Bytex Skrevet 29. november 2003 Del Skrevet 29. november 2003 (endret) Hei, Har hatt diverse store problemer med grafikkortet/hovedkortet/harddisk/et eller anna de siste par dagene. Hardwaren min er: ASUS A7V8X-MX (via chipset) Sapphire Radeon 9800 Pro 128MB Samsung 160GB HD Maxtor 20GB HD (Bootpartisjonen ligger her) Det som skjer er at jeg hadde en haug med VPU Recover Errors ved tilfeldige mellomrom, noe som er et "vanlig" problem med nyere catalyst-drivere (dere finner en anna tråd jeg har om det), og til slutt kræsja maskinen og jeg fikk en haug med Delayed Write Failure, Cannot write to file x:\x.x (forskjellige navn). Det jeg da gjorde var å formattere C: og legge inn Windows pånytt. Nå funket alt fint, helt til jeg la inn ATI-drivere, og ved første reboot var Delayed Write Failures tilbake igjen. Det er helt umulig å komme inn i Windows, får bare en haug med slike errors på rad. Har lest MASSE idag på diverse forumer om Delayed Write Failure, og funnet at maaaaaaaaange har dette problemet, og folk skylder på alt fra ATI, Microsoft, hovedkortet sitt, Bill Gates, osv. Lite konstruktivt, og ingen har noe løsning på problemet. Jeg får ikke disse feilene overhodet før ATI-driveren installeres. Noen sier det er ATI Control Panel som f*cker opp. Har aldri installa Catalyst uten kontrollpanelet, så det vet jeg ikke om det hjelper. Kan uansett ikke bruke driverne uten ATI control panel? Jeg velger å legge dette innlegget her, siden jeg tror det har med ATI-driverne å gjøre (men det er ikke 100% sikkert). Er det noen som har lignende problemer og kan dele erfaringer? Holder på å gi opp og dø, har installert Windows pånytt 5-6 ganger siden torsdag, og prøvd forskjellige ting. Det som er litt rart, er at jeg har hatt Radeon kortet i maskinen i et par mnd, men hovedkorte mitt blåste etter overspenning, og jeg måtte kjøpe nytt (det jeg har nå.) Jeg hadde aldri en eneste feil med radeon-kortet når det sto på det forrige hovedkortet (ASUS A7N8X-X). Så det kan også være noe med VIA-chipsettet her. Dette er for øvrig et demo-kort fra Komplett. Men siden problemet kun dukker opp når Catalyst/Omega installeres, skylder jeg ikke på hovedkortet (enda) Endret 29. november 2003 av Bitex Lenke til kommentar
Ducky Skrevet 29. november 2003 Del Skrevet 29. november 2003 har du problemer når du spiller eller er det bare de feilmeldinga som kommer opp som plager deg? Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 29. november 2003 Forfatter Del Skrevet 29. november 2003 (endret) Jeg har ikke fått spilt noenting på 3 dager, så det vet jeg egentlig ikke Men i begynnelsen, var problemet denne VPU Recovery Failure som dukket opp helt tilfeldlig (når jeg spilte eller surfa). Jeg leste da på diverse forumer at dette er en "standard" feil med 3.8-> driverne til ATI. Prøvde å slå av denne nye "featuren", men da kræsja maskinen fullstendig istedet for å kjøre recover. Nå leste jeg for litt siden om at det var ATI Control Panel som laga problemer, og nå sitter jeg med en nyformattert C: med nyinstalla Windows XP, har ikke lagt inn NOEN andre drivere enn Catalyst 3.7, UTEN control panel. Og nå får jeg ingen delayed write failures mer. Tror jeg kan begynne å legge inn all den andre softwaren (firewall, antivirus etc) nå. Så skal jeg se utover dagen om det kræsjer noe mer. Men det er litt pes uten det kontrollpanelet, for nå er refresh rate låst på 60Hz (må inn i control panel og forandre det ) Men skal teste litt spill nå og se hva som skjer, selv om jeg begynnner å blir ganske svimmel av å se på 60Hz nå, er vant med 85 Hz Endret 29. november 2003 av Bitex Lenke til kommentar
Ducky Skrevet 29. november 2003 Del Skrevet 29. november 2003 har du instalert catalist 3.9 drivera? Lenke til kommentar
Ducky Skrevet 29. november 2003 Del Skrevet 29. november 2003 hvis du åpner kjør og kjører "msconfig" kan du kanskje få bort de der oppstartfeilmeldingene.. Lenke til kommentar
gjest Skrevet 29. november 2003 Del Skrevet 29. november 2003 (endret) slettet Endret 27. september 2005 av gjest Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 29. november 2003 Forfatter Del Skrevet 29. november 2003 (endret) Det kunne ha hjulpet, men hos meg er Programs satt som default etter reinstall av Windows..så jeg er like langt. Men nå oppdaget jeg noe annet. Denne gangen gjorde jeg det motsatt. Nå har jeg inne Catalyst 3.7-driver, uten ATI control panel og det funker fint. Ikke prøvd med spill enda. Fordi. Når jeg la inn VIA Hyperion 1.50 (4in1), så spratt Delayed Write Failure opp med en gang jeg hadde rebootet, og jeg kom ikke inn i Windows igjen. Prøvde safe mode, men den stoppa på "mup.sys" og så ikke ut til å gå lengre. Så jeg tok "restore to last known good config" og nå er jeg tilbake i Win igjen. Uten chipset-drivere. Dette skal jo bremse systemet noe sinnsykt (ikke oppdatert AGP-driver eller noenting)..så jeg kan vel ikke kjøre sånn her. Har tenkt å teste med eldre 4in1 versjoner nå og se hva som skjer. Men det er tydeligvis et eller anna mellom ATI-drivern og VIA-drivern som ikke liker hverandre her. Om jeg installerer dem i motsatt rekkefølge, skjer nemlig det samme, bare at da skjer det når jeg installerer ATI-drivern istedet. Skjønner INGENTING. Må visst kjøpe Nforce hovedkort som jeg hadde før. Da merka jeg ikke en eneste error noensinne. Synd det+CPU+RAM blåste under strømbrudd. Så det begynner å bli "litt" dyrt det her. Pluss at jeg har kasta bort 3 dager etter jobb på å bare være sint og forbanna. En annen ting jeg må sjekke er andre versjoner av DirectX 9 enn 9.0b. Men det går jo ikke an å uninstalle DirectX 9.... Endret 29. november 2003 av Bitex Lenke til kommentar
Ducky Skrevet 29. november 2003 Del Skrevet 29. november 2003 prøv å instalere catalist 3.9 driverne det kan kanskje løse problemet ditt.. Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 29. november 2003 Forfatter Del Skrevet 29. november 2003 Tja. Nå kan jeg installere hvilken Catalyst-driver jeg vil, men må IKKE installere noen slags VIA-drivere. Og siden hovedkortet mitt er VIA er jeg litt tvilsom til å kjøre uten. Nå har jeg kjørt 3dmark01 og 3dmark03, og fikk bra resultater i begge uten problemer. (5500 i '03, 13000 i '01). Virker som Catalyst og 4in1 driverne ikke matcher hverandre overhodet. Det har aldri falt meg inn å prøve å ikke installere hovedkort-driverne, men disse var tydeligvis problemet hele tida..Får vel skaffe meg et Nforce2 hovedkort, da virka alt perfekt. Nå sitter jeg formelig bare og VENTER på en VPU Recovery Error eller et eller anna skal kræsje.. men det ser ut til å gå bra Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå