AnonymDiskusjon Skrevet 29. november 2016 Del Skrevet 29. november 2016 Hvis man har gjort et underslag av et tosifret beløp for 7 år siden og ikke ble anmeldt, da er saken foreldet den dag idag, ikke sant? I hvilke tilfelle etterforsker politet saker uten at noen velger å anmelde? Risikerer man noe reaksjon fra noe sted dersom man har gjort et underslag for 7 år siden og "bare" "slapp billig unna" med å betale alle pengene tilbake til motparten? Anonymous poster hash: 80172...3c9 Lenke til kommentar
Dapp47 Skrevet 29. november 2016 Del Skrevet 29. november 2016 Hvis man har gjort et underslag av et tosifret beløp for 7 år siden og ikke ble anmeldt, da er saken foreldet den dag idag, ikke sant? I hvilke tilfelle etterforsker politet saker uten at noen velger å anmelde? Risikerer man noe reaksjon fra noe sted dersom man har gjort et underslag for 7 år siden og "bare" "slapp billig unna" med å betale alle pengene tilbake til motparten? Anonymous poster hash: 80172...3c9 Tviler på at det blir noen etterforskning av under 100NOK 3 Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 29. november 2016 Del Skrevet 29. november 2016 tosifret beløp, altså under 100 kroner? 1 Lenke til kommentar
RRhoads Skrevet 29. november 2016 Del Skrevet 29. november 2016 (endret) Politiet slipper nok alt de har av jobber for å etterforske deg nå. Endret 29. november 2016 av RRhoads Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 29. november 2016 Forfatter Del Skrevet 29. november 2016 Beklager, mente ikke tosifret beløp slik. Det er snakk om 30 tusen. Var derfor jeg lurte. Men saken er foreldet i følge loven fant jeg ut. Så da kan de ikke etterforske en foreldet sak om man har gjort opp for? Alle pengene er tilbakebetalt Anonymous poster hash: 80172...3c9 Lenke til kommentar
IntelAmdAti Skrevet 29. november 2016 Del Skrevet 29. november 2016 Er det tatt fra staten tror jeg foreldelsesfristen er 25 år, om det er noen i det hele tatt. Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 29. november 2016 Forfatter Del Skrevet 29. november 2016 Nei, pengene er tatt fra min arbeidsgiver, daglivarehandel. Har ikke tatt noe fra staten. Anonymous poster hash: 80172...3c9 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 29. november 2016 Forfatter Del Skrevet 29. november 2016 Nei, pengene er tatt fra min arbeidsgiver, daglivarehandel. Har ikke tatt noe fra staten. Anonymous poster hash: 80172...3c9 Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 29. november 2016 Del Skrevet 29. november 2016 tosifret beløp er to siffer, altså opp til 99. 30000 er femsifret. Nå vet du det. Men du har vel ikke så mye peiling når du stjeler fra arbeidsgiveren din uansett. Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 29. november 2016 Forfatter Del Skrevet 29. november 2016 Jeg skrev feil. Så vet du det også. Det var ikke lurt nei, men når man er ung og dum i tillegg til økonomi problemer så tenker man ikke klart. Dessuten er det nå såpass lenge siden at pengene er betalt tilbake for lengst. Du trenger ikke være så slem ang saken. Har du ikke noe bedre å si så la vær. Anonymous poster hash: 80172...3c9 Lenke til kommentar
Ståle Nordlie Skrevet 29. november 2016 Del Skrevet 29. november 2016 (Vi har fått ny straffelov siden det antatt "straffbare forholdet" opphørte, men jeg tror ikke det er noen endringer som har betydning for denne saken. Jeg slenger med paragrafene om underslag fra 1902-loven for sikkerhets skyld.) Foreldelsesfristen: § 86. ForeldelsesfristenFristen for foreldelse av straffansvar era) 2 år når den høyeste lovbestemte straffen er bot eller fengsel inntil 1 år,b) 5 år når den høyeste lovbestemte straffen er fengsel inntil 3 år,c) 10 år når den høyeste lovbestemte straffen er fengsel inntil 10 år,d) 15 år når den høyeste lovbestemte straffen er fengsel inntil 15 år,e) 25 år når den høyeste lovbestemte straffen er fengsel inntil 21 år.Ved beregningen av fristen er det uten betydning at en annen straff kan idømmes ved siden av bot eller fengselsstraff.Har noen i samme handling begått flere lovbrudd som etter første ledd skulle foreldes til forskjellig tid, gjelder den lengste fristen for alle lovbruddene. https://lovdata.no/lov/2005-05-20-28/§86 Straffeloven 2005 (gjeldende lov, i kraft siden oktober 2015): § 324. UnderslagFor underslag straffes den som med forsett om en uberettiget vinning for seg selv eller andre rettsstridiga) selger, forbruker eller på annen måte tilegner seg en løsøregjenstand eller pengefordring som han besitter, men som tilhører en annen, ellerb) forføyer over penger han har innfordret for en annen, eller som på annen måte er betrodd ham.En handling som går inn under §§ 385 eller 386, straffes ikke etter paragrafen her.Straffen for underslag er bot eller fengsel inntil 2 år.§ 325. Grovt underslagGrovt underslag straffes med fengsel inntil 6 år. Ved avgjørelsen av om underslaget er grovt skal det særlig legges vekt på oma) verdien av det underslåtte er betydelig,b) underslaget har pågått over lengre tid,c) det er begått ved brudd på en særlig tillit som følger med en stilling, et verv eller oppdrag, ellerd) det er ført eller utarbeidet uriktige regnskaper eller uriktig regnskapsdokumentasjon https://lovdata.no/lov/2005-05-20-28/§324 Straffeloven 1902: § 255. For underslag straffes den som i hensikt derved å skaffe seg eller andre en uberettiget vinning rettsstridig avhender, pantsetter, forbruker eller på annen måte tilegner seg en løsøregjenstand som han besitter, men som helt eller delvis tilhører en annen, eller rettsstridig forføyer over penger han har innfordret for en annen eller som på annen måte er betrodd ham.Straff etter denne paragraf kommer ikke til anvendelse ved handling som går inn under § 277 eller § 278.Straffen for underslag er bøter eller fengsel inntil 3 år. Medvirkning straffes på samme måte.§ 256. Grovt underslag straffes med fengsel inntil 6 år. Medvirkning straffes på samme måte.Ved avgjørelsen av om underslaget er grovt skal det særlig legges vekt på om verdien av det underslåtte er betydelig, om underslaget er forøvd av offentlig tjenestemann eller noen annen ved brudd på den særlige tillit som følger med hans stilling eller virksomhet, om det er bokført uriktige regnskapsopplysninger, utarbeidet uriktig regnskapsdokumentasjon eller uriktig årsregnskap, eller om den skyldige vitende har voldt velferdstap eller fare for noens liv eller helbred.https://lovdata.no/lov/1902-05-22-10/§255 Når det gjelder foreldelse blir altså spørsmålet om underslaget var "grovt" eller ikke. Vanlig underslag er foreldet, grovt underslag er det ikke. Etter rettspraksis er ikke 30k en "betydelig" verdi, noe som taler for at underslaget ikke er grovt, men som du ser over er det andre momenter som også kan være relevante. (Jeg tviler på om politiet vil bry seg med en sak som dette.) Lenke til kommentar
RRhoads Skrevet 29. november 2016 Del Skrevet 29. november 2016 Dessuten er det nå såpass lenge siden at pengene er betalt tilbake for lengst. Du har altså betalt tilbake disse 30000 kronene? Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 29. november 2016 Forfatter Del Skrevet 29. november 2016 Ja vi inngikk en avtale at jeg betaler litt og litt over en viss periode. Så "gjelda" er betalt ned og jeg har fått skriftlig bekreftelse på det. Det var en fin ordning så jeg slapp å få det på rullebladet. Man blir eldre og litt mer klokere etterhvert, så det skremmer meg ennå at jeg har vært så dum. Så selv om det er ca 7 år siden, hender det at jeg er redd og har dårlig samvittighet, som idag. Derfor grunnen til at jeg opprettet tråden. Anonymous poster hash: 80172...3c9 Lenke til kommentar
^fmj Skrevet 29. november 2016 Del Skrevet 29. november 2016 Da jeg var på politistasjonen sist overhørte jeg en samtale i skranken, det var snakk om ei som hadde blitt svindlet og ønsket å anmelde. Forstod det slik at hun nærmest hadde alt av personalia, behandleren i skranken var mest opptatt av om hun hadde lidd noe tap, det hadde hun ikke. Hun fikk beskjed om at hun godt kunne anmelde, men det ville ikke bli gjort noe. Mao. tror ikke du har stort å frykte. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå