Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Hvorfor lærte vi aldri noe om hvor penger kommer fra?

Gamle ørn

Anbefalte innlegg

Gjest Bruker-239845

Angående rot med økonomien er det enormt mange inkassosaker i Norge. Jeg fant ikke noe statistikk akkurat nå, men det dreier seg om flere hundre tusen mennesker har jeg lest. Og inkassosaker er bare toppen av isberget av økonomisk husholdningsrot. Jeg vil påstår at så mange som 1/4 av befolkningen sliter med økonomiske problemer og at enda flere har en uryddig økonomi.

Påstander må begrunnes. Uten å kunne henvise til statistikk er synsingen din verdiløs.

Man kan fint fylle opp Luksusfellen ukentlig i 10 år og det er fortsatt ikke en promille av befolkningen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Statistikk for betalingsproblemer kan heller ikke ses på isolert. For eksempel har Norge særdeles debitorfiendtlige regler på inkassofeltet, noe som gjør det veldig attraktivt for kreditor å yte kreditt (kreditor kan faktisk tjene på betalingsmislighold, fordi forsinkelsesrenter er høyere enn bankrenter). Hvor mange instanser krever faktisk forskuddsbetalt i dag?

Når svært mye av dagliglivsrutinen skjer på kreditt skal det ikke så mye til før man går fra "alt i orden" til "betalingsproblemer".

I tillegg, som Virke Inkasso selv skriver i en rapport, bedriftene går tidligere til inkasso enn før. Der første purring tidligere kom fra bedriften selv kommer den nå ofte fra inkassobyrået. Dette gir en falsk økning i statistikken (når bedriften purrer selv er kravet misligholdt, men det føres ikke statistikk over det - det gjør det når et inkassobyrå purrer).

• Liker 2
Lenke til kommentar

Angående rot med økonomien er det enormt mange inkassosaker i Norge. Jeg fant ikke noe statistikk akkurat nå, men det dreier seg om flere hundre tusen mennesker har jeg lest. Og inkassosaker er bare toppen av isberget av økonomisk husholdningsrot. Jeg vil påstår at så mange som 1/4 av befolkningen sliter med økonomiske problemer og at enda flere har en uryddig økonomi.

Påstander må begrunnes. Uten å kunne henvise til statistikk er synsingen din verdiløs.

Man kan fint fylle opp Luksusfellen ukentlig i 10 år og det er fortsatt ikke en promille av befolkningen.

Jeg er sikker noen her kan vise til statistikk. Noen som er bedre til å lete etter slikt enn det jeg er. Poenget er at det er mange, og poenget er at det er et statistisk fakta.

Uansett er din påstand at de flest har meget god orden på økonomien. Noe jeg tviler på. Min påstand var at folk flest har rimelig rotete og kaotisk økonomi og at det kun er en liten minoritet som har full kontroll på økonomien, inkludert gjøre regnskap, budsjetter og se over økonomien hvert år slik at man kan gjøre tilpasninger der det trengs.

Jeg vil tro det er svært få som faktisk vet hvordan man gjør de tingene.

Lenke til kommentar

Du fant ingen statistikk, og påstår at 1/4 av befolkningen sliter øknomisk? Dette er såpass sterke påstander at de har null verdi uten kilder? Hva du tror, påstår og "har lest" betyr nada og ender opp som svada...

Stemmer. Det er min påstand, basert på ting jeg har lest og hørt. Jeg trenger ikke noe statistikk for å tro meg selv. Om du vil betvile min påstand får heller du motbevise påstanden.

Dog ikke 100% sikker som sagt, men rimelig sikker på ca tallene jeg har nevnt.

Endret av zeebra
Lenke til kommentar

Du fant ingen statistikk, og påstår at 1/4 av befolkningen sliter øknomisk? Dette er såpass sterke påstander at de har null verdi uten kilder? Hva du tror, påstår og "har lest" betyr nada og ender opp som svada...

Stemmer. Det er min påstand, basert på ting jeg har lest og hørt. Jeg trenger ikke noe statistikk for å tro meg selv. Om du vil betvile min påstand får heller du motbevise påstanden.

Jeg er rimelig sikker på at 1/4 av befolkningen sliter med å gå på do. Bare se så mange som bruker evigheter på toalettet. Vi burde innføre mer lærdom om dobesøk i skolen. Litt mindre norsk litteratur, og litt mer dolære. Jeg kan ikke vise til noe statistikk på dette men kanskje noen andre kan.

Om du vil betvile min påstand får du heller motbevise påstanden. Dog ikke 100% sikker som sagt, men rimelig sikker på ca tallene jeg har nevnt.

• Liker 5
Lenke til kommentar

Jeg er rimelig sikker på at 1/4 av befolkningen sliter med å gå på do. Bare se så mange som bruker evigheter på toalettet. Vi burde innføre mer lærdom om dobesøk i skolen. Litt mindre norsk litteratur, og litt mer dolære. Jeg kan ikke vise til noe statistikk på dette men kanskje noen andre kan.

Om du vil betvile min påstand får du heller motbevise påstanden. Dog ikke 100% sikker som sagt, men rimelig sikker på ca tallene jeg har nevnt.

Lykke til i livet.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845
Jeg er sikker noen her kan vise til statistikk. Noen som er bedre til å lete etter slikt enn det jeg er. Poenget er at det er mange, og poenget er at det er et statistisk fakta.

Uansett er din påstand at de flest har meget god orden på økonomien. Noe jeg tviler på. Min påstand var at folk flest har rimelig rotete og kaotisk økonomi og at det kun er en liten minoritet som har full kontroll på økonomien, inkludert gjøre regnskap, budsjetter og se over økonomien hvert år slik at man kan gjøre tilpasninger der det trengs.

Nei, det er ikke min påstand. Det er du som kommer med påstander som du tar ut fra løse luften. Jeg har ikke kommet med noen påstand, men jeg sa:

"Inntrykket mitt er at folk flest har en ryddig økonomi."

Hva du selv tror på er helt opp til deg, men skal du føre en rasjonell og saklig diskusjon med andre mennesker så må påstander og fakta begrunnes.

Kablam: Spot on. :D 

Lenke til kommentar

Nei, det er ikke min påstand. Det er du som kommer med påstander som du tar ut fra løse luften. Jeg har ikke kommet med noen påstand, men jeg sa:

Hva du selv tror på er helt opp til deg, men skal du føre en rasjonell og saklig diskusjon med andre mennesker så må påstander og fakta begrunnes.

Jupp. Og jeg har begrunnet min påstand.

Her er en sak som viser til 218.000 nordmenn som er registrert på listen over dårligere betalere.

http://www.dinside.no/okonomi/218000-nordmenn-er-registrert-pa-listen-over-darlige-betalere/61691946

Litt til da.

http://www.nettavisen.no/na24/nordmenn-har-rekordhy-inkassogjeld/3423193993.html

http://www.abcnyheter.no/nyheter/2015/11/13/194882713/antall-betalingsanmerkninger-hos-privatpersoner-stiger-drastisk

http://www.abcnyheter.no/penger/okonomi/2014/09/20/208251/nordmenn-har-70-milliarder-i-inkassogjeld

http://www.norskkreditt.no/nordmenn-med-hoy-inntekt-har-storre-problem-med-inkasso

Nordmenn skylder 70 milliard i inkassogjeld. Selv blant rike er inkasso er økende problem. Problemet øker i Norge generelt

Poenget er iallefall at inkasso bare er toppen av isberget når det kommer til påstanden min om at folk ikke har god kontroll og orden på økonomien.

Om du vil pirke mer, får du pirke på deg selv. Kverrulere får du gjøre alene. Vil du ha en skikkelig diskusjon er jeg åpen for det.

Det handler ikke kun om å vinne vet du. Poenget med å diskutere er ikke nødvendigvis å "vinne". Mange tror det, og bruker enhver metode for å forsøke å vinne, jeg håper du kan holde deg over det nivået.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Her er en sak som viser til 218.000 nordmenn som er registrert på listen over dårligere betalere.

http://www.dinside.no/okonomi/218000-nordmenn-er-registrert-pa-listen-over-darlige-betalere/61691946

Litt til da.

http://www.nettavisen.no/na24/nordmenn-har-rekordhy-inkassogjeld/3423193993.html

http://www.abcnyheter.no/nyheter/2015/11/13/194882713/antall-betalingsanmerkninger-hos-privatpersoner-stiger-drastisk

http://www.abcnyheter.no/penger/okonomi/2014/09/20/208251/nordmenn-har-70-milliarder-i-inkassogjeld

http://www.norskkreditt.no/nordmenn-med-hoy-inntekt-har-storre-problem-med-inkasso

Nordmenn skylder 70 milliard i inkassogjeld. Selv blant rike er inkasso er økende problem. Problemet øker i Norge generelt

Poenget er iallefall at inkasso bare er toppen av isberget når det kommer til påstanden min om at folk ikke har god kontroll og orden på økonomien.

Om du vil pirke mer, får du pirke på deg selv. Kverrulere får du gjøre alene. Vil du ha en skikkelig diskusjon er jeg åpen for det.

Det handler ikke kun om å vinne vet du. Poenget med å diskutere er ikke nødvendigvis å "vinne". Mange tror det, og bruker enhver metode for å forsøke å vinne, jeg håper du kan holde deg over det nivået.

Forskjellen er vel at 218,000 tilsvarer nærmere 4% enn 25% som du først påsto. Samtidig tilsvarer 70mrd i inkassogjeld 2% av hva nordmenn har i depositumskontoer i Norge (NOK 3,500mrd i bankinnskudd).

Det er ikke slik at jeg ikke er enig i at inkassogjeld er et økende problem, det er bare den overdrevede måten du argumenterer på som blir feil. Jeg tror flere havner i knipa fremover, men at det ikke omhandler nok personer til å virkelig kunne skade økonomien på en nevneverdig måte.

Endret av Armador
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

Jeg kverulerer ikke og jeg er heller ikke interessert i en diskusjon, egentlig. Det er godt mulig at nordmenn sliter med gjeld og jeg leser gjerne over de tallene du postet. At det er nordmenn som sliter med gjeld overrasker meg ikke, men når du sier at et så stort antall av befolkningen som hver fjerde nordmann har økonomiske problemer, så mener jeg det må begrunnes med mer enn hva du personlig tror.

Poenget er at man kan ikke komme med tallbaserte påstander uten å faktisk underbygge de med tall. Man kan gjerne si hva man selv tror og man kan gjerne synse, men i en faktabasert diskusjon må påstander begrunnes i tallmateriale.

218 000 er forøvrig 4,36% av Norges befolkning og vesentlig mindre enn dine opprinnelige 25%.

Lenke til kommentar

Litt til da.

Forskjellen er vel at 218,000 tilsvarer nærmere 4% enn 25% som du først påsto. Samtidig tilsvarer 70mrd i inkassogjeld 2% av hva nordmenn har i depositumskontoer i Norge (NOK 3,500mrd i bankinnskudd).

Det er ikke slik at jeg ikke er enig i at inkassogjeld er et økende problem, det er bare den overdrevede måten du argumenterer på som blir feil. Jeg tror flere havner i knipa fremover, men at det ikke omhandler nok personer til å virkelig kunne skade økonomien på en nevneverdig måte.

Du får lære deg å lese. Les igjen.

Jeg har ikke sagt 25% har inkassogjeld.

Når du kommer med argumenter som er irrelevant til akkurat den diskusjonen som føres kan jeg jo slenge på at nordmenn er på verdenstoppen i gjeld i forhold til lønn. Bare siden du nevner at 70 milliard er lite og at nordmenn har god økonomi.

Rent bokmessig sett er nordmenn blant de fattigste i verden.

Endret av zeebra
Lenke til kommentar

Men mener folk her at de ti (!) timene i uka med Norsk enkelte linjer på VGS for eksempel har er bra disponering av de timene man har til rådighet? Eller kunne med fordel 1, kanskje 2 av de blitt brukt på ting som for eksempel privatøkonomi, med undertemaer som skatt osv, og eventuelle andre ting som "alle" er borti en eller annen gang her i livet? 

• Liker 1
Lenke til kommentar

d'espresso. For å være helt ærlig vil jeg si at deler av Norskfaget var totalt sløsing av tid for min del. Jeg husker og bryr meg særs lite om Norsk litteratur, selv om vi brukte enormt mye tid på det på skolen. Det er greit å kunne og gjennomgå Norsk litteratur, men det er veldig få som har nytte av å kunne det inngående, og Norskfaget kan enkelt effektiviseres. Standarden er vel 5 timer per uke? 1 time er nok mulig å kutte uten at det senker folks kunnskapsnivå.

1 time fra samfunnsfag, 1 time fra Norsk, 2 timer økonomi. La oss si fra ungdomsskolen og opp. Da bør vel folk kunne lære seg om samfunnsøkonomi og privatøkonomi?

Lenke til kommentar

Nei. Et billig poeng som ikke bidrar til diskusjonen, og som ei heller besvarer spørsmålet jeg stiller, er ikke et illustrerende argument. Videre, dersom du ønsker å bli tatt seriøst, tror jeg du er tjent med å ha litt mer kjøtt på beinet enn ett enkelt innlegg før man slår fast at noen "sliter" med ortografi.

Kan virke som om det er noen år siden sist du gikk på skolen, derfor tror jeg en liten oppfriskning kan hjelpe. Jeg mener ikke at man skal kutte noen timer i grunnskolen. Det jeg mener er at man med fordel kan kutte en eller to timer i uken på videregående. Flere linjer har her ti timer i uken, og mye av det er litteraturhistorie. Noe som igjen gjør at innlegget ditt ikke er relevant overhodet. Så jeg drister meg til å prøve igjen, og håper på bedre hell denne gangen; synes du det er ok disponert, eller kunne man med fordel brukt en time eller to i uken på andre ting?

Lenke til kommentar

Jeg ser du misforstår intensjonen med innlegget. Jeg bidro ikke til diskusjonen. Jeg gjorde narr av to debattanter som ønsket å redusere norskfagets omfang men som ikke er klar over at språk ikke har stor forbokstav på norsk, et fenomen som kan implisere at de har behov for flere norsktimer snarere enn færre.

Hvilke linjer har ti uketimer norsk, og er det mertid sammenlignet med fellesfagets totale omfang (4-4-6) eller en forskyvning? Hvordan har du tenkt å gjennomføre dette for linjer som ikke har ti uketimer norsk?

Og hvis dette er så viktig, hvorfor skal det inn i den frivillige VGS fremfor den pliktige grunnskolen? De som trenger det og de som tar fagretninger med ti norsktimer i uka er ikke nødvendigvis to kongruente grupper.

Den gangen jeg gikk på VGS hadde vi privatøkonomi som fag på det som nå er VG1. Ser ut som om faget ble droppet etter K06. Skal man ha et slikt fag (burde vært unødvendig, og bør i alle fall ikke omfatte det temaet denne tråden opprinnelig handlet om) bør det plasseres i 10. klasse eller på VG1. Hvilket fag det bør gå på bekostning av blir et annet spørsmål.

Lenke til kommentar

Nei, jeg misforsto ikke intensjonen med innlegget ditt. Jeg mener heller det var et snodig innlegg å komme med, i og med at mitt opprinnelige innlegg åpnet for en sunn debatt. Men, man står selvfølgelig fritt til å komme med billige poenger i stedet. Vil forøvrig også understreke at jeg er klar over at språk skrives med liten forbokstav, og at min feil ovenfor ikke er normalen. Det var rett og slett en skrivefeil.

Jeg vet at i alle fall allmenn påbygg har ti uketimer norsk, og det er nok en forskyvning, men poenget står. Jeg mener fortsatt at andelen litteraturhistorie man har på videregående med fordel kunne vært kuttet en time for å få plass til det jeg mener er viktigere ting. Så står selvfølgelig du fritt til å mene at det fortsatt er viktigere å lære om trekk i litteraturen i romantikken enn om for eksempel privatøkonomi. 

Den timen jeg vil ha til andre ting enn det det er i dag, må gjerne få sin plass allerede i grunnskolen. Det er helt greit. 10. klasse høres absolutt fornuftig ut.

Lenke til kommentar

Illustrerende for argumentet. To innlegg på rad som foreslår å kutte språkfag; begge sliter med ortografi.

Og problemer med å lese? Det er vel ingen som har snakket om å kutte språkfaget, og språkfaget handler ikke bare om selve språket. En stor del av norskfaget er norsk litteratur. Det går an å kutte 1 time i faget fra ungdomsskolen og opp og erstatte det med mer nyttige ting som økonomi.

Dessuten anser jeg at jeg har langt over gjennomsnittlig evne til å skrive på Norsk, så det er nok ikke noe vits å pirke på det. Jeg har ikke brukt Norsk som førstespråk på omtrent 15 år, så du får beklage om ikke alt er perfekt.

Endret av zeebra
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...