror en 15watt vil være mye mer håndteerlig enn en kraftig en.

Endret av Josten
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...