PlaasterLars Skrevet 27. november 2016 Del Skrevet 27. november 2016 Heisann Gjelder en Nissan Qashqai J10 2009-modell. Hadde en økt med kobling av bilstereo i ettermiddag. Jeg har satt inn en ny radio og nye høyttalere i bilen, og jobbet med å koble disse til. Strømmen fra batteriet var hele tiden koblet til radioen mens jeg jobbet, da jeg stadig skrudde radioen på og av for å teste høyttalerne ettersom jeg kobla de til. Men på et tidspunkt var plutselig motoren/batteriet helt dødt. Når jeg vrir om tenninga kommer det en slags surrelyd og alle dashbordlysene blinker kontinuerlig. Det er ikke mulig å få start på bilen. Jeg antar at jeg har kortsluttet noe mens jeg avisolerte og koblet høyttalerkabler som var koblet til radioen. Selvsagt dumt å holde på slik, men det gikk bra ei stund, så nå er det gjort. Jeg har sjekket de sikringene under rattet som jeg kunne nappe ut med tang, og ingen av de jeg fikk sett på var gått (10 og 15 amp-sikringer). Noen forslag til hvilke andre sikringer jeg kan sjekke eller hva som kan ha gått galt? Jordfeil? Lenke til kommentar
Harley Davidson Skrevet 27. november 2016 Del Skrevet 27. november 2016 Har du prøvd å ta strømmen via batteriet og la det tappe seg før du kobler til igjen? Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 27. november 2016 Del Skrevet 27. november 2016 Kan det hende du bare har for lav batterispenning? Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 27. november 2016 Del Skrevet 27. november 2016 Typisk tegn på flatt batteri. Få det lada opp før det blir ødelagt. Med mindre det allerede er ødelagt Da må du kjøpe nytt. Fulladet batteri skal ha ca. 12,6-12,7V ubelastet. Under 12V så bør det lades så fort som mulig. 1 Lenke til kommentar
PlaasterLars Skrevet 27. november 2016 Forfatter Del Skrevet 27. november 2016 Hei, takk for svar. Ja målte batteriet og det er helt tydelig flatt. Skal forsøke å lade det opp imorgen. Hvis det ikke går så kjøper jeg nytt. Var redd det var noe verre jeg, så betryggende at symptomene ikke var ukjente. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 27. november 2016 Del Skrevet 27. november 2016 Hvis ladinga tar mistenkelig kort tid så er batteriet ødelagt. Lenke til kommentar
PlaasterLars Skrevet 28. november 2016 Forfatter Del Skrevet 28. november 2016 Ok, er det sånn at batteriet blir ødelagt når spenninga går tilstrekkelig langt ned? Eller hva er det som bestemmer om batteriet lar seg lade opp eller om det er ødelagt? Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 28. november 2016 Del Skrevet 28. november 2016 Hvis batteriet får være utladet så vil det bli ødelagt ganske fort. Får du ladet det opp igjen med en gang er det ofte mulig å redde det. Når batteriet er tomt vil syra bli til saltvann og spise opp blyplatene. Eller noe i den duren. Lenke til kommentar
PlaasterLars Skrevet 28. november 2016 Forfatter Del Skrevet 28. november 2016 OK, tusen takk for hjelpen! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå