Gå til innhold

Storstilt hydrogenutbygging i Norge. Men vi går glipp av den kanskje beste hydrogenbilen


Anbefalte innlegg

...

Men det er uansett morsomt å lese kommentarer  mot Hydrogen på Tu.no.   En religiøs holdning det hele.

...

Forklar oss gjerne hvorfor det er 'religiøst' å mene at elbilen er en bedre bil enn hydrogenbilen. Er det sånn at hvis man lister opp fordeler og ulemper ved begge biltyper så vinner hydrogenbilen og man må ha en religiøs overbevisning for å mene at elbilen er best? Eller er det kanskje motsatt? At Elbilen vinner klart og at det er hydrogenbiltilhengerne som trenger en religiøs overbevisning?
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Når du kan få en Tesla m 400hk, tung riktignok, men m atskillig lavere tyngdepunkt, og som du kan fylle hjemme for to kr mila, eller GRATIS på superladerene..?!

 

Fått med deg at det ikke blir gratis fremover?

Det vil alltid vere gratis om du kjøper/har kjøpt bilen før nyttår.

 

For dei som kjøper etter nyttår vil 400 kWh i året vere gratis, sovidt eg hugsar, og det held til at all superlading i praksis er gratis for veldig mange. Du kjem jo ganske langt med fullt batteri heimanfrå, og kan lade ein del klattar undervegs før du er oppe i 400 kWh.

Lenke til kommentar

 

Når du kan få en Tesla m 400hk, tung riktignok, men m atskillig lavere tyngdepunkt, og som du kan fylle hjemme for to kr mila, eller GRATIS på superladerene..?!

Fått med deg at det ikke blir gratis fremover?

 

 

Superlading har vel aldri vært gratis, det har vært forhåndsbetalt som en del av kjøpesummen for en ny Tesla. Før var det uten begrensninger, nå blir det mer begrensninger for nye kjøpere. 

 

Kjøper man en dyr kopp på Statoil får man strengt tatt ikke gratis kaffe etterpå, man har kjøpt en billig kopp og forhåndsbetalt et abonnement for et år.

Lenke til kommentar

Jeg ser at noen her har skjønt at hvis hydrogenbiler virkelig skal klare å selge, kommer de til å bli levert med større batterier enn bare et "buffer".

 

Det er uungåelig: innen hydrogenbiler begynner å selge, kommer elbil-infrastrukturen til å være godt utbygd i store deler av verden. Du vil ikke kunne selge en bil uten en plugg, og folk kommer til å kreve at de kan gjøre sin daglige kjøring på batteri. Det vil ogå gjøre at man kan selge hydrogenbiler før infrastrukturen er ferdig utbygd. Du trenger ikke en fyllestasjon i nabolaget.

 

Men dette betyr også at hydrogen er "dead on arrival". Hvem vil, uten subsidier, selge hydrogen når folk flest bare kommer til å fylle bilen et par ganger i året? Og hvem vil selge i en nisje som hvert år blir mindre og mindre, etterhvert som batterier blir bedre og bedre?

 

Og fra et helt fundamentalt fysisk standpunkt: vi har en hydrokarbon-energikjede og en elektrisk energikjede.. hvorfor skal vi ha en hydrogen-energikjede i tillegg? Hva gir den oss? Hydrokarboner trenger vi til alt fra fly til plastikk til kosmetikk. Det er selve livets kjemi. Og hvem bryr seg om en håndfull biler, båter og fly slipper ut litt CO2 på langdistansereiser? Alle dyr slipper også ut CO2. Hvis hydrokarbonene kommer fra f.eks. alger er det null stress. Den elektriske energikjeden er den desidert mest effektive måten å transportere og lagre energi. Hva gir hydrogenøkonomien oss? ...... Høy lagringstetthet? Hydrokarboner er bedre. Godt for miljøet? Elektrisk er bedre. Hydrokarboner er likeverdig, hvis man bruker brenselceller som kun slipper ut CO2, og hydrokarboner fra planter, alger eller bakterier.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...