Stresset1 Skrevet 27. november 2016 Del Skrevet 27. november 2016 Hei. Har tatt det litt for med ro, og innser nå at jeg ligger veldig langt bak og får ikke gjort notatene mine ferdig i tide. Skal ha eksamen i neste uke, og jeg har en del oppgaver fra tidligere gitte eksamener som jeg jobber med og lager notater av. Det er ikke tilfeldigvis noen andre som driver med det samme nå som vil jobbe sammen, eller noen som allerede har gjort det å vil være en engel å dele sine notater? Jeg har gjort mesteparten av de andre delene ferdig, men de to kategoriene jeg ikke har fått begynt på enda er ; Arbeidsliv og økonomi 1. Gjør rede for hvordan de to partene i arbeidslivet samarbeider, og drøft faktorer som bestemmer lønn og arbeidsvilkår 2 Gjør rede for begrepet levestandard og drøft hvordan dette påvirker livskvalitet. 3 Gjør rede for årsaker til arbeidsledighet og drøft og måter å redusere arbeidsløshet på. Globale utfordringer 1 Gjør rede for begrepet globalisering og drøft fordeler og ulemper ved globaliseringen. 2 Definer begrepet makt og finn eksempler på hvordan makt blir brukt i verdenssamfunnet. 3 Gjør rede for hva som kjennetegner terrorisme, og reflekter over årsaker til, og bekjempelse av terrorisme. 4 Gjør rede for årsaker til at enkelte land er fattige og drøft tiltak for å bekjempe fattigdom. 5 Gjør rede for hvordan FN arbeider for fred. 6 Gjør rede for EU sine mål og drøft Norge sitt forhold til EU. Nå regner jeg ikke med at noen skal bruke søndagskvelden sin på å gjøre ''jobben'' for meg, men hvis noen holder på med det samme eller har gjort det, så hadde det vært koselig å samarbeide eller få noen notater fra andre Setter stor pris på alle tilbakemeldinger! =) Lenke til kommentar
Stresset1 Skrevet 27. november 2016 Forfatter Del Skrevet 27. november 2016 De to delene nedenfor her er det jeg jobber med nå, og har gjort mesteparten av begge. Så hvis noen sitter fast på disse kan jeg prøve å hjelpe til, men tar også gledelig imot notater fra noen som er stødig på dette Del 1: Individ og samfunn 1 Gjør rede for begrepet kjønnsroller, og reflekter over hvordan kjønnsrollemønsteret har endret seg og hvordan det har påvirket familie- og samlivsformer i det norske samfunnet. 2 Definer begrepet kultur og drøft hvilke faktorer som skaper kulturforskjeller. 3 Gjør rede for samisk kultur 4 Forklar hvorfor fordommer opnpstår og drøft hvordan rasisme og fremmedfrykt kan motarbeides. 5 Gjør rede for hvorfor samfunnet straffer og drøft hvordan kriminalitet kan forbygges. Del 2: Politikk og demokrati 1 Gjør rede for kjennetegn ved demokratiet og diktaturet, og drøft hva som kan true demokratiet. 2 Gjør rede for noen viktige kjennetegn ved en rettstat og drøft sammenhengen mellom rettstat, styreform og menneskerettigheter. 3 Gjør rede for styreformen og de viktigste politiske styringsorganene i Norge og drøft flertallsdemokratiets forhold til minoriteter og urfolk. 4 Gjør rede for hvilke kanaler du kan bruke for å skaffe deg innflytelse og drøft medias rolle og ansvar i samfunnet. Lenke til kommentar
Visum Skrevet 27. november 2016 Del Skrevet 27. november 2016 Hvilket studie gjelder dette? Er dette statsvitenskap, lektor i samfunnsfag eller noe annet? Lenke til kommentar
Stresset1 Skrevet 27. november 2016 Forfatter Del Skrevet 27. november 2016 Hvilket studie gjelder dette? Er dette statsvitenskap, lektor i samfunnsfag eller noe annet? Jeg tar samfunnsfag som privatist gjennom en skole i forbindelse med studiekompetanse. Lenke til kommentar
Cimmeria Skrevet 27. november 2016 Del Skrevet 27. november 2016 Hvis du legger ut de andre delene så kan det sikkert hjelpe med svar. Mitt tips er derimot å bruke kompetansemålene. Når du møter opp, så får du 30 min forberedelsetid. Bruk oppslagsverket i boken til å finne ordene som er i oppgaven for eksempel. "Rollekonflikt", osv. Et godt oppsett er ofte det som kan skille mellom 5 og 6. Du bør starte med. "Jeg skal nå starte å fortelle om (Det som oppgaven handler om, så tar du det du kan best først og det du kan dårligst sist. Er alltid en sjanse at du ikke kommer gjennom alt, men hvis du har nevnt det i innledningen så kan sensor regne med at du kan det uten at du har bevist det med å snakke om det.) Lykke til. NB. Les opp på parlamentarisme i Norge og Folkeprinsippet + Maktfordelings prinsippet. Mange som tuller med det. 1 Lenke til kommentar
RevealeR Skrevet 27. november 2016 Del Skrevet 27. november 2016 Et annet triks er å ikke si at du ikke kan svaret hvis sensor stiller deg et spørsmål, men heller svare med at du kan komme tilbake til det senere. Lykke til! 1 Lenke til kommentar
Stresset1 Skrevet 27. november 2016 Forfatter Del Skrevet 27. november 2016 Tusen takk for tilbakemeldinger God tips det der, Manager Lenke til kommentar
Stresset1 Skrevet 27. november 2016 Forfatter Del Skrevet 27. november 2016 (endret) Hvis du legger ut de andre delene så kan det sikkert hjelpe med svar. Mitt tips er derimot å bruke kompetansemålene. Når du møter opp, så får du 30 min forberedelsetid. Bruk oppslagsverket i boken til å finne ordene som er i oppgaven for eksempel. "Rollekonflikt", osv. Et godt oppsett er ofte det som kan skille mellom 5 og 6. Du bør starte med. "Jeg skal nå starte å fortelle om (Det som oppgaven handler om, så tar du det du kan best først og det du kan dårligst sist. Er alltid en sjanse at du ikke kommer gjennom alt, men hvis du har nevnt det i innledningen så kan sensor regne med at du kan det uten at du har bevist det med å snakke om det.) Lykke til. NB. Les opp på parlamentarisme i Norge og Folkeprinsippet + Maktfordelings prinsippet. Mange som tuller med det. Gode tips dette, tusen takk De som står i første posten er de oppgavene jeg enda ikke har fått gjort, post nr 2 er de oppgavene jeg har holdt på med og nesten er ferdig med Denne her står jeg helt fast på : 1. Gjør rede for hvordan de to partene i arbeidslivet samarbeider, og drøft faktorer som bestemmer lønn og arbeidsvilkår Endret 27. november 2016 av Stresset1 Lenke til kommentar
RevealeR Skrevet 28. november 2016 Del Skrevet 28. november 2016 (endret) Gode tips dette, tusen takk De som står i første posten er de oppgavene jeg enda ikke har fått gjort, post nr 2 er de oppgavene jeg har holdt på med og nesten er ferdig med Denne her står jeg helt fast på : 1. Gjør rede for hvordan de to partene i arbeidslivet samarbeider, og drøft faktorer som bestemmer lønn og arbeidsvilkår I arbeidslivet skiller man mellom to typer arbeidsrett; individuell og kollektiv arbeidsrett. I individuell arbeidsrett er det en arbeidstaker og en arbeidsgiver i partsforholdet, mens i en kollektiv arbeidsrett så har man en fagforening (for arbeidstakere) mot arbeidsgiver. Med tanke på at dette er samfunnsfag fra VG1, så er de to partene det er snakk om; arbeidsgiver og arbeidstaker. Partene samarbeider gjennom en arbeidskontrakt, som inneholder spesifikk informasjon om lønn og arbeidsvilkår, slik som eksempelvis arbeidsmiljø. Dette er regulert i arbeidsmiljøloven §14-5. Videre kan du vel klare å resonnere deg frem til hva som kan påvirke lønn og arbeidsvilkår. Stikkord: ansiennitet, kunnskapsnivå, type arbeid. Endret 28. november 2016 av Manager Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå