Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Hvorfor lærte vi aldri noe om hvor penger kommer fra?


Gamle ørn

Anbefalte innlegg

d'espresso. For å være helt ærlig vil jeg si at deler av Norskfaget var totalt sløsing av tid for min del. Jeg husker og bryr meg særs lite om Norsk litteratur, selv om vi brukte enormt mye tid på det på skolen. Det er greit å kunne og gjennomgå Norsk litteratur, men det er veldig få som har nytte av å kunne det inngående, og Norskfaget kan enkelt effektiviseres. Standarden er vel 5 timer per uke? 1 time er nok mulig å kutte uten at det senker folks kunnskapsnivå.

 

1 time fra samfunnsfag, 1 time fra Norsk, 2 timer økonomi. La oss si fra ungdomsskolen og opp. Da bør vel folk kunne lære seg om samfunnsøkonomi og privatøkonomi?

Artig at du foreslår å kutte timeantall i samfunnsfag, når økonomi faktisk er en del av samfunnsfaget i dag og har vært det siden 1970-tallet.

 

Emnet økonomi i tilsvarer rundt 11 % av k06 i samfunnsfag totalt sett. I L97 var dette på 8%. Den største delen er "Sosiologi", med 40%. Politikk og kultur 17%. På ungdomstrinnet er derimot 18 % av kompetansemålene innenfor temaet "Økonomi".

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

d'espresso. For å være helt ærlig vil jeg si at deler av Norskfaget var totalt sløsing av tid for min del. Jeg husker og bryr meg særs lite om Norsk litteratur, selv om vi brukte enormt mye tid på det på skolen. Det er greit å kunne og gjennomgå Norsk litteratur, men det er veldig få som har nytte av å kunne det inngående, og Norskfaget kan enkelt effektiviseres. Standarden er vel 5 timer per uke? 1 time er nok mulig å kutte uten at det senker folks kunnskapsnivå.

 

1 time fra samfunnsfag, 1 time fra Norsk, 2 timer økonomi. La oss si fra ungdomsskolen og opp. Da bør vel folk kunne lære seg om samfunnsøkonomi og privatøkonomi?

Artig at du foreslår å kutte timeantall i samfunnsfag, når økonomi faktisk er en del av samfunnsfaget i dag og har vært det siden 1970-tallet.

 

Emnet økonomi i tilsvarer rundt 11 % av k06 i samfunnsfag totalt sett. I L97 var dette på 8%. Den største delen er "Sosiologi", med 40%. Politikk og kultur 17%. På ungdomstrinnet er derimot 18 % av kompetansemålene innenfor temaet "Økonomi".

 

 

Jeg foreslår ikke å kutte samfunnsfag. Jeg bare synes det hadde vært bedre å skille økonomi ut fra samfunnsfag som et eget fag, og ikke kun fokusere på samfunnsøkonomi, men også personlig/husholdnings økonomi.

Lenke til kommentar

 

På disse 40 millionene kan du faktisk låne ut 360 millioner du ikke har, og høste renteinntektene på dette.

Dette er feil.

 

Hvorfor skal ikke bankene(eller hvem som helst) kunne garantere for gjeld? Det er ikke noe rart i det.

 

 

Hvorfor er det feil? På hvilke premisser?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...