Hilde Molde Skrevet 29. november 2016 Del Skrevet 29. november 2016 Hei jeg skal ta eksamen i elektro i morgen. Har fått forberedelsen i dag. Er der flere som skal opp til samme eksamen? Her kan folk komme med innspill til hva vi får på eksamen Lenke til kommentar
ExenTor Skrevet 29. november 2016 Del Skrevet 29. november 2016 Jeg også skal ha den i morgen. Har ikke verken jobbet eller holdt på med dette på åresvis siden jeg tar det som privatist for fagbrev nr 2. Tanker angående ordre nr 1234: ENØK tiltak? Varme/lys styring, LED, sparedysj, mer? Motortilførsel er vel standard utreknings oppgave med å velge kabel, vern, motorvern og slikt. Kanskje stjerne trekant vender eller annen form for styring? Ordre 4050: Inntak ihht. nye NEK 399, supplere med store blå Garasje, kanskje elbil lader, 3 fase 400v? NEK400 s425- Lenke til kommentar
Hilde Molde Skrevet 29. november 2016 Forfatter Del Skrevet 29. november 2016 Jeg også skal ha den i morgen. Har ikke verken jobbet eller holdt på med dette på åresvis siden jeg tar det som privatist for fagbrev nr 2. Tanker angående ordre nr 1234: ENØK tiltak? Varme/lys styring, LED, sparedysj, mer? Motortilførsel er vel standard utreknings oppgave med å velge kabel, vern, motorvern og slikt. Kanskje stjerne trekant vender eller annen form for styring? Ordre 4050: Inntak ihht. nye NEK 399, supplere med store blå Garasje, kanskje elbil lader, 3 fase 400v? NEK400 s425- jeg har heller ikke jobbet så mye med faget, har utdanning som automatiker. Vil bare ta eksamen for å få mer kompetanse og flere bein å stå på Bra forslag på ordre 1234. jeg vil tro det samme på motortilførsel, kan være vi skal fjerne den gamle motoren og sette inn ny motor, så valg av kabel, vern, motorvern osv... sluttkontroll. ordre 4050, kontrollere sikringsskap kanskje, sette inn nye sikringer. planlegging av nytt anlegg, alt etter kundens ønske. elbil lader fikk de på eksamen tidligere i år, så er ikke sikkert det kommer det nå. Lenke til kommentar
elaleks Skrevet 29. november 2016 Del Skrevet 29. november 2016 Skal også ha den i morgen, ser at på ordre 4050 står det Installasjon i NY bolig. Tror nok kun det er ny montasje/installasjon det er snakk om. Har ikke NEK 399... sliter litt da... Lenke til kommentar
Hilde Molde Skrevet 29. november 2016 Forfatter Del Skrevet 29. november 2016 Skal også ha den i morgen, ser at på ordre 4050 står det Installasjon i NY bolig. Tror nok kun det er ny montasje/installasjon det er snakk om. Har ikke NEK 399... sliter litt da... Er nok ny installasjon ja!! Har dere kommet fram til noe mer?? Tror dere at det blir mye utregninger for formler vi må skrive på eksamen? Eller mye tekst? Lenke til kommentar
ExenTor Skrevet 29. november 2016 Del Skrevet 29. november 2016 Har bare generellt funnet grunnlag for det meste... Ny installasjon kan jo også bety: Brannalarm anlegg / innbruddsalarm Varmekabel Ny motor til pumpe kan jo og f.eks være dahlander motor Ellers er det vel lurt å ha kontroll på jording og selektivitet. Blir garantert 100% kabel berekninger og vern. De fleste formlene står vel i montørhåndboka. Noen som har litt mer spesifikkt om energieffektivisering? Lenke til kommentar
Hilde Molde Skrevet 29. november 2016 Forfatter Del Skrevet 29. november 2016 (endret) Har fått hjelp av min bror som har fagbrev som elektriker, og jobbet med det i maaange år. Han tror at vi får følgende: Ordre: 1234 - Energieffektivisering i et av kommunens sykehjem Skriv forslag til energieffektivisering - Solcelle panel på taket - Bytte ut til dagens stander - ledd pærer, legg inn sensor Osv... står masse om dette på nettet - Tilførsel til ny motor til pumpe i kloakkanlegg Skifte til ny motor - Beskriv hvordan vi bytter den. Finn rett kabel - dimensjonering, kabel beregning Beleggingsmåte Legges i jord, betong - Hvordan skal dette legges. Pumpen går ikke, feilsøke på pumpen Husk sluttkontroll Ordre 4050: - Planlegging av inntak Husk å nevne de 5 sikre. Planlegge et nytt tilførsel til skapet Alt ettersom hva kunden ønsker. Hvordan koble dette opp. 3 fase til garasje visst stor pågang. - Skal han ha el bil? - egen fase til sveiseapparat? - Stikkontakter og brytere? - Installasjon i garasje Hvordan legge kablene, i grøften? Jeg antar at kunden har isolert veggene i garasjen, derfor ville jeg brukt forleggingsmåte A2 da dette samsvarer med NEK 400 fra 2010 (i vegg) Inntaket lekkes i D1 (flerladerkabel i kabelkanal i jord) Info fra Store Blå Forlegginsmåte i sikringsskap? Gjerne tegne hvordan. Fra el kraftverk - inn i servise bryter skap - og inn i sikringsskapet til kunden i huset. service bryter? Stikkontakter og brytere Husk at på et nytt anlegg må man alltid ta en sluttkontroll. Har dere flere forslag?? Endret 29. november 2016 av Hilde Molde Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå