Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Husleiekontrakt, tips?

TheyStoleMyName

Anbefalte innlegg

Heisann!

Lurer på om noen her kan komme med noen tips til hva som bør stå i husleiekontrakten med leietaker utenom det som er standard.

- Leiligheten er en del av egen bolig.

- Strøm inkl

- Varmekabler i gulv og varmefolie i tak i hele leiligheten (80kvm), kan man skrive om at det ikke skal misbrukes, eller er jeg dust nå?

- Boligen er møblert inkl hvitevarer.

Tips? Eventuelt annet? 

Tusen takk på forhånd! :-)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kva er det du vil ha med utenom det som er standard?

Pass på å ha klart for deg kva du eigentleg vil ha fram, og påsjå at dette blir beskrevet på ein god måte.

Av dei punkta du har lista opp så har eg følgande kommentar:

- Leiligheten er en del av egen bolig.
Kva meiner du med dette? Er ikkje leiligheita boligen?
- Strøm inkl
Viktig poeng, men er vell vanligvis ein del av alle standarkontrakter om leigeprisen er med eller utan straum.
- Varmekabler i gulv og varmefolie i tak i hele leiligheten (80kvm), kan man skrive om at det ikke skal misbrukes, eller er jeg dust nå?
Du kan og bør nok sette nokre grunnreglar for korleis leigetakaren skal varme opp boligen når det er du som betalar straumen. Men her må du nesten seie noke meir om kva som du meiner er misbruk. Det er forskjell på å slå ned på at leigetakaren har på varmekablane samtidig som at vinduet står åpe, og det å slå ned på at leigetakaren har satt varmekablane på nivå to av tre.
- Boligen er møblert inkl hvitevarer.

Her bør du være tydelig i forhold til vedlikehold og reperasjonsutgifter. I utgangspunktet så skal leigetakaren holde ved like, og du som utleigar skal kjøpe nytt dersom det blir øydelagt. Her må du vurdere om du ønsker ei anna ordning.

Ellers så ville eg sett nærmare på kva forhold som skal reknast som mislighold. Eit forbud mot røyking, eller bruk og oppbevaring av narkotika kan i enkelte situasjonar være greit å ha som oppsigelsesgrunnlag.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...