Gå til innhold

Siviløkonom i Trondheim

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg studerer nå på 4. året på NHH. Jeg vurderer hva jeg skal gjøre når jeg er ferdig med masteren i økonomi og administrasjon i 2018 og tenker at jeg kunne trives med å bo i Trondheim.

Men da er det selvfølgelig avgjørende at jeg finner en jobb. Av NHH-erne drar omtrent halvparten til jobber i Oslo etter masteren. Noen blir værende og får jobber her i Bergen. Og så er det vel et forsvinnende lite antall NHH-ere som flytter til Trondheim. Da jeg bodde og jobbet i Oslo et år, møtte jeg også overraskende mange høyt utdannede trøndere. Så jeg mistenker at Trondheim ikke har et veldig godt arbeidsmarked.

Jeg lurer derfor på om noen her kan bekrefte eller avkrefte det? Hvordan er arbeidsmarkedet for en siviløkonom i Trondheim? Jeg har knapt vært i byen før og har lite nettverk å trekke på. Jeg har liten oversikt over hvilke arbeidsgivere som har kontorer der, siden de fleste arbeidsgiverne man møter og hører om som NHH-student befinner seg i Oslo eller eventuelt i Bergen. Jeg har forsøkt å få et bilde av arbeidsmarkedet ved å søke etter stillingsutlysninger og jeg har ikke funnet veldig mye som både passer min utdannelse og som jeg samtidig finner interessant. Jeg vet jo dog at mange stillinger ikke lyses ut på finn.no. Jeg prøver også å være åpen for forskjellige bransjer og type jobber, men jeg kommer naturligvis ikke til å søke på en jobb eller i en bedrift jeg ikke tror jeg kan trives i.

Jeg setter pris på råd og innspill.

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...
Videoannonse
Annonse

Kanskje litt sent svar, men svarer likevel. Mange høyt utdannede trøndere i Trondheim :)

Stort sett er det et kjempebehov for siv.øker i Trondheim. De fleste stikker jo av til Oslo eller Bergen. Det er selvsagt størst behov hos de store revisjonsfirmaene som alle sammen ansetter et stort antall masterstudenter hvert år, spesielt er PWC og EY store i Trondheim. Ellers er det mange controllerstillinger og regnskapsstillinger. Regnskapsstillingene er du nok overkvalifisert for, så der kommer du til å kjede deg.

Problemet med Trondheim er nok at byen bærer litt preg av at alle kjenner alle innenfor forretningsvirksomhet, så om du vil finne deg en kremjobb som f.eks CFO/økonomisjef anbefaler jeg å ta turen innom revisjonsfirmaene, jobbe der 2-4 år, da bygger du deg et stort nettverk hos mange av de store bedriftene og børsnoterte selskap i byen. På denne måten kan du følge med når disse trenger folk og fort bli ansatt direkte uten at stillingen blir utlyst i det hele tatt. Det er nok derfor du ikke finner så mange stillingsutlysninger i Trondheim.

Endret av Nobes
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...