Gjest Slettet-kNxRpaR5 Skrevet 29. november 2016 Del Skrevet 29. november 2016 Hei, Jeg leker litt med tanken på å bygge en "alt-i-ett" privat server. Har aldri gjort noe lignende før, men har i det siste prøvd å lest meg opp på en del kunnskap rundt det å bygge sin egen server. Det er jo nærmest endeløse mulighet, og jeg ønsker å bygge en server som gjør mest mulig kan man si. Jeg er usikker på om det er mulig å sette sammen en maskin som gjør alt det jeg ønsker, men håper noen kanskje kan hjelpe meg her. Ikke spør hvorfor, jeg ønsker å gjøre det for å lære, fordi det er gøy og rett å slett fordi om det fungerer slik jeg har sett for meg vil det være ekstremt nyttig I all hovedsak lurer jeg på hva slags hardware jeg må ha for at ting skal kjøre knirkefritt, for at det skal være mest mulig stabilt og unngå alt for mye vedlikehold. Den må også være så stille og liten som overhodet mulig. Det jeg i ønsker å bruke serveren til er følgende. Gaming - Hoste Teamspak eller lignende for 10-20stk - Minecraft server for 5-10stk - I ny og ned hoste en "Lan"-server i f.eks Garry's Mod eller Age Of Empires. - Mailserver - Webserver? (Usikker på om det faktisk heter det, men har en tanke om å hoste en egen nettside hvor jeg kan legge ut bilder.) - Filserver/"Dropbox"/Cloud (Ønskelig at det vil fungere med "alle" enheter, altså iPhone, Windows, Mac og Android. Litt usikker på hvorvidt det er mulig å få til dette på en smud måte. Må fungere så enkelt som Dropbox, slik at det er drag-and-drop. Alle typer filer må kunne lagres og hentes/lastes ned uansett hvor jeg befinner meg. Videre hadde det vært ekstremt kjekt om det hadde vært mulig å legge inn ett form for admin system, slik at jeg f.eks kunne gitt enkelte personer tilgang til enkelte mapper, eller til og med enkelte filer. Men alt annet er skjult. Med andre ord, de kan kun se/redigere det jeg gir det muligheten til.) - Backup (Automatisk backup av alle enheter så langt det lar seg gjøre. iPhone/Mac liker vel trolig ikke dette, men det kan jeg leve med.) - Plex/Media/Streaming (Må håndtere minst en 4k stream, eller 2 1080 streams samtidig og kunne streame til "alle" enheter.) - Torrentserver (Hadde vært genialt om det hadde vært mulig å fjernstarte torrents, perfekt om det er mulig å gjøre det med en mobil. Vet forsåvidt at det skal være mulig med litt om og men.) - Romote access/Management (Hele greia må kunne fjernstyres fra en Mac/PC evt. telefon?, ønsker ikke å ha skjerm og mus osv. stående permanent sammen med serveren.) Tilslutt om det er mulig ønsker jeg også å bruke den som router/"nettverkshub" - Router (Trådløs også om mulig? Har mange enheter som skal kobles til, både kablet og trådløst, fort 10 telefoner samtdig, HTPC, 2 stasjonere maskiner, 2 iPads, 2 bærbare maskiner, PS/Xbox, TV, Apple TV osv. En rekke andre dingser også.) - DNS Caching - DHCP - Brannmur - VPN Tunnel Har tenkt litt på å utvide å bruke som surveillance server også, det er dog ikke noe jeg ser for meg å gjøre nå. Men for all del fint om det kan implementeres slik at det er mulig å "utvide" den til og også fungere som det ved en senere anledning. Kan jeg ha som prosjekt i fremtiden. Som sagt, i all hovedsak lurer jeg på hvilken hardware som er nødvendig. Lagring er jo en stor post her, med tanke på media/skylagring. Her tenker jeg at det må være mulig å utvide etterhvert. Starte med det som er nødvendig og legge til disker etterhvert. RAID 5 eller 6 er vel kanskje også et must? En annen ting jeg har tenkt på er at jeg kanskje må dele opp diskene litt. Ha egne disker/Raid til backup osv. Må nok også kjøre flere virtuelle maskiner for å kunne kjøre alt dette ut fra en maskin så spørsmålet er hvor kraftig CPU'en må være for å kunne drive alt dette. Den må kunne drive nesten alt sammen samtidig også. Ønsker veldig gjerne innspill på alt sammen her, da jeg fortsatt er helt på nybegynner nivå når det kommer til alt dette Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 30. november 2016 Del Skrevet 30. november 2016 (endret) Hvilken prisklasse ser du for deg? Tror du må fleske til med 2xCPU og helst av typen med litt fler enn litt kjerner, et par Xeon's til 10K+. Edit; 2xXeon er kanskje litt drøyt, men jeg tar med fremtidsretting i likningen også. Krever en del å få kjørt alt sammen knirkefritt samtidig. Det er kjipern å ha brukt f.eks. 20-30K for å finne ut at du må enten kjøpe en server til eller legge i 15-20K for å oppgradere når du kunne ha kjøpt et 2xCPU HK og oppgradert for "bare" 10K. Ellers så vil jeg muligens anbefale å kjøpe to servere da det kan bli billigere i lengden. Kjører du en simpel sak med en i5 for noen av oppgavene så kan den f.eks. oppgraderes til en grei spill-PC i ettertid og eventuellt selges. Det er vanskeligere å få solgt et serverbeist til, si, 40K enn en spill-PC til 7-8K. Bare et par tanker fra min side Endret 30. november 2016 av SlikGårNoDagan Lenke til kommentar
xClaymanx Skrevet 30. november 2016 Del Skrevet 30. november 2016 Kikk litt på nextron. Mye rart av supermicro som kan brukes. Ellers om du skal ha 2x xeon lusker du nok på rundt 30-40k minimum da du gjerne vil ha litt ram til hver CPU Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå