AnonymDiskusjon Skrevet 29. november 2016 Del Skrevet 29. november 2016 Hei Vi jobber på en ganske bedriften arbeidsplass med sjefer som tvinger oss til overtid og så videre. Gjør vi ikke dette får vi drittjobbene, trues med sparken og lignende. Flere har blitt indirekte tvunget til å skrive under på sin egen oppsigelse. 99% av de ansatte er øst-europeere, og de er ikke helt klar over reglene for overtid, og de blir tvunget lettere fordi de ikke vil miste jobben. Sjefen skriker og skjeller ut folk. Det har ikke lenge siden blitt utpekt et verneombud. Men hverken jeg, eller noen av de ansatte, har blitt informert om hvordan, hva, eller noe som helst. Vi har ikke fått noe stemmerett eller ingen visste det var mulig å stemme eller velge noen en gang. Verneombudet er norsk, og er en veldig god kamerat av sjefen. Jeg synes ikke han er skikket til å ivareta de ansattes interesser, da han selv har havnet i konflikt med flere ansatte og har snakket med kollegaer på vei hjem at problemet er at de ansatte ikke vil jobbe nok og så videre. Kollegaen svarte selvfølgelig ikke på dette. Flere kollegaer vet ikke at han var et verneombud eller at vi hadde det en gang. Jeg mistenker sjefen selv utpekte han. Hvordan skal vi gå videre herifra? Anonymous poster hash: cf501...c4e Lenke til kommentar
Børt-Erik Skrevet 29. november 2016 Del Skrevet 29. november 2016 Hvordan skal vi gå videre herifra? Anonymous poster hash: cf501...c4e Jeg ville ringt arbeidstilsynet og diskutert saken. 1 Lenke til kommentar
jon67 Skrevet 29. november 2016 Del Skrevet 29. november 2016 Hvis verneombud er utpekt av arbeidsgiver og ikke valgt, er dette sannsynligvis et brudd på Arbeidsmiljøloven §6-1. Dette bør rapporteres til Arbeidstilsynet, som skal se til at loven overholdes. http://www.arbeidstilsynet.no/fakta.html?tid=78516#Valg Når det gjelder overtid, så har arbeidsgiver lovfestet rett til å pålegge overtid, dvs tvinge arbeidstagere til dette, innenfor gitte grenser. Arbeidstager kan ikke nekte overtid uten at det finnes sosiale årsaker (barnepass osv). Dette kan i så fall ansees som ordrenekt, noe som gir grunnlag for oppsigelse. Mange arbeidstagere er ikke klar over dette, og tror overtid er frivillig. http://www.arbeidstilsynet.no/fakta.html?tid=78157 1 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 29. november 2016 Forfatter Del Skrevet 29. november 2016 Overtiden vår er såvidt meg bekjent ikke overtid eller tillatt. Fordi arbeidet vi får tildelt hver eneste dag av året er lenger enn en vanlig arbeidsdag. Altså planlagt og ikke mulig å gjennomføre fortere. Anonymous poster hash: cf501...c4e Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 29. november 2016 Forfatter Del Skrevet 29. november 2016 VESAR/VeiReno? Anonymous poster hash: fd74c...834 Lenke til kommentar
Twinflower Skrevet 29. november 2016 Del Skrevet 29. november 2016 Når det gjelder overtid, så har arbeidsgiver lovfestet rett til å pålegge overtid, dvs tvinge arbeidstagere til dette, innenfor gitte grenser. Arbeidstager kan ikke nekte overtid uten at det finnes sosiale årsaker (barnepass osv). Dette kan i så fall ansees som ordrenekt, noe som gir grunnlag for oppsigelse. Mange arbeidstagere er ikke klar over dette, og tror overtid er frivillig. http://www.arbeidstilsynet.no/fakta.html?tid=78157 Merk også: "Arbeidsgiver skal uansett frita arbeidstaker som ber om det, dersom arbeidet uten skade kan utsettes eller utføres av andre." Lenke til kommentar
jon67 Skrevet 29. november 2016 Del Skrevet 29. november 2016 Overtiden vår er såvidt meg bekjent ikke overtid eller tillatt. Fordi arbeidet vi får tildelt hver eneste dag av året er lenger enn en vanlig arbeidsdag. Altså planlagt og ikke mulig å gjennomføre fortere. Anonymous poster hash: cf501...c4e Da ville jeg rapportert også dette til Arbeidstilsynet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå