MrLuni Skrevet 29. november 2016 Del Skrevet 29. november 2016 Jeg har prøvd meg på høgskole før for en del år siden men strøk 3 ganger på kjemien, og da fikk jeg ikke fortsette. Dette vare drømme bacheloren min men nå er den lost. I etter tid fikk jeg påvist lese/skrive vansker. Vurderer dataingeniør siden jeg får utdanninga dekt av jobb. Jeg lurer på hvilken hjelp det er å få for meg som ikke husker det jeg skriver/leser. Lengre tid på eksamen hjelper ikke.. Å få en data til å skrive på er vell kjekt, men det er lesingen som er størst problemet. Lenke til kommentar
RevealeR Skrevet 29. november 2016 Del Skrevet 29. november 2016 Hvilken type hjelp du får avhenger av den spesifikke høyskolen, men jeg kan forsikre deg om at det finnes hjelp - både i undervisningen og på eksamen. Det er veldig viktig at du søker om tilrettelegging av både studiet og på eksamen. Eksempler på tilrettelegging på eksamen er; * Dysleksiskjema * Forlenget tid * Bruk av PC på eksamen * Noen som leser oppgaven for deg* Få et hvilerom * Ekstra pauser Lenke til kommentar
MrLuni Skrevet 29. november 2016 Forfatter Del Skrevet 29. november 2016 Ja på eksamen hadde det vært greit med et mindre stille rom, data og opplesing. Men det er egentlig selve studiet jeg er nysgjerrig på. Jeg vet at Bergen høgskolen har lærebøkene på lydbok. DET hadde vært chill/lettere. Det er egentlig lesingen som er problemet. Jeg uttaler og skriver perfekt, men det jeg skriver eller leser er glemt før jeg er ferdig med ordet. Selv dette innlegget må jeg lese over for å huske hva jeg har skrevet. Veldig rart egentlig Lenke til kommentar
RevealeR Skrevet 29. november 2016 Del Skrevet 29. november 2016 Ja på eksamen hadde det vært greit med et mindre stille rom, data og opplesing. Men det er egentlig selve studiet jeg er nysgjerrig på. Jeg vet at Bergen høgskolen har lærebøkene på lydbok. DET hadde vært chill/lettere. Det er egentlig lesingen som er problemet. Jeg uttaler og skriver perfekt, men det jeg skriver eller leser er glemt før jeg er ferdig med ordet. Selv dette innlegget må jeg lese over for å huske hva jeg har skrevet. Veldig rart egentlig Leser ut i fra det du sier at problemet ligger delvis i lesevansker, men mer i at du forglemmer det du leser altså. Hvis det er tilfelle ville jeg nok dratt til legen og blitt henvist videre til spesialist som kan utrede dette. Lenke til kommentar
MrLuni Skrevet 29. november 2016 Forfatter Del Skrevet 29. november 2016 Var med PPT rett før jeg ble 30år. Fikk påvist lesevanskene da. Da snakket vi ikke om noe kursing elns siden skaden hadde skjedd. Men det finnes sikkert mange kurs for voksen med lesevansker. Det kule med PPT møtet var at jeg skåret skyhøyt på andre områder i forhold til "vanlige" folk. Noe med at hjernen min kompenserer for et eller annet. Tall og regning var iallefall 0 stress Lenke til kommentar
RevealeR Skrevet 29. november 2016 Del Skrevet 29. november 2016 Det eneste rådet jeg kan gi er at hvis du velger et studie, så går du inn på hjemmesiden til studiet og ser på hvilke typer tilrettelegging av studiet de kan tilby. Dette er varierende, ettersom skolene anvender tilgjengelig kapital på ulik måte. Lenke til kommentar
MrLuni Skrevet 29. november 2016 Forfatter Del Skrevet 29. november 2016 (endret) Tenkte på Høgskolen i Ålesund. Den skolen har akkurat blitt en del av NTNU, så ressurser burde vell være greit xD Finner ikke noe spesifikk info, så jeg sendte mail til skolen om spørsmålet. Endret 29. november 2016 av MrLuni Lenke til kommentar
Notatblokk Skrevet 4. desember 2016 Del Skrevet 4. desember 2016 Jeg ville tenkt i retning av å finne noen som kan hjelpe deg med studieteknikk/leseteknikk mot hukommelse. Ja, høgskolen skal tilrettelegge med de tingene som er nevnt over her, men jeg tror ikke lengre tid på eksamen, lydbok osv vil hjelpe deg? Med mindre du husker bedre når du får det opplest på bånd? Hvis det å lese ordene ikke er problemet, men å huske det du leste, så må du muligens jobbe mer med teknikker for å huske. Det finnes også miniscannere du kan scanne tekst med (ser ut som en slags penn), og så bruke avanserte programmer på pc for å spille av teksten til tale. De leser veldig flytende, ikke sånn typisk 90-talls hakkende datastemme. Lenke til kommentar
MrLuni Skrevet 4. desember 2016 Forfatter Del Skrevet 4. desember 2016 Jeg oppdaget på siste forsøket på studie at å skrive/notere mens læreren snakket var håpløst. Så jeg kuttet ut all notatskriving og fokuserte bare på å huske det læreren sa. Da sto jeg de fleste fagene. Lenke til kommentar
BMWCoupeFtw Skrevet 4. desember 2016 Del Skrevet 4. desember 2016 (endret) Det smarteste er å danne en kollokviegruppe, altså bare en gruppe hvor dere diskuterer faget muntlig. Man lærer jo faktisk best ved å lære andre! Endret 4. desember 2016 av BMWcoupeftw Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå