Gå til innhold

1070&1080 brann/eksplosjon på EVGA-kort


Drogin

Anbefalte innlegg

Det har vært et par eksplosjoner av EVGA kortene i det siste.

Det er både manglende thermal pads i kortene, samt feil type/størrelse thermal pads på RAM'en.
https://www.reddit.com/r/nvidia/comments/5ayz5z/evga_pascal_cards_resources/

 

EVGA har "løst" problemet ved å gi en BIOS-oppdatering som booster vifte-hastigheten (og støyen på kortet).
Man kan også be om å få tilsendt "optional" thermal pads for iallefall de manglende pads'ene - men da må man slik jeg har forstått det åpne kortet sitt og mekke litt på det.

 

Noen som har hatt problemer med sine EVGA kort?
Hva gjør dere med kortene? Bare BIOS oppdatering og økt viftehastighet?

Bestiller dere egne thermal pads?
Reklamerer dere kortet og ber om et nytt(et oppdatert kort, evt et annet)?
 

Endret av Drogin
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det har vært et par eksplosjoner av EVGA kortene i det siste.

Det er både manglende thermal pads i kortene, samt feil type/størrelse thermal pads på RAM'en.

https://www.reddit.com/r/nvidia/comments/5ayz5z/evga_pascal_cards_resources/

 

EVGA har "løst" problemet ved å gi en BIOS-oppdatering som booster vifte-hastigheten (og støyen på kortet).

Man kan også be om å få tilsendt "optional" thermal pads for iallefall de manglende pads'ene - men da må man slik jeg har forstått det åpne kortet sitt og mekke litt på det.

 

Noen som har hatt problemer med sine EVGA kort?

Hva gjør dere med kortene? Bare BIOS oppdatering og økt viftehastighet?

Bestiller dere egne thermal pads?

Reklamerer dere kortet og ber om et nytt(et oppdatert kort, evt et annet)?

 

 

Nye kort har heldigvis ikkje dette problemet :) RMA er det beste, siden biosoppdatering ikkje løser selve problemet, men forskyver det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Det har vært et par eksplosjoner av EVGA kortene i det siste.

Det er både manglende thermal pads i kortene, samt feil type/størrelse thermal pads på RAM'en.

https://www.reddit.com/r/nvidia/comments/5ayz5z/evga_pascal_cards_resources/

 

EVGA har "løst" problemet ved å gi en BIOS-oppdatering som booster vifte-hastigheten (og støyen på kortet).

Man kan også be om å få tilsendt "optional" thermal pads for iallefall de manglende pads'ene - men da må man slik jeg har forstått det åpne kortet sitt og mekke litt på det.

 

Noen som har hatt problemer med sine EVGA kort?

Hva gjør dere med kortene? Bare BIOS oppdatering og økt viftehastighet?

Bestiller dere egne thermal pads?

Reklamerer dere kortet og ber om et nytt(et oppdatert kort, evt et annet)?

 

 

Nye kort har heldigvis ikkje dette problemet :) RMA er det beste, siden biosoppdatering ikkje løser selve problemet, men forskyver det.

 

 

Det dukker jo bare opp mer og mer feil her  :nei:

Venter selv på pads. Er det slik at det ikke blir i orden etter dette "inngrepet"? 

Lenke til kommentar

 

 

Det har vært et par eksplosjoner av EVGA kortene i det siste.

Det er både manglende thermal pads i kortene, samt feil type/størrelse thermal pads på RAM'en.

https://www.reddit.com/r/nvidia/comments/5ayz5z/evga_pascal_cards_resources/

 

EVGA har "løst" problemet ved å gi en BIOS-oppdatering som booster vifte-hastigheten (og støyen på kortet).

Man kan også be om å få tilsendt "optional" thermal pads for iallefall de manglende pads'ene - men da må man slik jeg har forstått det åpne kortet sitt og mekke litt på det.

 

Noen som har hatt problemer med sine EVGA kort?

Hva gjør dere med kortene? Bare BIOS oppdatering og økt viftehastighet?

Bestiller dere egne thermal pads?

Reklamerer dere kortet og ber om et nytt(et oppdatert kort, evt et annet)?

 

 

Nye kort har heldigvis ikkje dette problemet :) RMA er det beste, siden biosoppdatering ikkje løser selve problemet, men forskyver det.

 

 

Det dukker jo bare opp mer og mer feil her  :nei:

Venter selv på pads. Er det slik at det ikke blir i orden etter dette "inngrepet"? 

 

Det ble oppdaget manglende pads, og i etterkant også feil pads på VRAM'en

Lenke til kommentar

Er det styr å bytte det selv da? På Vram'en? Det andre så jo greit ut å gjøre selv. Men her virker det ut som at det fort kan dukke opp noe mer også etter hvert, det er ikke godt å si.

Det med VRAM'en er visst litt verre. Har lest folk snakke om at de må fjerne den gamle kjølepastaen og legge på ny selv.

Irriterende å måtte fikle med sånnt på et skjermkort, med risiko for å fucke opp kortet og stå i 1-2 måneder uten gaming-pc og vente på at man skal få dekt tapet(noe man sikkert må sloss for, selv om EVGA hevder de vil dekke skader når man reparerer kortene sine).

 

Det blir litt som å selge en TV som kan ta fyr når som helst, og så sender man noen reparasjonsdeler til folk istedenfor å sende dem en ny fungerende TV.

De har fucked up - royally, og de burde ta støyten for det

Endret av Drogin
Lenke til kommentar

Gamers Nexus har gjort en test på varmeproblemet, og konkluderer med at kortene blir i overkant varme, men de er fremdeles innenfor spec. Derfor er det mest sannsynlig andre andre årsaker til at enkelte kort har tatt fyr/eksplodert, f.eks en serie dårlige kondensatorer e.l

 

De anbefaler at du innstalerer den nye biosen evt kjører din egen vifteprofil, og at du bruker pads siden du får de gratis. En mer aggressiv vifteprofil vil alene få varmen ned på de verste områdene.

 

http://www.gamersnexus.net/guides/2691-final-evga-vrm-thermal-torture-test-and-analysis

 

https://www.youtube.com/watch?v=mpxQaSjQclo

Endret av FBEN
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Sendte epost til EVGA, og spurte blant annet spesifikt om VRAM-issuet, og om man bør gjøre noe der, i tillegg til den manglende VRM-PAD'en:

Hello,

First let me say that we have not acknowledged any issues and the VRM/VRAM heat issue is hardly an issue at all. The original review that sited the high VRM temperatures was while the reviewer was running Furmark which is a severe stress test and not recommended by Nvidia for testing purposes. Similar testing with thermal imaging while under 100% gaming loads showed temperatures of 70-85C. It is completely optional to install the thermal pads, any "issues" you may have seen online are isolated incidents, and you run no risk of danger by using your video card the way it is now.

We are offering extra thermal pads to customers that want to see better temps when pushing the hardware however this is not necessary and again, is completely optional. These additional thermal pads will be installed between the backplate and the PCB and between the baseplate and the heatsink fins only as these add additional support to the card for extreme use. These cards are within spec and will run under normal circumstances with no issues. We are here to support you and if there is any issues with the product you are still covered under its available warranty.

Please visit the link below to request your thermal pads and also get the VBIOS update for your model card here

http://eu.evga.com/thermalmod/default.asp#request

If you would like to send your card in to be replaced with a card that has the Thermal Pads and VBIOS update instead then we can assist you with that. Let us know what you would like to do.

Regards,
EVGA

 

Lenke til kommentar

Kjøper kort, må sette opp viftehastigheten og ha mer støy. 

dårlig deal. 

Jeg har hatt slikt kort i 1080 , det sa pang også. 

Ville ha brukt det , så rmaet dødt kort. 

 

Jeg fikk igjen pengene av komplett. 

Men jeg kjøpte det da det kom og prisen var lav, så i teorien fikk jeg ikke nok penger til å erstatte det. 

Lenke til kommentar

Kjøper kort, må sette opp viftehastigheten og ha mer støy. 

dårlig deal. 

Jeg har hatt slikt kort i 1080 , det sa pang også. 

Ville ha brukt det , så rmaet dødt kort. 

 

Jeg fikk igjen pengene av komplett. 

Men jeg kjøpte det da det kom og prisen var lav, så i teorien fikk jeg ikke nok penger til å erstatte det. 

EVGA 1080 FTW kortet ditt eksploderte altså?

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Om dere vurderer å legge inn thermal pads på egenhånd, vil jeg bare gi en liten advarsel.
Jeg fulgte oppskriften til EVGA, men når jeg kom til punktet å løsne fan-connectoren satt den BOM fast.

EVGA anbefalte å bruke en flat skrutrekker og vippe den forsiktig løs. Jeg vippet og vippet, helt til plasten røyk istedet.
Så prøvde jeg neglene mine til de nesten brakk.
Så prøvde jeg å dra og vippe med all kraft i henda.

 

Måtte bare skru kortet sammen igjen - nå med en lettere ødelagt fan-connector, thermal paste på GPUen som sikkert har blitt useless, og ingen nye thermal pads. Må nå prøve å få noe på RMA'en tenker jeg.

Vet ikke om det gjelder alle...så flere videoer på dette på youtube i tillegg til EVGAS instruksjoner hvor man enkelt fjernet connectorene. Kan være jeg har vært ekstra uheldig og hatt en defekt connector også.

 

2vwzrdk.jpg

Endret av Drogin
Lenke til kommentar

Ja, den satt ganske godt. Det vil si den satt som fy.. Brukte en god stund på å få den av. Min mening er at det var ikke noe galt med Vbiosen, som det sies er den virkelige løsningen. For temperaturen målte de så å si til det samme kun ved å sette på thermal pads. Når de da annonserer kortet så å så kjøligere og med så å så mindre lydnivå så holder det ikke å komme med "within spec".. Spør du meg skulle komplett.no, eller hvem som helst, tatt tilbake de kortene som folk ville levert inn etter at dette ble kjent.

Endret av FranZe
Lenke til kommentar

Om dere vurderer å legge inn thermal pads på egenhånd, vil jeg bare gi en liten advarsel.

Jeg fulgte oppskriften til EVGA, men når jeg kom til punktet å løsne fan-connectoren satt den BOM fast.

EVGA anbefalte å bruke en flat skrutrekker og vippe den forsiktig løs. Jeg vippet og vippet, helt til plasten røyk istedet.

Så prøvde jeg neglene mine til de nesten brakk.

Så prøvde jeg å dra og vippe med all kraft i henda.

 

Måtte bare skru kortet sammen igjen - nå med en lettere ødelagt fan-connector, thermal paste på GPUen som sikkert har blitt useless, og ingen nye thermal pads. Må nå prøve å få noe på RMA'en tenker jeg.

Vet ikke om det gjelder alle...så flere videoer på dette på youtube i tillegg til EVGAS instruksjoner hvor man enkelt fjernet connectorene. Kan være jeg har vært ekstra uheldig og hatt en defekt connector også.

 

 

Hadde det samme problemet når jeg skiftet til vannblokk på en GPU jeg har... Var ikke annet valg enn å rive av hele greia. 

Lenke til kommentar

Tar meg ikke råd det å mekke selv, vil jeg ha veskekjølte gpu kjøper jeg en, samme på cpu.

Koster for mye på kortene at jeg ikke tar risken.

Samme med cpu om jeg får vann der det ikke skal være.

Lukket system er garanti, ikke alle har det på custom loop :)

 

Tja, bare å tegne rette innboforsikring det? :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...