MartyRot Skrevet 28. november 2016 Del Skrevet 28. november 2016 Hei! Jeg skal forsøke å være kort og tydelig. Jeg bruker (det litt gamle, og sikkert utdaterte) skriptet til zubrag.com for å beskytte noen sider med passord (Password Protect Advanced). Skriptet er modifisert til å kryptere passord og gjøre sidene utilgjengelige hvis du ikke er logget inn, men nå ønsker jeg å velge hvilke brukere som kan se <div>er etter at de har logget inn. Jeg ser for meg at brukerne Per, Geir og Hanne kan se <div id="1">, men ikke Hans, Ole og Anne. <div id="2"> kan derimot Hans og Hanne se, men ikke resten, osv. Noen Div-er kan alle se, mens andre kan kun utvalgte se, og alt dette på samme php side. Skriptene jeg har brukt har gjort det mulig å ha en "Min side" som kun utvalgte brukerere har tilgang til, men jeg greier ikke å få skriptet til å fungere på divs. Kjenner du til andre metoder, eller har du forslag til hvordan jeg kan løse dette med utgangspunktet jeg har satt opp? Lenke til kommentar
Olavxxx Skrevet 14. desember 2016 Del Skrevet 14. desember 2016 Hei, "det går ikke" med den løsningen du har valgt.Den inneholder bare brukernavn og passord i en matrise (array) og sjekker om md5 hash av passord + brukernavn er gyldig.Du trenger noe som har roller og helst noe som bruker crypt() med et salt (unik strengt).Brukerne bør være lagret i noe annet enn phpfilen, helst i database eller eventuelt på filsystem utenfor www-mappen (beskyttet).Passord bør være lagret kryptert med salt, ikke i leslig form.Med en slik løsning som har brukere/roller osv., kan du da sjekke om rollen er x eller y.I teorien kan du kode videre på skriptet du bruker, men jeg vil kalle det skriptet boss (søppel). 1 Lenke til kommentar
Deltiden Skrevet 25. desember 2016 Del Skrevet 25. desember 2016 (endret) Slik jeg gjorde det før var rett og slett at en brukerkonto hadde et levelnivå i tabellen, feks A har level 1 (standard), og B har level 5(admin). (jeg brukte database, med flatfile kan du sette en session kalt level eks. til forskjellige verdier) så kort prosess: if(bruker sin level == 5) echo diven sin osv if end Endret 27. desember 2016 av Deltiden 1 Lenke til kommentar
MartyRot Skrevet 5. januar 2017 Forfatter Del Skrevet 5. januar 2017 Tusen takk for svar begge to! Det er ikke super viktig i denne sammenhengen at brukerne er kryptert, da dette er til en intern database for familien, men jeg tror likevel jeg skal sjekke ut andre typer skript. Takk for god hjelp! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå