Jod-R Skrevet 28. november 2016 Del Skrevet 28. november 2016 Hei Har nettopp kjøpt meg en LG B6 TV og for å best mulig bilde ut av den så skal jeg ta kalibrere den. Har en xrite i1DisplayPro som jeg bruker på PCen. Antar jeg kan bruke den til å kalibrere TVen også. Det første spørsmålet er om jeg burde la PCen (programmet) styre alt sånn jeg gjør med PC skjermen, men da blir vel bildet kun kalibrert når jeg bruker PCen på TVen. Det andre valget er at jeg kjører kalibrerings programmet på PCen og gjør innstillingene manuelt på TVen slik at det blir best mulig bildekvalitet, antar at dette er mulig. Gjerne gjennom flere iterasjoner for å få det beste resultatet. Hvis jeg går for det andre valget, er det mulig å få et like bra bilde som det første valget? Bonus spørsmål: Siden TVen er helt ny, burde jeg la den "kjøre" seg inn før jeg kalibrerer eller er ikke det nødvendig? Det er en OLED TV sånn til opplysning. Lenke til kommentar
Dragen Skrevet 4. desember 2016 Del Skrevet 4. desember 2016 Det jeg har brukt av skjermkalibrering til PC har lagd en ny fargeprofil Windows har brukt. Dette vil være ubrukelig for en TV som brukes til TV, film og spill (uten pc). Lenke til kommentar
funkweb Skrevet 4. desember 2016 Del Skrevet 4. desember 2016 (endret) Det jeg har brukt av skjermkalibrering til PC har lagd en ny fargeprofil Windows har brukt. Dette vil være ubrukelig for en TV som brukes til TV, film og spill (uten pc). Hvorfor det? Hvorfor ville TV'n være ubrukelig uten PC? Det er jo ikke PC'n som lagret innstillingene etter en kalibrering. Endret 4. desember 2016 av funkweb Lenke til kommentar
Dragen Skrevet 4. desember 2016 Del Skrevet 4. desember 2016 Det jeg har brukt av skjermkalibrering til PC har lagd en ny fargeprofil Windows har brukt. Dette vil være ubrukelig for en TV som brukes til TV, film og spill (uten pc).Hvorfor det? Hvorfor ville TV'n være ubrukelig uten PC? Det er jo ikke PC'n som lagret innstillingene etter en kalibrering. Det jeg har brukt av skjermkalibrering til PC har lagd en ny fargeprofil Windows har brukt. Dette vil være ubrukelig for en TV som brukes til TV, film og spill (uten pc).Hjelper fint lite at kalibreringsverktøyet lager ny fargeprofil i Windows når man bruker dekoderboksen (evt CA-modul), blurayspiller eller en konsoll. De verktøyene jeg har brukt, har krevd en basisinnstilling av lys og kontrast, før de har justert fargebalansen som Windows gir skjermen beskjed om å bruke. Kalibrering av annet utstyr, som TV og projektor, har krevd oppgradering av utstyr. Lenke til kommentar
funkweb Skrevet 5. desember 2016 Del Skrevet 5. desember 2016 Det jeg har brukt av skjermkalibrering til PC har lagd en ny fargeprofil Windows har brukt. Dette vil være ubrukelig for en TV som brukes til TV, film og spill (uten pc).Hvorfor det? Hvorfor ville TV'n være ubrukelig uten PC? Det er jo ikke PC'n som lagret innstillingene etter en kalibrering. Det jeg har brukt av skjermkalibrering til PC har lagd en ny fargeprofil Windows har brukt. Dette vil være ubrukelig for en TV som brukes til TV, film og spill (uten pc).Hjelper fint lite at kalibreringsverktøyet lager ny fargeprofil i Windows når man bruker dekoderboksen (evt CA-modul), blurayspiller eller en konsoll. De verktøyene jeg har brukt, har krevd en basisinnstilling av lys og kontrast, før de har justert fargebalansen som Windows gir skjermen beskjed om å bruke. Kalibrering av annet utstyr, som TV og projektor, har krevd oppgradering av utstyr. Jeg er noe forvirret. Nå snakker vi vel om kalibrering av TV ? Om man har en kalibrering CD så kan vel en bruke PC'n å koble til TV'n og laste inn CD'n !?! Lenke til kommentar
Dragen Skrevet 5. desember 2016 Del Skrevet 5. desember 2016 En skjermkalibrering til PC kalibrerer fargebalansen Windows bruker. Lenke til kommentar
funkweb Skrevet 5. desember 2016 Del Skrevet 5. desember 2016 En skjermkalibrering til PC kalibrerer fargebalansen Windows bruker. Hvorfor er du så vrang? KALIBRERING TIL TV, ikke PC. Lenke til kommentar
nilsch Skrevet 5. desember 2016 Del Skrevet 5. desember 2016 Min Spyder kalibrator hadde muligheten til å gi RGB verdier for å justere verdier for hver av RGB fargekanalene, samt brighness og contrast slik at monitoren kunne justeres manuelt. Er noen år siden jeg brukte den så vet ikke om det er slik enda, men det ville jo være en grei måte å kalibrere også en TV på. Lenke til kommentar
vidor Skrevet 5. desember 2016 Del Skrevet 5. desember 2016 (endret) Enig der. En må ha feedback siden profilen ellers bare blir riktig når du kobler til PC. Spørsmålet du må stille deg selv er om du vil ha riktig kalibrering da folk som regel har helt andre preferanser til hva et godt bilde skal være. Mange kommenterer at riktig kalibrering gir rødt bilde og at fargene blir dølle. En viss grovjustering kan man gjøre uten noe sensor. Denne er fin; http://www.avsforum.com/forum/139-display-calibration/948496-avs-hd-709-blu-ray-mp4-calibration.html Endret 9. desember 2016 av vidor Lenke til kommentar
Dragen Skrevet 5. desember 2016 Del Skrevet 5. desember 2016 En skjermkalibrering til PC kalibrerer fargebalansen Windows bruker.Hvorfor er du så vrang? KALIBRERING TIL TV, ikke PC. Hvorfor leser du ikke hovedinnlegget i tråden? Han sier at han vil bruke skjermkalibreringen han bruker til PC på TVen sin. Lenke til kommentar
archongamer Skrevet 5. desember 2016 Del Skrevet 5. desember 2016 Den medfølgende Xrite programvaren er kun for bruk med PC, og vil da kun være gjeldende om du bruker PC til TV. Du kan kalibrere og gjøre innstillingene dine manuelt. Tven skal ikke trenge noen innkjøring normalt sett. Lenke til kommentar
Jod-R Skrevet 5. desember 2016 Forfatter Del Skrevet 5. desember 2016 En skjermkalibrering til PC kalibrerer fargebalansen Windows bruker.Hvorfor er du så vrang? KALIBRERING TIL TV, ikke PC. Hvorfor leser du ikke hovedinnlegget i tråden? Han sier at han vil bruke skjermkalibreringen han bruker til PC på TVen sin. Vil bare kommentere at Dragen har skjønt innlegget mitt, at jeg vil bruke skjermkalibratoren jeg har til PCen og bruke den på TVen, helst slik at roter med innstillingene på selve TVen sånn at alle inngangene blir "kalibret" og ikke kun bildene ifra PCen. Selv om det er hovedsaklig PCen jeg ser filmer og serier ifra så er det kjekt å kunne spille på konsoll med rette farger. Enig der. En må ha feedback siden profilen ellers bare blir riktig når du kobler til PC. Spørsmålet du må stille deg selv er om du vil ha riktig kalibreringer da folk som regel har helt andre preferanser til hva et godt bilde skal være. Mange kommenterer at riktig kalibrering gir rødt bilde og at fargene blir dølle. En viss grovjustering kan man gjøre uten noe sensor. Denne er fin; http://www.avsforum.com/forum/139-display-calibration/948496-avs-hd-709-blu-ray-mp4-calibration.html Takk for linken, men det ser ut som at det er øyene som blir hovedredskapet der og jeg hadde satset på at jeg skal få det til med xrite i1display jeg allerede har (enten med å fikle med innstillinger på TVen eller å kun ha kalibret bilde ifra PC). Og er helt sikker på at jeg vil ha kalibret bilde da jeg stoler på at folkene som lager film og tv serier vet hva de holder på med. Min Spyder kalibrator hadde muligheten til å gi RGB verdier for å justere verdier for hver av RGB fargekanalene, samt brighness og contrast slik at monitoren kunne justeres manuelt. Er noen år siden jeg brukte den så vet ikke om det er slik enda, men det ville jo være en grei måte å kalibrere også en TV på. Den medfølgende Xrite programvaren er kun for bruk med PC, og vil da kun være gjeldende om du bruker PC til TV. Du kan kalibrere og gjøre innstillingene dine manuelt. Tven skal ikke trenge noen innkjøring normalt sett. Det var noe slikt jeg hadde håpet at noen hadde erfaringer med xrite og om det blir like bra som å kun bruke software'en på PCen. Lenke til kommentar
vidor Skrevet 8. desember 2016 Del Skrevet 8. desember 2016 (endret) Du kan jo bruke kalibreringen til PC til å se forskjellen og bruke det til å justere hvordan skjermen ser ut når du ikke sender kalibrert signal, slik at det blir nærmest mulig. Bruker du dette sammen med testmønstrene kan det bli teknisk mer riktig. Ville nok tatt grovjusteringen føst med testmønster og så evt finjustering med PC etter det. Endret 26. februar 2017 av vidor Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå