Gå til innhold

Er forbrukslån en riktig vei å gå i dette tilfellet?

AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har en venninne som nå har innrømmet ovenfor meg at hun sliter økonomisk. Hun skylder penger på billån, forsikring, årsavgift, husleie og annet som fakturaer fra legebesøk. Det har vokst seg til å bli store summer sammenlignet med hva det kunne ha vært og lensmannen er nå involvert i flere saker. Det er vanskelig for henne å betale alt med den inntekten hun har. Hun har imidlertid funnet ut at hun kan ta et forbrukslån uten sikkerhet på 60 000 kr som vil kunne hjelpe henne med de «styggeste» sakene og hjelpe henne på bena igjen. Over to år vil nedbetalingen være ca. 2900,- i måneden. 

Jeg skal innrømme at jeg har ikke peiling på dette og bestemte meg for å finne ut av hva som er best å gjøre i denne situasjonen. Jeg vil gjerne hjelpe henne med å finne en utvei. Jeg fikk se oversikten hun har laget over hva hun skylder og det går ikke opp i opp. For at det skal fungere uten lån av penger et eller annet sted, må noen av kreditorene være veldig snille med henne. 

Er forbrukslån en ok mulighet i dette tilfellet eller ville dere heller ha tryglet de ulike kreditorene? 

Kan legge til at hun er i midten av tjueårene, uten partner. 

Takk på forhånd  :)

Anonymous poster hash: ea6fb...c05
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

Jeg har en venninne som nå har innrømmet ovenfor meg at hun sliter økonomisk. Hun skylder penger på billån, forsikring, årsavgift, husleie og annet som fakturaer fra legebesøk. Det har vokst seg til å bli store summer sammenlignet med hva det kunne ha vært og lensmannen er nå involvert i flere saker. Det er vanskelig for henne å betale alt med den inntekten hun har. Hun har imidlertid funnet ut at hun kan ta et forbrukslån uten sikkerhet på 60 000 kr som vil kunne hjelpe henne med de «styggeste» sakene og hjelpe henne på bena igjen. Over to år vil nedbetalingen være ca. 2900,- i måneden.

Jeg skal innrømme at jeg har ikke peiling på dette og bestemte meg for å finne ut av hva som er best å gjøre i denne situasjonen. Jeg vil gjerne hjelpe henne med å finne en utvei. Jeg fikk se oversikten hun har laget over hva hun skylder og det går ikke opp i opp. For at det skal fungere uten lån av penger et eller annet sted, må noen av kreditorene være veldig snille med henne.

Er forbrukslån en ok mulighet i dette tilfellet eller ville dere heller ha tryglet de ulike kreditorene?

Kan legge til at hun er i midten av tjueårene, uten partner.

Takk på forhånd :)

Anonymous poster hash: ea6fb...c05

Det kommer jo veldig an på om hun har råd til å betale dette lånet, når hun ikke har hatt råd til disse andre utgiftene sine. Og hvordan rentene er i de andre sakene. Antakeligvis er det uansett best å prate med kreditorene først.

Anonymous poster hash: 95610...7cd

Lenke til kommentar

Første steg er å prate med kreditorene. Det de helst vil er å få pengene sine tilbake. Utarbeid et budsjett, fortell hvor mye hun skylder og hvor mye hun tjener. Man trenger ikke være luksusfelleprogramleder for å utarbeide et budsjett og forhandle med kreditorer.

Ikke begynn med et nytt forbrukslån hvertfall. Forbrukslån har sin plass det, men det passer ikke for folk som allerede har betalingsproblemer.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Det er vel forsåvidt enklere å forholde seg til ett enkelt forbrukslån enn en haug med regninger som baller på seg med renter og purregebyr. Men man må passe på at man er klar over den reelle renten på lånet, ikke det som står på nettsiden som ofte er ganske generelle. Og jo mindre man låner i forbrukslån, jo mer betaler man i renter. På lang sikt er det viktigere å prøve å få ned unødvendige utgifter og snakke med de man skylder penger, samt ha full kontroll over økonomien.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...