Gjest Bruker-405938 Skrevet 29. november 2016 Del Skrevet 29. november 2016 Hei! Har hatt kompaktkamera frem til 2010, da gikk jeg over til Dslr. Disse digitale kompaktene var rett og slett for trege. Men har de siste åra, mistet litt lysten da dslr blir litt tungt og drasse på. Har prøvd litt mindre dslr og systemkamera i forskjellige varianter. Uten at det helt blir så superkompakt som jeg ønsker. Ser at produsentene den siste tiden har begynnt med 1tomms sensor. Men er redd det blir litt mye isostøy med en slik sensor. Har prøvd en slik sensor i V2. Synes det ble vel mye grums på iso over 1600. Men kan være det har skjedd noe her den siste tiden. Så nå sitter jeg og vurderer.: Lx100, rx 100 ver 3 , ser canon har med 1tomms sensor. X100 ,er jeg redd blir for stor MÅ ha søker som ikke henger etter. Noen erfaringer? Finnes det noen kompakter der ute som kan gjøre meg fornøyd? Eller må jeg fortsette og drasse rundt på tyngre systemkamera? Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 29. november 2016 Del Skrevet 29. november 2016 Jeg anbefalte en annen her på forumet til å titte på Panasonic GM1 (tror NetOnNet har det) - da får du størrelsen til et kompakt-kamera, men fordelene til system-kamera. Alternativt GM5 hvis du vil ha søker også. Lenke til kommentar
Bringisen Skrevet 29. november 2016 Del Skrevet 29. november 2016 Svaret på trådspørsmålet er dessverre nei. Dette påstår jeg fordi man ikke kan skifte mellom objektiver og dermed få de samme fordelene dette gir. En annen ting er at kompaktkamera er så små at det går ut over egonomisk brukervennlighet enten man innrømmer det eller ikke :-) Lenke til kommentar
se# Skrevet 29. november 2016 Del Skrevet 29. november 2016 Det finnes mange bra kompaktkameraer og som Tomsi42 skriver er det en del veldig kompakte systemkameraer også. Når det gjelder entommers sensorer så synes jeg de gir veldig bra bildekvalitet i forhold til størrelse, og ikke lang bak MicroFourThirds selv om det er en god del større. Ville ikke forkastet entommers sensor basert på V2. Sony sine sensorer som både Sony, Panasonic og Canon bruker er hakket bedre. Det er ikke en ekstremt stor forskjell, men alt hjelper og mange av de kompakte modellene som RX100 II/IV/V, GX7 II/G5 X og LX10 (LX100 også) har bedre lysstyrke enn en typisk kitzoom så du henter litt der også. Det største "problemet" med dagens high end kompakter synes jeg faktisk er zoomområdet. Liker du (ca) 24-70 ekvivalent er det ikke noe problem, og noen har opp til 100mm, men skal du over det må du enten veldig opp i størrelse (Sony RX10/Panasonic FZ1000/2000) eller ned lysstyrke (TZ100). Noe må du ofre uansett, så om du velger et lite systemkamera eller et avansertkompaktkamera blir veldig mye en smakssak. Personlig vil jeg gjerne ha søker og vippbar skjerm. GM5 kommer veldig nærme, men har fast skjerm. Hvis det ikke spiller noen rolle er G5 fortsatt et bra valg selv om det begynner å bli gammelt. Med 12-32 kitzoom er det veldig kompakt, og sper du på med en 20mm F1.7 har du en flott kombinasjon når du trenger god lysstyrke. Panasonic har også en knøttliten telezoom hvis du trenger mer rekkevidde. Hvis du kun ser for deg hus + kitzoom synes jeg imidlertid at et kompaktkamera er et bedre valg. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-405938 Skrevet 29. november 2016 Del Skrevet 29. november 2016 Må nok ha søker. Orker ikke og bruke skjemen på baksiden som søker ute i sola. Tenkte lysterkt kompaktkamera. Bruker bare en brennvidde idag.fungerer veldig greit. Så tenker lystyrke f2 eller bedre.søker på ca .38" eller større og 20-30mm apc.trenger ikke vippbar skjerm.ikke utskiftbar optikk. Lite støy på høyere iso er ønskelig og en ok innebygd blitz. Faller mest på lx100 med tanke på sensor. Men lurer på om sony kan være ok,selv med 1" sensor Lenke til kommentar
fo2re Skrevet 30. november 2016 Del Skrevet 30. november 2016 Må nok ha søker. Orker ikke og bruke skjemen på baksiden som søker ute i sola. Tenkte lysterkt kompaktkamera. Bruker bare en brennvidde idag.fungerer veldig greit. Så tenker lystyrke f2 eller bedre.søker på ca .38" eller større og 20-30mm apc.trenger ikke vippbar skjerm.ikke utskiftbar optikk. Lite støy på høyere iso er ønskelig og en ok innebygd blitz. Faller mest på lx100 med tanke på sensor. Men lurer på om sony kan være ok,selv med 1" sensor Brukervennlighet oppdaget jeg fort har lite med størrelse på kameraet å gjøre. Jeg har selv ett Lumix GM1 og, og måten Panasonic har fått til menyene og valgene på er imponerende, faktisk så syns jeg at det er enklere å bruke enn Olympus OM-D E-M1 som er mye større og har knapper og hjul overalt. Og en bruk av touchskjermen som minner mer om 80 tallet enn 2016... Bildekvaliteten er heller ikke noe å si på - i ett kamera som veier 20 gram mer enn batteriet som står i Nikon D700 som jeg brukte tidligere. Vogue Italia likte 2 av bildene tatt med det også. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-405938 Skrevet 30. november 2016 Del Skrevet 30. november 2016 Hvordan er det og bruke kamera uten søker? Savner du Søkeren? Lenke til kommentar
HSP Skrevet 30. november 2016 Del Skrevet 30. november 2016 Jeg har selv et lite lommekamera uten søker. Det funker jo greit å ha i lomma i tilfelle man ser noe man vil ta bilde av, men det er mye kjedeligere å fotografere uten søker rett og slett. Jeg ville savnet å ikke ha muligheten til å bruke søker når man planlegger å fotografere, så jeg har heldigvis et par store kameraer med gode søkere også. Det finnes jo en del kameraer som har søker som tilleggsutstyr, ikke optimalt, men kanskje en ok løsning. For eksempel: http://fujifilm-x.com/x-stories/with-the-optical-view-finder-x70/ Så kan man bruke det uten søker når man trenger et lite og lommevennlig kamera og sette på søkeren når man går ut for å ta bilder. Henning Lenke til kommentar
fo2re Skrevet 30. november 2016 Del Skrevet 30. november 2016 Hvordan er det og bruke kamera uten søker? Savner du Søkeren? Til en viss grad ja, skjer fortsatt av og til at setter kameraet opp mot øyet... I sollys er det utfordringer, men har mest brukt det på ettermiddag og kveld, er ett turkamera kan man si som er ofte med i jakkelomma uten å merke at det er der. Andre ting bruker jeg Lumix GX7 og Oly OM-D til. Lenke til kommentar
torbjornhb Skrevet 30. november 2016 Del Skrevet 30. november 2016 Jeg er i samme situasjon og har brukt utrolig mye tid den siste måneden på å undersøke kameraer. Innser at DSLR og speilløst systemkamera er bedre enn et kompaktkamera, men etter å ha brukt Olympus Om-d M10ii og diverse systemkamera, så innser jeg at jeg faktisk ønsker et kamera som ikke har mulighet til å skifte linser eller sette på filtere, men som rett og slett bare er et enkelt kamera. RX100III virker veldig forlokkende ettersom det også er så lyssterkt. At ND-filter er en innebygd funksjon er også et pluss. Ellers så kan Sony HX -90V være et tips om du ønsker mye zoom. Canon PowerShot G7x ii er et kjempe flott 1" kamera som gir mye rom for manuell kontroll. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-405938 Skrevet 30. november 2016 Del Skrevet 30. november 2016 Jeg har selv et lite lommekamera uten søker. Det funker jo greit å ha i lomma i tilfelle man ser noe man vil ta bilde av, men det er mye kjedeligere å fotografere uten søker rett og slett. Jeg ville savnet å ikke ha muligheten til å bruke søker når man planlegger å fotografere, så jeg har heldigvis et par store kameraer med gode søkere også. Det finnes jo en del kameraer som har søker som tilleggsutstyr, ikke optimalt, men kanskje en ok løsning. For eksempel: http://fujifilm-x.com/x-stories/with-the-optical-view-finder-x70/ Så kan man bruke det uten søker når man trenger et lite og lommevennlig kamera og sette på søkeren når man går ut for å ta bilder. Henning Hadde nok kjøpt dette om det hadde hatt søker. Kjøpte isteden xt10. Men solgte det igjen i forrige uke. Så nå sitter jeg igjen med et kamera og 1 objektiv Lenke til kommentar
Gjest Bruker-405938 Skrevet 30. november 2016 Del Skrevet 30. november 2016 Hvordan er det og bruke kamera uten søker? Savner du Søkeren? Til en viss grad ja, skjer fortsatt av og til at setter kameraet opp mot øyet...I sollys er det utfordringer, men har mest brukt det på ettermiddag og kveld, er ett turkamera kan man si som er ofte med i jakkelomma uten å merke at det er der. Andre ting bruker jeg Lumix GX7 og Oly OM-D til. Tror jeg kommer til og angre om jeg kjøper uten søker Lenke til kommentar
Gjest Bruker-405938 Skrevet 30. november 2016 Del Skrevet 30. november 2016 (endret) Jeg er i samme situasjon og har brukt utrolig mye tid den siste måneden på å undersøke kameraer. Innser at DSLR og speilløst systemkamera er bedre enn et kompaktkamera, men etter å ha brukt Olympus Om-d M10ii og diverse systemkamera, så innser jeg at jeg faktisk ønsker et kamera som ikke har mulighet til å skifte linser eller sette på filtere, men som rett og slett bare er et enkelt kamera. RX100III virker veldig forlokkende ettersom det også er så lyssterkt. At ND-filter er en innebygd funksjon er også et pluss. Ellers så kan Sony HX -90V være et tips om du ønsker mye zoom. Canon PowerShot G7x ii er et kjempe flott 1" kamera som gir mye rom for manuell kontroll. Trenger bare en brennvidde. Trives godt med det. Har stortsett hatt 35mm dx fastmontert siden den kom på markedet. Har kun dette objektivet + 1 nikonhus, resten solgt Har konkludert med at jeg ikke trenger systemkamera. Tenker at x100t blir for stor og dyr. X70 har ikke søker. Nikon har ikke noe vetig. Lx100 ser ut til at kan være ok. Muligens også rx100 Iii. Eller canon med søker og 1" Lx100 ser ut til og ha ok knapper/styring og har større sensor. Blender/lukker kan stilles enkelt manuelt.er også isoknapp på baksiden Veldig skeptisk til 1" men ser ut til at sonysensor ikke er helt ubrukelig. Endret 30. november 2016 av Bruker-405938 Lenke til kommentar
fo2re Skrevet 30. november 2016 Del Skrevet 30. november 2016 Jeg er i samme situasjon og har brukt utrolig mye tid den siste måneden på å undersøke kameraer. Innser at DSLR og speilløst systemkamera er bedre enn et kompaktkamera, men etter å ha brukt Olympus Om-d M10ii og diverse systemkamera, så innser jeg at jeg faktisk ønsker et kamera som ikke har mulighet til å skifte linser eller sette på filtere, men som rett og slett bare er et enkelt kamera. RX100III virker veldig forlokkende ettersom det også er så lyssterkt. At ND-filter er en innebygd funksjon er også et pluss. Ellers så kan Sony HX -90V være et tips om du ønsker mye zoom. Canon PowerShot G7x ii er et kjempe flott 1" kamera som gir mye rom for manuell kontroll. Trenger bare en brennvidde. Trives godt med det. Har stortsett hatt 35mm dx fastmontert siden den kom på markedet.Har kun dette objektivet + 1 nikonhus, resten solgt Har konkludert med at jeg ikke trenger systemkamera. Tenker at x100t blir for stor og dyr. X70 har ikke søker. Nikon har ikke noe vetig. Lx100 ser ut til at kan være ok. Muligens også rx100 Iii. Eller canon med søker og 1" Lx100 ser ut til og ha ok knapper/styring og har større sensor. Blender/lukker kan stilles enkelt manuelt.er også isoknapp på baksiden Veldig skeptisk til 1" men ser ut til at sonysensor ikke er helt ubrukelig. Sony RX100 sine modeller er kjempepopulære, mulig jeg er eneste som har sett tester hvor faktisk Lumix GM1/Gm5 slår det i tester, og når det kommer til størrelse med kitojektivet så er det ikke akkurat så mye større. Rast i pris har det da er vel i praksis en utgående serie da Panasonic driver å rydder i alle "G" modellseriene de har nå om dagen - for deretter lansere GX80 og GX85 som er samme kameraet.... ingen premie til den som klarer å forklare hvorfor... Lenke til kommentar
Gjest Bruker-405938 Skrevet 30. november 2016 Del Skrevet 30. november 2016 Jeg er i samme situasjon og har brukt utrolig mye tid den siste måneden på å undersøke kameraer. Innser at DSLR og speilløst systemkamera er bedre enn et kompaktkamera, men etter å ha brukt Olympus Om-d M10ii og diverse systemkamera, så innser jeg at jeg faktisk ønsker et kamera som ikke har mulighet til å skifte linser eller sette på filtere, men som rett og slett bare er et enkelt kamera. RX100III virker veldig forlokkende ettersom det også er så lyssterkt. At ND-filter er en innebygd funksjon er også et pluss. Ellers så kan Sony HX -90V være et tips om du ønsker mye zoom. Canon PowerShot G7x ii er et kjempe flott 1" kamera som gir mye rom for manuell kontroll. Trenger bare en brennvidde. Trives godt med det. Har stortsett hatt 35mm dx fastmontert siden den kom på markedet. Har kun dette objektivet + 1 nikonhus, resten solgt Har konkludert med at jeg ikke trenger systemkamera. Tenker at x100t blir for stor og dyr. X70 har ikke søker. Nikon har ikke noe vetig. Lx100 ser ut til at kan være ok. Muligens også rx100 Iii. Eller canon med søker og 1" Lx100 ser ut til og ha ok knapper/styring og har større sensor. Blender/lukker kan stilles enkelt manuelt.er også isoknapp på baksiden Veldig skeptisk til 1" men ser ut til at sonysensor ikke er helt ubrukelig. Sony RX100 sine modeller er kjempepopulære, mulig jeg er eneste som har sett tester hvor faktisk Lumix GM1/Gm5 slår det i tester, og når det kommer til størrelse med kitojektivet så er det ikke akkurat så mye større.Rast i pris har det da er vel i praksis en utgående serie da Panasonic driver å rydder i alle "G" modellseriene de har nå om dagen - for deretter lansere GX80 og GX85 som er samme kameraet.... ingen premie til den som klarer å forklare hvorfor... . Med tanke pa at panasonic bruker en større sensor, så bør vel kvaliteten være bedre?fysiske lover råder vel selv ikke sony over. Noen grunn til og styre unna lx100 kontra gm5? Lenke til kommentar
se# Skrevet 30. november 2016 Del Skrevet 30. november 2016 Noen grunn til og styre unna lx100 kontra gm5? Du får et bedre objektiv på LX100 enn de rimeligste kit-objektivene, men LX100 er "mulitformat" som gjør at du aldri får utnyttet hele sensoren på en gang. Det gir litt mindre effektiv sesnorstørrelse og litt færre piksler å jobbe men, med det holder til de fleste formål uansett. Senoren i RX100 (fra versjon II) har et mer avansert design enn det som er tilgjengelige for MFT. Det reduserer fordelen av større sensor i MFT noe, men jeg vil uansett fortrukket en MFT-sensor. Jeg synes det nye GX80 er et fantastisk flott kamera, ikke minst pga innebygd stabilisator, men det er også større, tyngre og dyrere enn GM5. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-405938 Skrevet 30. november 2016 Del Skrevet 30. november 2016 Tror jeg må gå litt i tenkeboksen og se kameraene live i en fotobutikk Lenke til kommentar
torbjornhb Skrevet 30. november 2016 Del Skrevet 30. november 2016 Det føles egentlig litt sprøtt å kjøpe et tre år gammelt kamera, både når det gjelder M3 og Gm1. Særlig M3 har jo en latterlig høy pris til å være så gammel. Men man blir vel litt preget at utviklingen data- og mobiltelefonbransjen. Der er jo tre år en hel evighet. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-405938 Skrevet 1. desember 2016 Del Skrevet 1. desember 2016 Har allerede 1 gammelt kamera.jeg bør vel kanskje satse på siste nytt...noen som vet hvilken brikke som sitter i canon med 1" og søker? Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 1. desember 2016 Del Skrevet 1. desember 2016 Canon bruker Sony sin 1" sensor hvis jeg ikke husker helt feil. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå