Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

[Løst] Leie rom av dama.


Krozmar

Anbefalte innlegg

Jeg flyttet sammens med dama og hennes datter for noen månder tilbake og det skapte noen økonomiske konsekvenser, jeg tjener så lite fra før at jeg tidligere hadde Bostøtte fra husbanken.

 

Hun fikk derimot stønad for delvis dekking av SFO og ekstra barnebidrag.

 

Nå som vi flyttet sammen mistet jeg da selfølgelig bostøtte, og hun mistet alt av SFO stønaden og noe av barnebidraget..

 

Så jeg lurer da på om hun kan vidreleie et rom til meg, signere kontrakt på dette for en fast måntlig leie. Slik at jeg vil bare være en leietager på samme adresse og ikke en samboer. Og på den måten kan vi da begge beholde de ekstra stønadene vi mottar. Eller om dette blir litt for langt på kanten til loven? :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg spør bare av ren nyskjerrighet, er jo under tema Juss jeg har laget denne tråden.. Så ber om at useriøse poster slettes/fjernes. :)

 

Nei. Du spør ikke av nysgjerrighet, du tror du skal finne en måte å grave til deg penger dere ikke skal ha. Det fremgår tydelig av åpningsinnlegget.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det er jo nettop det du lenker til jeg ikke ønsker, ønsker å vise frem at vi har samme adresse.. Gjøre alt etter boken, ikke skjule noe som helst..

Skal du gjøre alt etter boka så har du ikke noe leieforhold. Å bedrive svindel, slik du vil her, er ikke etter boka selv om papirarbeidet er i orden.

 

Det må være ett reelt leieforhold, noe det ikke blir når dere er samboere/kjærester og flyttet sammen før leieforholdet.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Det er jo nettop det du lenker til jeg ikke ønsker, ønsker å vise frem at vi har samme adresse.. Gjøre alt etter boken, ikke skjule noe som helst..

Skal du gjøre alt etter boka så har du ikke noe leieforhold. Å bedrive svindel, slik du vil her, er ikke etter boka selv om papirarbeidet er i orden.

 

Det må være ett reelt leieforhold, noe det ikke blir når dere er samboere/kjærester og flyttet sammen før leieforholdet.

 

Takker for ett seriøst svar :)

Lenke til kommentar

Spørsmålet er ikke om du leier av henne, men om dere er samboere. I lovens forstand blir det et spørsmål om dere har et ekteskapslignende forhold, hvor man legger vekt på forhold som:

 

- felles livsinteresser

- felles økonomi

- felles bolig

- har, ønsker, eller har hatt felles barn

- foreligger det et romantisk forhold

- livssituasjonen ellers - flytter man sammen i en situasjon der det er karakteristisk at flere bor sammen midlertidig (eksempelvis studenter i kollektiv) eller er det å bo sammen en indikator på ekteskapslignende forhold (veletablerte mennesker i full jobb)

 

At den ene leier av den andre kan være en indikasjon på ikke-samboerskap, men vanligvis vil det ikke være det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Angående bostøtte. Dette trenger du ikke lenger, da du ikke leier bolig. -Saken løst.

 

Skjønner at det er kjipt at hun får redusert barnebidrag og mister støtte til SFO, men sett under ett er det billigere for to å bo i én leilighet, enn at dere bor i hver deres. Det er derfor dere mister stønader og bidrag.

 

Det at du hvis "leier" av henne, vil jo gi henne en "inntekt" inntekt som vil medføre lavere barnebidrag.

Endret av RRhoads
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...