Sithric Skrevet 24. april 2017 Del Skrevet 24. april 2017 "Nei, det var fordi jeg gjerne ville få deg til å legge frem kildene som beviser dine påstander." Her er forresten statistikken ang. antall bevæpningsordre i året contra antall mennesker som er drep/skadet av Politiskudd. Tallene er fra 2014, men dette er noe som holder seg nogenlunde stabilt, men kun små forskjeller fra år til år. https://www.politi.no/strategier_og_analyser/statistikker_og_analyser/Tema_1407.xml Og angående hvem som bestemmer hva som er nødvendig maktbruk: Det er Politiet selv som avgjør dette i den gitte situasjonen. Men det er retningslinjene og de juridiske vilkårene som bestemmer hva som er rett. Basert på lang og god utdanning og erfaring, har de selv myndighet til å selv avgjøre hva som er nødvendig i henhold til disse juridiske vilkårene. Men om en tjenestemann går over streken og blir anmeldt, risikerer han altså straff. Lenke til kommentar
Thoto79 Skrevet 4. mai 2017 Del Skrevet 4. mai 2017 Jeg skal ikke si det for sikkert, men jeg tror vi her endelig har lokalisert Skatteflyktningen og fått ett innblikk i hans daglige virke https://www.youtube.com/watch?v=swgX2-wW3VY 2 Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 4. mai 2017 Forfatter Del Skrevet 4. mai 2017 Jeg skal ikke si det for sikkert, men jeg tror vi her endelig har lokalisert Skatteflyktningen og fått ett innblikk i hans daglige virke [media]https://www.youtube.com/watch?v=swgX2-wW3VY[/media] 1 Lenke til kommentar
Sithric Skrevet 27. juni 2017 Del Skrevet 27. juni 2017 Da har Spesialenhetenen(igjen, Spesialenheten er IKKE Politiet selv) konkludert i saken. Det var nødverge. http://www.vg.no/nyheter/innenriks/politi/politiet-skjoet-17-skudd-mente-vaepnet-familiefar-35-maatte-stanses/a/24082334/ Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 27. juni 2017 Forfatter Del Skrevet 27. juni 2017 Med de strenge reglene det er for nødverge i norsk lov er det vanskelig å se for seg at noen andre enn politiet ville sluppet unna med dette Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 27. juni 2017 Del Skrevet 27. juni 2017 Med de strenge reglene det er for nødverge i norsk lov er det vanskelig å se for seg at noen andre enn politiet ville sluppet unna med detteDet er fullt mulig å slippe unna med drap i nødverge både for politi og sivile. 3 Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 27. juni 2017 Del Skrevet 27. juni 2017 Ein vesentlig forskjell mellom politi og sivile i spørsmål om nødverge er at politiet har som jobb å oppsøke potensielt farlige situasjonar. Når personen med våpen da ikkje umiddelbart overgir seg så blir vilkåra for nødverge lavare for politiet enn for sivile som også kan velge å trekke seg tilbake og la personen med våpen fortsette sin ferd. 2 Lenke til kommentar
FrihetensRegn Skrevet 27. juni 2017 Del Skrevet 27. juni 2017 Her har vi en annen fin sak fra Bergen: http://www.bt.no/nyheter/lokalt/Anmelder-UP-folk-for-politivold-257218b.html Har lite tiltro til politiet her i byen. Den saken, gutten som nesten blei voldtatt for så å bli avvist når han ringte nødnummeret, Monika-saken, den nyeste varsler-saken og politijuristen som blei presset til å slutte i jobben (bak betalingsmur, sorry) sier meg at noe er veldig råttent i bergenspolitiet. Ikke direkte politivold alt dette, men nevner det likevel. Telemarkspolitiet er heller ikke så flinke til å velge lavest nødvendige bruk av makt heller. http://www.varden.no/nyheter/olav-86-ble-lagt-i-bakken-na-anmelder-han-politiet-1.1519411 www.dagbladet.no/2011/09/27/nyheter/spesialenheten_for_politisaker/innenriks/politiet/18313258/ Kunne sikkert funnet flere eksempler, men disse var de jeg kom på i farta. Mye skepsis mot politiet i bergensområdet ja. Hadde en venninne som fikk bilen sin stjålet og dumpet i nærheten. Politiet svarte med å ransake huset hennes istedenfor og beskyldte henne for å fyllekjøre. De tok selvfølgelig feil, men ingen unnskyldning eller oppvask ble gjort. Lenke til kommentar
Sithric Skrevet 27. juni 2017 Del Skrevet 27. juni 2017 Med de strenge reglene det er for nødverge i norsk lov er det vanskelig å se for seg at noen andre enn politiet ville sluppet unna med dette En privatperson har det alternativet at de kan trekke seg ut/søke dekning. De behøver ikke å foreta seg noe. I tillegg får ikke privatpersoner bære våpen. Derfor blir det vanskeligere å hevde nødverge om det var en privatperson som hadde stanset ham på en slik måte. Politiet derimot er PLIKTIG å gripe inn og stanse vedkommende. Vilkårene for å kvalifisere til nødverge er derfor annerledes for Politiet. For dem er det å stanse slike farlige individer å regne som nødverge, fordi de MÅ stanse dem og det å bruke skytevåpen er eneste måten å gjøre det uten å utsette seg selv for unødig fare. Lenke til kommentar
Sithric Skrevet 27. juni 2017 Del Skrevet 27. juni 2017 Med de strenge reglene det er for nødverge i norsk lov er det vanskelig å se for seg at noen andre enn politiet ville sluppet unna med detteDet er fullt mulig å slippe unna med drap i nødverge både for politi og sivile. Korrekt. Faktisk var det en narkolanger for mange år siden som ble frikjent grunnet nødverge etter å ha skutt Espen Lie, til tross for at Lie var ubevæpnet. Nå døde ikke Espen Lie, men retten mente at hab var så farlig i seg selv at narkolangeren var i sin rett til å benytte dødelig våpen for å forsvare seg. Han måtte riktignok i fengsel, men det var for brudd på våpenloven, da han selvsagt ikke hadde lov til å bære våpenet han brukte mot Lie. 1 Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 27. juni 2017 Del Skrevet 27. juni 2017 (endret) Med de strenge reglene det er for nødverge i norsk lov er det vanskelig å se for seg at noen andre enn politiet ville sluppet unna med dette Dette kommer da fra advokaten til avdødes familie. Men hva sier han egentlig? Jo, at politiet har voldsmonopol. En vanlig borger har ikke samme myndighet eller plikt som politiet til å gripe inn i ulike situasjoner. Så det han kommer med er i realiteten svada. Og uansett er det ren partisk synsing. Jeg leste forøvrig SEs avgjørelse. Har du gjort det, eller ønsker du å fortsatt være immun mot ny informasjon i saken? Endret 27. juni 2017 av hekomo Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 27. juni 2017 Del Skrevet 27. juni 2017 Her har vi en annen fin sak fra Bergen: http://www.bt.no/nyheter/lokalt/Anmelder-UP-folk-for-politivold-257218b.html Har lite tiltro til politiet her i byen. Den saken, gutten som nesten blei voldtatt for så å bli avvist når han ringte nødnummeret, Monika-saken, den nyeste varsler-saken og politijuristen som blei presset til å slutte i jobben (bak betalingsmur, sorry) sier meg at noe er veldig råttent i bergenspolitiet. Ikke direkte politivold alt dette, men nevner det likevel. Telemarkspolitiet er heller ikke så flinke til å velge lavest nødvendige bruk av makt heller. http://www.varden.no/nyheter/olav-86-ble-lagt-i-bakken-na-anmelder-han-politiet-1.1519411 www.dagbladet.no/2011/09/27/nyheter/spesialenheten_for_politisaker/innenriks/politiet/18313258/ Kunne sikkert funnet flere eksempler, men disse var de jeg kom på i farta. Mye skepsis mot politiet i bergensområdet ja. Hadde en venninne som fikk bilen sin stjålet og dumpet i nærheten. Politiet svarte med å ransake huset hennes istedenfor og beskyldte henne for å fyllekjøre. De tok selvfølgelig feil, men ingen unnskyldning eller oppvask ble gjort. Hva er problemet med å ransake huset dersom det foreligger skjellig grunn til mistanke om fyllekjøring, og de andre vilkårene for ransaking er oppfylt? De hadde åpenbart god grunn til å mistenke fyllekjøring, så hvorfor skulle de la være å følge dette opp? Da hadde de ikke gjort jobben sin. At det viste seg å ikke være fyllekjøring betyr ikke at de handlet galt da de gjennomførte ransakingen. 1 Lenke til kommentar
Sithric Skrevet 27. juni 2017 Del Skrevet 27. juni 2017 Her har vi en annen fin sak fra Bergen: http://www.bt.no/nyheter/lokalt/Anmelder-UP-folk-for-politivold-257218b.html Har lite tiltro til politiet her i byen. Den saken, gutten som nesten blei voldtatt for så å bli avvist når han ringte nødnummeret, Monika-saken, den nyeste varsler-saken og politijuristen som blei presset til å slutte i jobben (bak betalingsmur, sorry) sier meg at noe er veldig råttent i bergenspolitiet. Ikke direkte politivold alt dette, men nevner det likevel. Telemarkspolitiet er heller ikke så flinke til å velge lavest nødvendige bruk av makt heller. http://www.varden.no/nyheter/olav-86-ble-lagt-i-bakken-na-anmelder-han-politiet-1.1519411 www.dagbladet.no/2011/09/27/nyheter/spesialenheten_for_politisaker/innenriks/politiet/18313258/ Kunne sikkert funnet flere eksempler, men disse var de jeg kom på i farta. Mye skepsis mot politiet i bergensområdet ja. Hadde en venninne som fikk bilen sin stjålet og dumpet i nærheten. Politiet svarte med å ransake huset hennes istedenfor og beskyldte henne for å fyllekjøre. De tok selvfølgelig feil, men ingen unnskyldning eller oppvask ble gjort. Hva er problemet med å ransake huset dersom det foreligger skjellig grunn til mistanke om fyllekjøring, og de andre vilkårene for ransaking er oppfylt? De hadde åpenbart god grunn til å mistenke fyllekjøring, så hvorfor skulle de la være å følge dette opp? Da hadde de ikke gjort jobben sin. At det viste seg å ikke være fyllekjøring betyr ikke at de handlet galt da de gjennomførte ransakingen. Det er dett veldig mange ikke forstår. Det at det viste seg at Politiet tok feil, betyr ikke at handlingen deres var brudd på noen lov. Lenke til kommentar
FrihetensRegn Skrevet 27. juni 2017 Del Skrevet 27. juni 2017 (endret) Her har vi en annen fin sak fra Bergen: http://www.bt.no/nyheter/lokalt/Anmelder-UP-folk-for-politivold-257218b.html Har lite tiltro til politiet her i byen. Den saken, gutten som nesten blei voldtatt for så å bli avvist når han ringte nødnummeret, Monika-saken, den nyeste varsler-saken og politijuristen som blei presset til å slutte i jobben (bak betalingsmur, sorry) sier meg at noe er veldig råttent i bergenspolitiet. Ikke direkte politivold alt dette, men nevner det likevel. Telemarkspolitiet er heller ikke så flinke til å velge lavest nødvendige bruk av makt heller. http://www.varden.no/nyheter/olav-86-ble-lagt-i-bakken-na-anmelder-han-politiet-1.1519411 www.dagbladet.no/2011/09/27/nyheter/spesialenheten_for_politisaker/innenriks/politiet/18313258/ Kunne sikkert funnet flere eksempler, men disse var de jeg kom på i farta. Mye skepsis mot politiet i bergensområdet ja. Hadde en venninne som fikk bilen sin stjålet og dumpet i nærheten. Politiet svarte med å ransake huset hennes istedenfor og beskyldte henne for å fyllekjøre. De tok selvfølgelig feil, men ingen unnskyldning eller oppvask ble gjort. Hva er problemet med å ransake huset dersom det foreligger skjellig grunn til mistanke om fyllekjøring, og de andre vilkårene for ransaking er oppfylt? De hadde åpenbart god grunn til å mistenke fyllekjøring, så hvorfor skulle de la være å følge dette opp? Da hadde de ikke gjort jobben sin. At det viste seg å ikke være fyllekjøring betyr ikke at de handlet galt da de gjennomførte ransakingen. Det var ingen skellig grunn og ingen andre vilkår var oppfylt. De visste ikke en gang hvem som kjørte bilen, bare hvem som eide den. Jeg håper ikke du får oppleve å få huset ditt snudd opp ned av politiet om du får noe stjålet. Slike saker som dette og andre gjør at folk ikke stoler på politiet. Det er nesten enklere å ha med kriminelle å gjøre. Endret 27. juni 2017 av FrihetensRegn 2 Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 27. juni 2017 Del Skrevet 27. juni 2017 (endret) Her har vi en annen fin sak fra Bergen: http://www.bt.no/nyheter/lokalt/Anmelder-UP-folk-for-politivold-257218b.html Har lite tiltro til politiet her i byen. Den saken, gutten som nesten blei voldtatt for så å bli avvist når han ringte nødnummeret, Monika-saken, den nyeste varsler-saken og politijuristen som blei presset til å slutte i jobben (bak betalingsmur, sorry) sier meg at noe er veldig råttent i bergenspolitiet. Ikke direkte politivold alt dette, men nevner det likevel. Telemarkspolitiet er heller ikke så flinke til å velge lavest nødvendige bruk av makt heller. http://www.varden.no/nyheter/olav-86-ble-lagt-i-bakken-na-anmelder-han-politiet-1.1519411 www.dagbladet.no/2011/09/27/nyheter/spesialenheten_for_politisaker/innenriks/politiet/18313258/ Kunne sikkert funnet flere eksempler, men disse var de jeg kom på i farta. Mye skepsis mot politiet i bergensområdet ja. Hadde en venninne som fikk bilen sin stjålet og dumpet i nærheten. Politiet svarte med å ransake huset hennes istedenfor og beskyldte henne for å fyllekjøre. De tok selvfølgelig feil, men ingen unnskyldning eller oppvask ble gjort. Hva er problemet med å ransake huset dersom det foreligger skjellig grunn til mistanke om fyllekjøring, og de andre vilkårene for ransaking er oppfylt? De hadde åpenbart god grunn til å mistenke fyllekjøring, så hvorfor skulle de la være å følge dette opp? Da hadde de ikke gjort jobben sin. At det viste seg å ikke være fyllekjøring betyr ikke at de handlet galt da de gjennomførte ransakingen. Det var ingen skellig grunn og ingen andre vilkår var oppfylt. De visste ikke en gang hvem som kjørte bilen, bare hvem som eide den. Jeg håper ikke du får oppleve å få huset ditt snudd opp ned av politiet om du får noe stjålet. Slike saker som dette og andre gjør at folk ikke stoler på politiet. Det er nesten enklere å ha med kriminelle å gjøre. Hvordan vet du hva grunnlaget for ransakingen var? Hvordan vet du at lovens krav ikke var oppfylt? Kan du for ordens skyld redegjøre for lovens krav, og for hvert av kravene forklare hvordan de ikke var oppfylt i denne saken? Endret 27. juni 2017 av hekomo 1 Lenke til kommentar
pizzafordi Skrevet 27. juni 2017 Del Skrevet 27. juni 2017 Her har vi en annen fin sak fra Bergen: http://www.bt.no/nyheter/lokalt/Anmelder-UP-folk-for-politivold-257218b.html Har lite tiltro til politiet her i byen. Den saken, gutten som nesten blei voldtatt for så å bli avvist når han ringte nødnummeret, Monika-saken, den nyeste varsler-saken og politijuristen som blei presset til å slutte i jobben (bak betalingsmur, sorry) sier meg at noe er veldig råttent i bergenspolitiet. Ikke direkte politivold alt dette, men nevner det likevel. Telemarkspolitiet er heller ikke så flinke til å velge lavest nødvendige bruk av makt heller. http://www.varden.no/nyheter/olav-86-ble-lagt-i-bakken-na-anmelder-han-politiet-1.1519411 www.dagbladet.no/2011/09/27/nyheter/spesialenheten_for_politisaker/innenriks/politiet/18313258/ Kunne sikkert funnet flere eksempler, men disse var de jeg kom på i farta. Mye skepsis mot politiet i bergensområdet ja. Hadde en venninne som fikk bilen sin stjålet og dumpet i nærheten. Politiet svarte med å ransake huset hennes istedenfor og beskyldte henne for å fyllekjøre. De tok selvfølgelig feil, men ingen unnskyldning eller oppvask ble gjort. Politiet prioriterer ikke vinnings forbrytelser.. Dessuten så er det så mye av det. Men hadde de virkelig fått ressurser på denne delen, så ville det spart samfunnet mye penger, i forsikringer, etc etc etc etc etc.. Vi snakker om narkomane som lever av å plyndre dag etter dag. Politet får ikke den saken med bilen, ikke dems felt. Ergo så gjør de noe de kan gjøre.. Lete etter stoff på et nasjspiel eller noe sånn. Vanlig praksis for unge kadetter. Som regel uten grunn og ransakelse ordre, mistanke evt. De kan jo ha så mye mistanke de vil.. En politi sa til meg engang da jeg var 18 år, alle er skyldige til det motsatte er bevist. lol... Stakkars dritt jobb dem har, bedre å være rørlegger. Bedre energi der Lenke til kommentar
FrihetensRegn Skrevet 27. juni 2017 Del Skrevet 27. juni 2017 Her har vi en annen fin sak fra Bergen: http://www.bt.no/nyheter/lokalt/Anmelder-UP-folk-for-politivold-257218b.html Har lite tiltro til politiet her i byen. Den saken, gutten som nesten blei voldtatt for så å bli avvist når han ringte nødnummeret, Monika-saken, den nyeste varsler-saken og politijuristen som blei presset til å slutte i jobben (bak betalingsmur, sorry) sier meg at noe er veldig råttent i bergenspolitiet. Ikke direkte politivold alt dette, men nevner det likevel. Telemarkspolitiet er heller ikke så flinke til å velge lavest nødvendige bruk av makt heller. http://www.varden.no/nyheter/olav-86-ble-lagt-i-bakken-na-anmelder-han-politiet-1.1519411 www.dagbladet.no/2011/09/27/nyheter/spesialenheten_for_politisaker/innenriks/politiet/18313258/ Kunne sikkert funnet flere eksempler, men disse var de jeg kom på i farta. Mye skepsis mot politiet i bergensområdet ja. Hadde en venninne som fikk bilen sin stjålet og dumpet i nærheten. Politiet svarte med å ransake huset hennes istedenfor og beskyldte henne for å fyllekjøre. De tok selvfølgelig feil, men ingen unnskyldning eller oppvask ble gjort. Politiet prioriterer ikke vinnings forbrytelser.. Dessuten så er det så mye av det. Men hadde de virkelig fått ressurser på denne delen, så ville det spart samfunnet mye penger, i forsikringer, etc etc etc etc etc.. Vi snakker om narkomane som lever av å plyndre dag etter dag. Politet får ikke den saken med bilen, ikke dems felt. Ergo så gjør de noe de kan gjøre.. Lete etter stoff på et nasjspiel eller noe sånn. Vanlig praksis for unge kadetter. Som regel uten grunn og ransakelse ordre, mistanke evt. De kan jo ha så mye mistanke de vil.. En politi sa til meg engang da jeg var 18 år, alle er skyldige til det motsatte er bevist. lol... Stakkars dritt jobb dem har, bedre å være rørlegger. Bedre energi der Jeg vet dessverre hvordan det fungerer. Min far jobbet i etaten i 30 år. Min onkel også. Min kamerat jobber fortsatt i politiet. En annen kamerat av meg jobbet i fem år før han sluttet. Det er en drittjobb. Jeg har all respekt for politifolk som gjør jobben sin rett men misliker det sterkt når det finnes de råtne eplene de misbruker makten sin og gjør at folks tillit slites tynn. Og det er ikke politifolka sin feil, det er de som prioriterer ressursene i etaten og departementet og ledere på toppen som er en gjeng med ringrever som tror de alltid har rett. Ta f.eks. Monikasaken. Der blir en etterforsker i politiet truet når han tør å fortelle en høytstående politiadvokat og andre høytstående sjefer at det er grove feil i saken. Jeg velger å tro at opplæringen på PHS er mye bedre nå enn før, men allikevel er det lite respekt for lovlydige borgere og deres rettigheter og kvaliteten på jobben folket har ansatt dem for å gjøre. 1 Lenke til kommentar
pizzafordi Skrevet 27. juni 2017 Del Skrevet 27. juni 2017 Jærgen Jæger skriver litt om dette i sin krimserie. Gode bøker, men man blir lei av å plokke bok etter bok i serien. Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 28. juni 2017 Del Skrevet 28. juni 2017 Politiet prioriterer ikke vinnings forbrytelser.. Dessuten så er det så mye av det. Men hadde de virkelig fått ressurser på denne delen, så ville det spart samfunnet mye penger, i forsikringer, etc etc etc etc etc.. Vi snakker om narkomane som lever av å plyndre dag etter dag. Politet får ikke den saken med bilen, ikke dems felt. Ergo så gjør de noe de kan gjøre.. Lete etter stoff på et nasjspiel eller noe sånn. Vanlig praksis for unge kadetter. Som regel uten grunn og ransakelse ordre, mistanke evt. De kan jo ha så mye mistanke de vil.. En politi sa til meg engang da jeg var 18 år, alle er skyldige til det motsatte er bevist. lol... Stakkars dritt jobb dem har, bedre å være rørlegger. Bedre energi der Det blir feil å si at politiet ikke prioriterer vinningsforbrytelser, men det er grenser for hvor mange slike saker de kan ta seg av. Uten uendelig med tid og ressurser så vil det alltid være enormt mange saker som bare må legges bort. Hvis vinningsforbrytelser skal prioriteres opp, må noe annet prioriteres ned. Unge kadetter? Hva er det du snakker om? 1 Lenke til kommentar
fo2re Skrevet 28. juni 2017 Del Skrevet 28. juni 2017 Hvorfor har jeg aldri hatt problemer med politiet som aldri har gjort noe galt ?Det er ikke akkurat Mensa medlemmer som havner i Politiet sitt søkelys, og når man kjører rundt med en jævla hagle i bilen på høylys dag, er dere så skada at dere forsvarer det faktum at Politiet faktisk gjorde jobben sin ? 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå