Henrik C Skrevet 28. november 2016 Del Skrevet 28. november 2016 Et familiemedlem er på jakt etter ny PC, og min erfaring innenfor PC-kjøp de siste 10 årene har vært Mac og én fullspekket ThinkPad, så jeg trenger litt hjelp til et marked jeg er lite bevandret i. Det er en PC som vil bli brukt til studier, og til et studie hvor det skrives mye - så et godt tastatur er viktig. Må også være forholdsvis solid bygget og tåle å bli dratt frem og tilbake ofte, av en som ikke er altfor forsiktig med ting. Ellers bør skjermstørrelsen ligge mellom 13" og 14", og heller ikke være blant de tykkeste og tyngste modellene. Det er imidlertid ikke nødvendigvis krav at den skal være blant de tynneste ultrabookene heller - så en grei mellomting fungerer fint her. Kan ofre litt på hvor tynn den er for å få bedre byggekvalitet og møte øvrige krav.God oppløsning på skjerm er nødvendig, >=256GB SSD og en passelig mengde RAM. CPU-behov kan jeg egentlig bare beskrive med ord, for jeg har lite peiling på hva i3 og i5 vil tilsvare - men noe som holder godt koken med typisk studiebruk - den bør spise unna en passe mengde Word-dokument, PDF-er og Spotify samtidig. Det er vel ikke veldig CPU-intensivt, men vi er villige til å legge litt ekstra i for å få en maskin som holder koken noen år fremover. I tillegg til god byggekvalitet, er det også en stor fordel som den faktisk er litt stillegående og ikke har en skikkelig grusom vifte. Så, halvveis oppsummert tenker jeg noe som dette: - 5-8000 kr - 13.3" til 14" skjerm, Full HD - 8GB RAM - 256GB SSD (eller større) - Behagelig tastatur, god byggekvalitet - dette er viktigere enn at den er kjempetynn - Stillegående Jeg er veldig fornøyd med min ThinkPad, og så at Lenovo har en ThinkPad 13 som konfigureres til 7000 kr og dekker kravene. Nå har jeg ikke prøvd akkurat denne modellen, men det jeg har rukket å se av tester ser lovende ut - men jeg er redd jeg er litt partisk og lite objektiv ovenfor ThinkPad-modeller. Er det noen andre alternativer vi bør se på? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå