Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Øresus - forklaring på merkelig fenomen

eplekasse

Anbefalte innlegg

Dette er et utrolig merkelig fenomen jeg opplever, veldig vanskelig å forklare, men setter stor pris på om noen med god kompetanse kan svare.

Jeg ble tidligere i år plutselig plaget av øresus. Etter å ha hatt dette i flere måneder sammenhengende, innså jeg etter hvert at dette var noe som ville bli i livet mitt resten av livet. Hvorfor vet jeg ikke, jeg har aldri hørt på høy musikk, men har hatt forskjellige merkelige plager opp gjennom livet, som plutselige pipelyder som kommer og går (varer 3 -4 sek), at diskanten på lydbølger blir metallisk (som når folk plystrer, etc). Vanskelige fenomen å forklare, jeg kjenner ikke andre som har opplevd lignende.

Uansett, øresusen ble etter hvert så plagsom at det holdt på å klikke for meg. Jeg hørte den 24/7, og det var umulig å sove. Jeg fant imidlertid ut at jeg kunne gå inn på Youtube og søke etter "15 000 hz sound", denne tonehøyden matcher til en viss grad øresusen. Dersom jeg hørte på denne i lyden noen sekunder, "bedøvet" den ørene, og pipelyden forsvant i et halvt minutt. Den kom alltid tilbake riktignok, men det var en grei nødløsning, i stedet for å hoppe utfor en bro..for det var jæææævlig frustrerende å ha en konstant piping en periode ;-) Uansett, litt upraktisk å måtte slå på denne lyden hvert 15 minutt overalt.. på kafe, på jobb, på trening, hjemme... så jeg så meg om etter andre løsninger.

Så kom jeg til det geniale trikset å sove med en FM-radio på om natten. Jeg stilte den inn slik at det ikke kom inn signal, dvs kun "white noise", og skrudde dette opp på et rimelig høyt nivå, så det overdøvet øresusen. Og hva gir du meg, når jeg våknet om morningen, var øresusen NESTEN vekke! Det vil si, dersom jeg aktivt lyttet etter den, kunne jeg fremdeles høre den, men den var langt mindre plagsom.

Dette fortsatte jeg med i noen uker, sov med FM-radioen med samme volum hver natt - kun FM-skurring, ikke noen radiokanaler. Pipelyden var mye mindre fremtredende på dagtid, den var der, men mindre dominerende enn før.

Inntil i natt, da skrudde jeg volumet litt ned på FM-radioen. Kanskje jeg kunne skru volumet mer og mer ned, for så å venne hjernen til å ikke ha nødhjelp om natten? Da jeg våknet i morges, var imidlertid pipelyden sterkt fremtredende igjen. Jeg hører den godt enda, og det er altså kun fordi jeg skrudde volumet litt ned på FM-radioen.

Hvordan fungerer øresus? Jeg synes det er utrolig rart at folk sier dette er et psykologisk fenomen, når jeg er nødt til å høre på "white noise" på et høyt lydnivå gjennom natten, også når hjernen er på sitt mest inaktive om natten. Jeg er innstilt på at jeg må ha white noise skrudd opp ganske høyt hver natt resten av livet. Det går helt fint, det er mange som har det verre. Men jeg er interessert i biologien bak alt dette.

Takk til deg som har lest, og kommer med forklaringer!

Endret av eplekasse
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

jeg opplever også til tider det du beskriver med plustelig pipelyder. Hva det kommer av vet jeg ikke... har ikke sjekket det videre. 

Av og til for å få roet meg ned når jeg skal sove har jeg brukt å ha lyden på det laveste på mobilen min og en øreplugg med hvit støy på. bruker en app på samsungen min som heter "baby sleep"... funger som bare det, og det går an å stille den til å stoppe etter et gitt interval. vanligvis 30 min så har jeg sovnet.

Lenke til kommentar

Har øresus/tinnitus selv. Har hatt det i 3 år etter ørebetennelse. Ønh fant ikke noe årsak til det. Har perfekt hørsel. Som tiden går vil du bli vant til det. Ha lyder rundt deg store tider av døgnet. Når jeg skal sove setter jeg vanligvis på en podcast eller noe. 

Lenke til kommentar

Jeg tror det er et kalibreringsproblem mellom organ og hjerne. Som man kunne forvente av det moderne Vesten liker vi forklaringer som går i retning av at man kan takke seg selv, men jeg tror ikke det er så enkelt. Mange får tinnitus uten å ha vært utsatt for støy, og mange som er utsatt støy slipper unna. Et problem er nok at legemiddelindustrien ikke ser det helt store inntjeningspotensialet, så inntil videre er tinnitus "uhelbredelig".

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg tror det er et kalibreringsproblem mellom organ og hjerne. Som man kunne forvente av det moderne Vesten liker vi forklaringer som går i retning av at man kan takke seg selv, men jeg tror ikke det er så enkelt. Mange får tinnitus uten å ha vært utsatt for støy, og mange som er utsatt støy slipper unna. Et problem er nok at legemiddelindustrien ikke ser det helt store inntjeningspotensialet, så inntil videre er tinnitus "uhelbredelig".

Det er en god del forskning i utlandet. Tinnitus er en ganske utbredt tilstand her til lands og globalt. Tinnitus kan også være symptom på andre plager som i sirkulasjonssystemet. Igjen så finnes det flere teorier på hva tinnitus kommer av, blant annet  at det er forstyrrelser på hørselcellenes kontakt med hørselssentret i hjernen. Kur er nok en stund til. Leste at i USA forsker de på hvordan høner klarer å lege hørselen og tinnitus på en naturlig måte. De vil så finne ut om dette kan være aktuelt for mennesker. 

Endret av sicios
Lenke til kommentar

Øresus kan komme av mange tilstander. Hvorfor fenomenet øresus oppstår, er enda ikke vitenskapelig bevist, men det er mange forklaringer som enda må utprøves før de kan bekreftes, blant annet sies det å være et kompenserende nervesignal dersom man har nerveskade i det indre øret eller at det ikke er nok nervestimuli i visse frekvensområdet, da blir disse understimulerte nervene overfølsomme for stimuli, og skaper da tinnitus.

Mange sykdommer og lidelser er assosiert med tinnitus, og de aller fleste har til felles at det er en nerveskade som ikke nødvendighvis har gitt hørselsnedsettelse, men allikevel en hørselsskade. Cochlear neuropathy, otosklerosis, otitis media, menieres sykdom og flere andre kan gi tinnitus.

Per i dag finnes det ingen behandling som kurerer tinnitus, men det finnes mange former for behandling, som mestring og andre hjelpemidler. Det er dog mange spennende medikamenter på forkerstadie som kan redusere tinnitus, som ventes innen 10 års periode. 

Lenke til kommentar

Har også opplevd at gode øretelefoner med støykansellering faktisk hjelper. Det virker som motstøyen de lager også fungerer som motstøy til tinnitus. Dog har jeg kun opplevd dette på de med best støykansellering, eks. Bose QC25. 

Derav hender jeg tar de på selv i stille omgivelser uten å spille musikk eller annen lyd. Man får nesten en følelse av å havne i en støyfri oase :)

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Hvordan fungerer øresus? Jeg synes det er utrolig rart at folk sier dette er et psykologisk fenomen, når jeg er nødt til å høre på "white noise" på et høyt lydnivå gjennom natten, også når hjernen er på sitt mest inaktive om natten. Jeg er innstilt på at jeg må ha white noise skrudd opp ganske høyt hver natt resten av livet.

Trolig så må du nok fortsette med det enten konstant eller i puljer gjennom livet. Men det skal visst gå an å få vridd det til å være noe som plager en til å bli mer som "bare en lyd".

Dette er ikke en enkel øvelse, men skal visst gå an med veiledning av fagfolk som virkelig har satt seg inn i tinnituslidelser.

Det er et psykologisk problem i den forstand at du har negative assosiasjoner til øresusen, samt at nervebanene opprettholder en ond sirkel. Det går i runddans og en får ikke brutt den negative opplevelsen eller nervebanenes stadige jag rundt i denne sirkelen.

Hjernen er bygget slik at den skal ta vare på deg. Når vi levde på savannene i Afrika for tusenvis av år siden og senere migrerte til alle verdensdeler så var det svært viktig for kroppen å tolke faresignaler. Tinnitus er en fantomlyd som sitter i nervebanene, men lyden høres ikke før det når hjernebarken. Det er masse aktivitet i hjernen tross at man ikke oppfatter ting enten det er lyd, følelsen av klær mot huden eller hva det måtte være av sanseinntrykk som skal behandles.

Hjernen har en veldig fin tilvenningsevne, og denne er litt redusert hos de som lider av øresusen, men i grei nok funksjon hos de som hører øresus men som ikke plages av den. Omtrentlig 80 % av de som opplever øresus plages ikke av den står det skrevet en plass. Om det er helt presist vet jeg ikke. Men det er det fagfolk tenker at er nærmest sannheten.

Du kan gjøre mye for å forsøke å bli kvitt øresus, men hjernen har en tendens til å forsøke å lete det fram igjen, som om noe plutselig ikke stemmer lengre når det blir fravær av fantomlyden øresus i nervebanene.

Det er en psykologisk utfordring i det at ved hjelp av kognitiv terapi så kan de som virkelig lider få hjelp til selvhjelp å endre på de negative tankene og støtte opp om lydbehandling som du selv har forsøkt med hvit støy fra radioen.

Det er en reell fysiologisk lidelse også hos de som lider. Det regnes hos de som lider for å være en kronisk stresslidelse. Altså ikke noe å kimse av, altså en veldig alvorlig lidelse.

Jeg selv har opplevd forhøyet blodtrykk som en følge av økt stress, det høye blodtrykket vedvarte i flerfoldige dager før det avtok en stund i etterkant av at de verste stressfaktorene var fjernet.

Det er flere viktige ting å passe på. En god søvnhygiene er ekstremt viktig. Så dersom du vet det ikke fungerer så gjør alt som er i din makt for å gjøre søvnhygienen bedre, det hjelper på å holde stress unna. Å føre et godt liv og forsøke å tenke og å gjøre mange positive ting som kan lette på det negative tankekjøret som den som lider gjerne sliter med. Oppsøk hjelp i fra fagfolk, ikke utsett det, for det kan hende at ved å neglisjere det så fester disse automatiske negative tankene seg bare enda mere fast. Og det blir bare enda vanskeligere å ta fatt på det terapeutiske. Er du svært overfølsom for lyder, eller går det greit med de fleste normale høye støynivåer (de ikke-hørselskadelige støynivåene)?

Om du sliter så ikke velg å isolere deg, og unngå for en hver pris å gå med ørepropper i utide når det ikke er skadelig støy du skal skjerme deg mot. Ubehagelig støy er ikke nødvendigvis også skadelig for hørselen, og en med øresus skal utsette seg for ubehagelig støy som alle normale mennesker opplever det. Det er alfa og omega for ikke å skulle ende opp med større lydoverfølsomhet og et hav av automatiske negative tanker. Som for enkelte individer hender en gang i blant at leder til en forverring av den automatiske negative tankeflyten som kan lede til selvmordstanker.

Anonymous poster hash: a0ec1...e87

Lenke til kommentar

Jeg ville tenkt over om dette med radioen er den eneste variabelen. Selv merker jeg at volumet på øresusen henger veldig sammen med hvor stiv jeg er i nakken. Jeg har tilfeldigvis også en lyd i området 15.000Hz, og det med "metallisk diskant" høres litt ut som forvrenginger jeg av og til hører på lyd, gjerne i det lyse leiet. Selv aner jeg ikke hva susingen kommer av, om det er slag mot hode eller skade på trommehinne eller noe helt annet. Jeg tror ikke det kommer av høy lyd.

Lenke til kommentar

Anonym:

Noen er mer følsomme for lys og lyd enn andre, det er ingenting i veien for å skjerme seg selv en pause når det er nødvendig. Typiske ting er flomlyslamper på kontorer, kontorstøy osv. Her er støydempende øretelefoner av god kvalitet en lifesaver for mange. (ikke propper)

Tinnitus er også som du beskriver ofte sterkt koblet mot stress og grad av overskudd. Er man utslitt er det ofte mer sannsynlig at tinnitus blir mer fremtredende.

Dette er også som andre sier koblet med hvordan kroppen generelt er. En kjent teknikk for å få musklatur til å slappe av er å spenne den så hardt du klarer i 30 sekunder og så slappe helt av, gjenta dette noen ganger og du vil kjenne at musklaturen slipper litt.

Kall det "stress retention". Derav er fysisk aktivitet ofte en veldig god mekanikk for å avhjelpe stressfølger.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Kan det ha noe med el - overfølsomhet å gjøre?  

De fleste mennesker blir jo utsatt for mye moderne trådløs teknologi døgnet rundt på en måte..

Har noen sjekket om det finns folk som ikke er utsatt for alle disse strålene i altfor høye frekvensnivåer, om de har øresus eller piping?

Jeg var medlem av FELO før..  fagorganisasjonen for el-overfølsomme

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...