Gå til innhold

kompaktkamera som er så bra,at det kan erstatte systemkamera?

Gjest Bruker-405938

Anbefalte innlegg

Gjest Bruker-405938

Siste versjon?

Finnes det mange versjoner av denne sony 1" senoren?

Er den i rx100 lll veldig mye dårligere enn den i siste rx100?

Endret av Bruker-405938
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Finnes det mange versjoner av denne sony 1" senoren?

Det finnes tre versjoner (som jeg vet om) av Sony entommers sensor. Første versjon ble brukt i RX100 I. Så kom en BSI-versjon som brukes RX100 II. Siste versjon er "stacked", husker ikke om den dukket opp i versjon III eller IV (tror det var IV). Poenget med BSI er at en (litt) større del av sensorflaten kan brukes til pikslene (noe går normalt bort til supportelektronikk), og stacked skal være ennå litt bedre enn vanlig BSI.

I praksis er forskjellene målbare, men knapt nok synlige. Jeg ville ikke vektlagt siste generasjon av sensoren veldig. Siste versjon av RX100 V har imidlertid en variant av sensor og supportelektronikk som gir raskere autofokus og bedre seriebildefunksjon enn tidligere RX100-versjoner.

Andre produsenter bruker så vidt jeg vet BSI-versjonen av sensoren. I tillegg har Nikon sin Nikon-1-serie som bruker en entommers sensor fra en annen produsent som særlig i de tidligste versjonene scoret en del dårligere enn Sony-sensoren i tester.

Endret av se#
Lenke til kommentar

Takk for svar. Har kanskje prøvd 1" for tidlig jeg da. Må lese litt på nett tror jeg:-)

DxO tester sensorer, men vær oppmerksom på at deres "Overall score" er et vektet tall basert på mange målinger som i hvert fall ikke matcher min oppfatning av bilde/sensorkvalitet. Men hvis du ser på deltester og forstår grunnlaget for disse er det mye nyttig info på DxO, og selv totalscoren sier litt når det er store forskjeller. 

Her er en link til V2 vs RX100 IV: https://www.dxomark.com/Cameras/Compare/Side-by-side/Sony-Cyber-shot-DSC-RX100-IV-versus-Nikon-1-V2___1033_849

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-405938

Takk for svar. Har kanskje prøvd 1" for tidlig jeg da. Må lese litt på nett tror jeg:-)

DxO tester sensorer, men vær oppmerksom på at deres "Overall score" er et vektet tall basert på mange målinger som i hvert fall ikke matcher min oppfatning av bilde/sensorkvalitet. Men hvis du ser på deltester og forstår grunnlaget for disse er det mye nyttig info på DxO, og selv totalscoren sier litt når det er store forskjeller. 

Her er en link til V2 vs RX100 IV: https://www.dxomark.com/Cameras/Compare/Side-by-side/Sony-Cyber-shot-DSC-RX100-IV-versus-Nikon-1-V2___1033_849

Ser 1" scorer dårlig på iso. Både v2 og rx100 Men sony har da kommt langt siden jeg testet v2. 70 i score contra 50.

Jeg hadde kun kit objektiv til v2'n og havnet ofte på iso 3200 innendørs.. veldig mye støy. Men med rx100'n F1.8 og nyere sensor så er vel støyen merkbart bedre og iso'n kan holdes lavere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...