AnonymDiskusjon Skrevet 27. november 2016 Del Skrevet 27. november 2016 Hei Har jobbet for et firma der jeg først fikk midlertidig kontrakt med vanlig stilling der jeg har fastlønn per mnd. Denne gikk ut etter tre måneder, og jeg fikk ny kontrakt. Jeg merket i etterkant at stillingen ble endret til "hjelpemann" og lønnen er 1000kr mindre per måned. Resten av kontrakten er helt lik mtp timer, arbeidstid, osv. Eneste forskjellen er at den er endret til fast ansettelse istedenfor. Det er hundre prosent stilling. Er dette lov? Fant ikke noe klokt på nettet. Anonymous poster hash: 52118...f29 Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 27. november 2016 Del Skrevet 27. november 2016 Det er i utgangspunktet ikke ulovlig å erstatte en midlertidig avtale med en lavere lønnet fast stilling, det er avtalefrihet. Det som kan reise problemer er f.eks. tariffavtaler (hvis du/bedriften er bundet av en tariffavtale), hvis den opprinnelige stillingen ikke var lovlig midlertidig (i så fall skal du betraktes som fast ansatt med de øvrige vilkår fra midlertidigkontrakten, inklusive den høyere lønnen), allmenngjøringsforskrifter på ditt område (se Arbeidstilsynets nettsider hvor hvilke bransjer som er omfattet av disse forskriftene), eller avtalerettslige urimelighetsbestemmelser (kan for eksempel komme inn hvis du arbeider fulltid for en lønn som er under sosialhjelpsnormer). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå