Gå til innhold

Bilfabrikantene kjemper om elbil-tronen: Daimler putter 90 milliarder kroner i elbilutvikling


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tronen er vell satt, for en god del år tilbake. "de andre" har mye å ta igjen etterhvert, får håpe "tysk kvalitet" veier godt opp. Forøvrig håper jeg de lykkes, hadde vært greit å hatt mer enn en potensiell forhandler når en skal kjøpe bil. 

 

 

 

Finland vurderer nå også en slik ordning, på samme nivå som Tyskland.

Målet er å ha 250 000 elbiler på veien i Finland innen 2030, ifølge YLE. Så langt i år er det solgt mindre enn 200 elbiler i landet.


 

Næmen, trodde bare de satset på biodrivstoff jeg. Det har jo vært en gjenganger det siste året.. 

Endret av Salvesen.
  • Liker 9
Lenke til kommentar

Hybrid  med batteri-el og Hydrogen-el vil nok komme når infrastrukturen kommer.

Batteri-el  ( 10-15 mil?) fordi det er mest effektivt, og Hydrogen-el fordi det gir tilstrekkelig kjørelengde uten rekkeviddeangst og venting.

Det burde ikke konstrueres motsetninger mellom  batteri og Hydrogen som energibærere. Begge har sin styrke, og sammen vil de lett danke ut  forbrenningsmotorer som transport-driver  på land og sjø.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå skal de store tyske bilprodusentene bygge biler med Teslas ytelser, men med tysk kvalitet. Samtidig skal de bygge ut et nettverk av ladestasjoner med 3x så høy effekt som Teslas.

 

Ingen som gidder å kjøpe biler fra Tesla med dårlig kvalitet og konkursfare når de kan kjøpe bedre biler fra seriøse tyske produsenter med garantert deletilgang og et godt forhandlernettverk.

 

Tesla er ferdige!

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Tronen er vell satt, for en god del år tilbake. "de andre" har mye å ta igjen etterhvert, får håpe "tysk kvalitet" veier godt opp. Forøvrig håper jeg de lykkes, hadde vært greit å hatt mer enn en potensiell forhandler når en skal kjøpe bil. 

 

 

 

Finland vurderer nå også en slik ordning, på samme nivå som Tyskland.

Målet er å ha 250 000 elbiler på veien i Finland innen 2030, ifølge YLE. Så langt i år er det solgt mindre enn 200 elbiler i landet.

 

Næmen, trodde bare de satset på biodrivstoff jeg. Det har jo vært en gjenganger det siste året.. 

Det er helt korrekt at Sverige og Finland primært satser på biodrivstoff fra avfall, som jo er mye mer brukervennlig og miljøvennlig enn elbiler. At Finland "vurderer" å subsidiere elbiler behøver ikke å bety noenting.

 

Ellers promoterer du som vanlig Tesla, uvisst av hvilken grunn, og jeg har jo tidligere fått streng beskjed om ikke å spekulere i hvorfor. De fleste upartiske mennesker skjønnet imidlertid at Mercedes og de andre tyske bilfabrikkenes satsing på elbiler trolig vil utkonkurrere Tesla raskt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Nå skal de store tyske bilprodusentene bygge biler med Teslas ytelser, men med tysk kvalitet. Samtidig skal de bygge ut et nettverk av ladestasjoner med 3x så høy effekt som Teslas.

 

Ingen som gidder å kjøpe biler fra Tesla med dårlig kvalitet og konkursfare når de kan kjøpe bedre biler fra seriøse tyske produsenter med garantert deletilgang og et godt forhandlernettverk.

 

Tesla er ferdige!

 

Ja vi har alle forstått at du hater Tesla, og ingen fjas om biodrivstoff denne gangen? For det første er det langt i fra Tesla ytelser, faktisk på nivå med Tesla sine tregeste. Rekkevidden er også der Tesla er i dag. Men Tysk kvalitet er bra, men jeg er helt fornøyd med kvaliteten i min Tesla også forsåvidt, men tidligere BMW'er har vært hakket over. Ang ladestasjonene er det ingenting som sier at Tesla ikke kan bruke de, det er ett samarbeid mellom produsentene. 

 

Det de tyske dog må bli bedre på er SW biten, der har Tesla en stor fordel. Data deling fra alle biler, oppgradering hvor en du befinner deg osv. Tesla har klart mange fordeler som de Tyske sliter med, for ikke å snakke om autopiloten. 

 

Også det at de Tyske snakker om 2025, mens Tesla leverer i dag.. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar

 

 

Næmen, trodde bare de satset på biodrivstoff jeg. Det har jo vært en gjenganger det siste året.. 

Det er helt korrekt at Sverige og Finland primært satser på biodrivstoff fra avfall, som jo er mye mer brukervennlig og miljøvennlig enn elbiler. At Finland "vurderer" å subsidiere elbiler behøver ikke å bety noenting.

 

Ellers promoterer du som vanlig Tesla, uvisst av hvilken grunn, og jeg har jo tidligere fått streng beskjed om ikke å spekulere i hvorfor. De fleste upartiske mennesker skjønnet imidlertid at Mercedes og de andre tyske bilfabrikkenes satsing på elbiler trolig vil utkonkurrere Tesla raskt.

 

 

Behøver ikke bety noen ting, men de har ett mål om 250 000 biler... Hvor mange liter biodrivstoff har de mål om å produsere pr år? 

 

Nei du har ikke fått streng beskjed, du har fått en forklaring på at du er på ville veier. Jeg liker Tesla, det er ingen tvil om det. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tesla er ferdige!

 

Det har du sagt i mange år, men du må hugse at konkurrentane so langt ikkje har klart å ta att Tesla anno 2012. Om dei klarar å ta att Tesla frå 2012 i 2020, slik dei snakkar om, har det gått fire år for Tesla òg. Det er vel ingen bilprodusent som innoverer raskare enn Tesla, so eg er redd konkurrentane må satse mykje meir om dei faktisk har tenkt å ta att Tesla, og ikkje berre liggje bak og herme.
  • Liker 7
Lenke til kommentar

 

Tesla er ferdige!

 

Det har du sagt i mange år, men du må hugse at konkurrentane so langt ikkje har klart å ta att Tesla anno 2012. Om dei klarar å ta att Tesla frå 2012 i 2020, slik dei snakkar om, har det gått fire år for Tesla òg. Det er vel ingen bilprodusent som innoverer raskare enn Tesla, so eg er redd konkurrentane må satse mykje meir om dei faktisk har tenkt å ta att Tesla, og ikkje berre liggje bak og herme.

Som transportsystem fer jo det meste forbi, buss tog, båt osv. Og dei som har fast parkeringsplass slepp å kjøre 50% mer for å leite etter den.
Lenke til kommentar

 

Tesla er ferdige!

 

Det har du sagt i mange år, men du må hugse at konkurrentane so langt ikkje har klart å ta att Tesla anno 2012. Om dei klarar å ta att Tesla frå 2012 i 2020, slik dei snakkar om, har det gått fire år for Tesla òg. Det er vel ingen bilprodusent som innoverer raskare enn Tesla, so eg er redd konkurrentane må satse mykje meir om dei faktisk har tenkt å ta att Tesla, og ikkje berre liggje bak og herme.

Flere fra menigheten er på banen. Man diskuterer ikke Jesus i kirken og Tesla på TU...

 

Det er to hovedgrunner til at de store bilprodusentene ikke har satset på elbiler tidligere. Dette er kostnader og etterspørsel. Når det koster 4x så mye å produsere en TMS som en E-klasse eller 5-serie, og markedet er mikroskopisk, så er det naturlig å være avventende. I tillegg kan alle store bilprodusenter lage elbiler med en hånd bundet på ryggen. Hydrogenbiler og hybridbiler er mye mer avanserte.

 

Når det gjelder ytelser er dette noe som vurderes i forhold til driftssikkerhet og trafikksikkerhet. Tesla har som kjent store girproblemer, spesielt på performancebilene. Tyske bilprodusenter har også tradisjon for å begrense ytelsene av hensyn til trafikksikkerhet.

 

Det blir spennende å se hvor lenge Tesla overlever, de driver jo allerede med crowfunding og regnskapstriksing. Dvs at de førte 5000 biler som "under levering" i et elendig q2, for så å skryte av en heftig salgsøkning i q3. Bare svindel og bedrag for å presse opp aksjekursen og sikre Musk sin opsjonsavtale på 15 MILLIARDER kroner. Pyramidespill pleier ofte å operere på samme måte, men ikke seriøse selskap.

 

Tesla går snart konk og bilene blir verdiløse!

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

 

Flere fra menigheten er på banen. Man diskuterer ikke Jesus i kirken og Tesla på TU...

 

Det er to hovedgrunner til at de store bilprodusentene ikke har satset på elbiler tidligere. Dette er kostnader og etterspørsel. Når det koster 4x så mye å produsere en TMS som en E-klasse eller 5-serie, og markedet er mikroskopisk, så er det naturlig å være avventende. I tillegg kan alle store bilprodusenter lage elbiler med en hånd bundet på ryggen. Hydrogenbiler og hybridbiler er mye mer avanserte.

 

Når det gjelder ytelser er dette noe som vurderes i forhold til driftssikkerhet og trafikksikkerhet. Tesla har som kjent store girproblemer, spesielt på performancebilene. Tyske bilprodusenter har også tradisjon for å begrense ytelsene av hensyn til trafikksikkerhet.

 

Det blir spennende å se hvor lenge Tesla overlever, de driver jo allerede med crowfunding og regnskapstriksing. Dvs at de førte 5000 biler som "under levering" i et elendig q2, for så å skryte av en heftig salgsøkning i q3. Bare svindel og bedrag for å presse opp aksjekursen og sikre Musk sin opsjonsavtale på 15 MILLIARDER kroner. Pyramidespill pleier ofte å operere på samme måte, men ikke seriøse selskap.

 

Tesla går snart konk og bilene blir verdiløse!

 

 

Ja det er vi som er i meningen, vi som er fornøyde med bilen. Ikke du som på død og liv må bruke hele dagen på å sverte ett selskap. Men det er bare til å stå på, det blir bare morsommere å morsommere jo lengre du holder på. Det er jo ikke som om du har vært i nærheten av å ha rett enda, og det skjer nok ikke med det første :) Det er ingenting som minner om ett pyramide spill her, det er ingen verving inne i bildet. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Denne dynamiske elbil satsingen i Tyskland har antagelig sammenheng med parlamentets intensjon om å forby produksjon og nysalg av fossilbiler i 2030.

Det er ikke lenge til.

Samarbeidet om nytt kraftig hurtigladenettverk føyer seg antagelig inn her.

Vi ser også at EU forbereder et nytt direktiv der alle nye boliger og renoverte boliger får påbud om å ha ladepunkt for elbil.

Lenke til kommentar

 

 

Tesla er ferdige!

 

Det har du sagt i mange år, men du må hugse at konkurrentane so langt ikkje har klart å ta att Tesla anno 2012. Om dei klarar å ta att Tesla frå 2012 i 2020, slik dei snakkar om, har det gått fire år for Tesla òg. Det er vel ingen bilprodusent som innoverer raskare enn Tesla, so eg er redd konkurrentane må satse mykje meir om dei faktisk har tenkt å ta att Tesla, og ikkje berre liggje bak og herme.

Flere fra menigheten er på banen. Man diskuterer ikke Jesus i kirken og Tesla på TU...
Sei meg, kva slags sekt er det du representerer? Det verkar som om religion opptek mesteparten av livet ditt. I kvart einaste ordskifte du deltek i, kjem du farande med religiøse argument, og du presenterer tru som om det var fakta, slik religiøse ofte gjer.

 

Det er to hovedgrunner til at de store bilprodusentene ikke har satset på elbiler tidligere. Dette er kostnader og etterspørsel. Når det koster 4x så mye å produsere en TMS som en E-klasse eller 5-serie, og markedet er mikroskopisk, så er det naturlig å være avventende. I tillegg kan alle store bilprodusenter lage elbiler med en hånd bundet på ryggen. Hydrogenbiler og hybridbiler er mye mer avanserte.

 

Tesla konkurrerer ikkje med E-klasse eller 5-serie internasjonalt. Dei konkurrerer med S-klasse og 7-serie, og sel betre enn konkurrentane. Dei tener òg meir pengar pr bil.

 

Nei, det finst ingen hydrogenbilar eller hybridbilar som er meir avanserte enn ein ny Tesla Model S eller X, og heller ingen som er meir avansert enn det Model S var i 2012. Kor mange av dei får oppdateringar over nett og deltek i flåte-læring for å vidareutvikle autopilot-funksjonen og kunne køyre autonomt i framtida, til dømes? Kor mange av dei kan lade med 135 kW? Fleire av dei slit jo berre med DAB+, spesielt av 2012-modellane.

 

Når det gjelder ytelser er dette noe som vurderes i forhold til driftssikkerhet og trafikksikkerhet. Tesla har som kjent store girproblemer, spesielt på performancebilene. Tyske bilprodusenter har også tradisjon for å begrense ytelsene av hensyn til trafikksikkerhet.

I fylgje statistikken er det mindre problem med Tesla enn andre muskelbilar. Tesla er òg mykje sikrare enn tyske bilar. Tesla har òg lagt inn sperrer av omsyn til trafikktryggleiken. Til dømes kan du ikkje setje cruisecontrol over 150 km/t på bilar med autopilot. Akselerasjonen er ikkje avgrensa. Den er god å ha for å komme seg ut av farlege situasjonar. Tyskarane avgrensar heller ikkje akselerasjonen av omsyn til trafikktryggleiken, men fordi prompemotorane deira ikkje klarer betre.

 

Det blir spennende å se hvor lenge Tesla overlever, de driver jo allerede med crowfunding og regnskapstriksing. Dvs at de førte 5000 biler som "under levering" i et elendig q2, for så å skryte av en heftig salgsøkning i q3. Bare svindel og bedrag for å presse opp aksjekursen og sikre Musk sin opsjonsavtale på 15 MILLIARDER kroner. Pyramidespill pleier ofte å operere på samme måte, men ikke seriøse selskap.

Då veit du ikkje kva eit pyramidespel er.

 

Mange selskap har hatt stor suksess med crowdfunding. Då Tesla starta med det var det ganske nytt og innovativt, men no er det heilt vanleg blant oppstartselskap, spesielt innan teknologi. Elles er tala du nemner offentlege. Dei skjuler ingenting. Elon Musk aukar sin eigardel i Tesla heie tida. Han satsar alt på selskapa sine Tesla Motors og Space X. Dersom Tesla snart går konk vil det vel vere meir naturleg å selje seg gradvis ut i staden?

 

Tesla går snart konk og bilene blir verdiløse!

Det har du sagt i mange år. Du har alltid teke feil, og påstanden vert stadig fjernare frå sanninga. Verdien av Tesla aukar heile tida.
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hvorfor gidder dere å svare trollene? :)

 

Jeg tipper Apple-trollene er de samme som Tesla-trollene. De blir redde av at et selskap snur et stort marked fullstendig på hodet. Hvis jeg skal komme med mine dystre spådommer tror jeg sannsynligheten er veldig stor for at mange tradisjonelle bilselskaper ryker. Det er en enorm entusiasme rundt Tesla sine produkter fordi det er noe helt nytt og fremtidsrettet.

 

Gleder meg til min Tesla Model 3 kommer.

Lenke til kommentar

Hvorfor gidder dere å svare trollene? :)

 

Jeg tipper Apple-trollene er de samme som Tesla-trollene. De blir redde av at et selskap snur et stort marked fullstendig på hodet. Hvis jeg skal komme med mine dystre spådommer tror jeg sannsynligheten er veldig stor for at mange tradisjonelle bilselskaper ryker. Det er en enorm entusiasme rundt Tesla sine produkter fordi det er noe helt nytt og fremtidsrettet.

 

Gleder meg til min Tesla Model 3 kommer.

 

Det er mange fossilbilselgere og bensinstasjoneiere som troller på nett hele dagen, primært fordi de gamle kundene deres nå kjører el-bil.

 

Hvorfor svarer vi dem? Synes det er synd å la løgnene deres stå uimotsagt. Slaget står om dere som ikke har forsøkt en elbil enda.

 

Til dere vil jeg si: ta å prøvekjør en elbil. Hva har du å tape på det? De er overraskende artige å kjøre.

Sjekk fakta på nett. (Batteriene varer leeeeenge, Vedlikeholdskostnadene er mye, mye lavere. Drivstoff til en femtedel. Fordelene er mange, ulempene få.)

 

Nå kommer selvsagt trollene til å angripe dette innlegget, de roper jo så høyt de kan for å overbevise deg om at de har "sannheten". (Sannheten er at de har eller står i fare for å miste levebrødet sitt når alle kjøper elbil.) :-)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Nå skal de store tyske bilprodusentene bygge biler med Teslas ytelser, men med tysk kvalitet. Samtidig skal de bygge ut et nettverk av ladestasjoner med 3x så høy effekt som Teslas.

 

Ingen som gidder å kjøpe biler fra Tesla med dårlig kvalitet og konkursfare når de kan kjøpe bedre biler fra seriøse tyske produsenter med garantert deletilgang og et godt forhandlernettverk.

 

Tesla er ferdige!

Kan du gi resten av deltakerne her et hint?

 

Er denne artikkelen i nærheten av å forklare din tilstedeværelse her? Forklarer den hvem du jobber for?

 

https://www.theguardian.com/technology/2016/dec/04/elon-musk-trolling-us-conservatives-green-tech

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...