Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Aksjehandel på nett - Nordnet eller eToro

Manlulu

Anbefalte innlegg

Du skatter selvsagt for differansen kun. Altså om du har hatt kr 5.000.000,- i tap, så får du altså skrive det av med 28% på skatten. Som utgjør kr 1.400.000,- (selvsagt så er ikke det et ønskelig utfall, men du får skrevet det av på den måten)

Du setter inn f.eks. kr 100.000,-

Du er dyktig, og 10 år senere fordi du har gjort mange riktige grep, så har du fått de til å yngle å bli f.eks. 2 mill. kroner. Da skatter du for de 1,9 mill som du realiserer som gevinst eksempelvis, i det du tar ut de 2 mill. kronene i sitt fulle.

Du får nesten spørre Nordnet om hvordan det utregnes om du tar ut kun en delsum, eventuellt Skatteetaten, her inne på forumet eller om du blir medlem i Aksjonærforeningen, så kan du jo også stille forskjellige spørsmål av den karakter og liknende til dem.

Hva får jeg ut av å melde meg inn i Aksjonærforeningen? Er det vært pengene det koster?

Det er alltid litt ullent å regne ut hva en får ut av det å være medlem av en interesseorganisasjon. For det første så vil jeg si at Aksjonærforeningen har jobbet for at det skal bli enklere å få til sparing på liknende vilkår som aksjeselskaper har nytt godt av. Slik Nordnet og andre har forsøkt å tilby gjennom Investeringskonto Zero og liknende en stund nå.

Slik at også andre finansinstitusjoner kan opprette slike løsninger med et forenklet grunnlag. I dag må de jo bake inn den forsikringsbiten, ikke sant.

Les mer om hva de i flere år har jobbet med her:

http://aksjonaerforeningen.no/aksjesparing/klas_prosjektet/

Sånn sett er Aksjonærforeningen en lobbyist som forsøker å overbevise politikerne at ikke kun store aktører skal sitte med fordeler, men at også småspareren skal ha de samme fordelene. Dette har jo skjedd med eller uten medlemsskap hos Aksjonærforeningen, sånn sett blir den biten i såfall en mer ideell støtte ved å bidra ved å være medlem der.

Hva du så får ut av å være medlem. Tja. Tror de gir ut et blad flere ganger i året for at du skal få følge tettere med på markedet (de større linjene muligens og andre ting nyheter).

Det at du kan ha en slags rådgiver med et og annet kan kanskje for noen være verdt mye, mens for andre så blir det ikke benyttet. Det er rett og slett for vanskelig å forklare de åpenbare fordelene. Jeg er ikke Aksjonærforeningen. Så du får forsøke sette deg inn i det selv.

KLAS er ikke et skatteforslag!

Det har vært hevdet at man ikke bare utsetter skatten, men også sparer skatt gjennom å benytte fritaksmetoden. Det har imidlertid Finansdepartementet bestemt tilbakevist. Stats-sekretær Axelsen skriver blant annet i en kronikk i Aftenposten 20.02.07 følgende: Utsettel-sen av skatten (skattekreditten) som oppstår i holdingselskapet, har en kostnad (rente) som tilsvarer skjermingsrenten. Om dette er en billig låneform eller ikke, avhenger av hvilke låne- og innskuddsbetingelser personen for øvrig står overfor. Uansett er det snakk om små for-skjeller.

-Vi har ikke gått inn på denne diskusjonen, sier Bangstad. For oss er forenkling og fjerning av innlåsningseffekten tilstrekkelige argumenter for at fritaksmetoden bør utvides. Skulle det imidlertid likevel være slik at man sparer skatt ved bruk av fritaksmetoden så må det jo være enda vanskeligere å forsvare at den ikke kan brukes av alle.

Endret av G
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takker for informasjon som det ellers ville tatt meg måneder før hadde gått opp for meg.

Legg også merke til http://www.nordnetbloggen.no/statsbudsjettet-og-ny-aksjesparekonto/06/10/2016/

edit: Og her, se punkt 5.3.1

http://www.statsbudsjettet.no/Statsbudsjettet-2017/Dokumenter1/Budsjettdokumenter/Skatte--avgifts/Prop-1-LS-/Del-2-Narmere-om-forslagene/5-Personskatt-for-ovrig-/

5.3.1 Innledning og sammendrag 

I Sundvolden-erklæringen slo regjeringen fast at den ville øke småsparernes eierskap i norske bedrifter, blant annet ved å vurdere å innføre konto for langsiktig aksjesparing. Ideen med en aksjesparekonto er at avkastningen helt eller delvis kan reinvesteres i aksjer uten at avkastningen skattlegges løpende. Formålet er å gjøre det enklere og mer gunstig for privatpersoner å omfordele sparemidler i aksjer, og på den måten bidra til at småsparere i større grad investerer i aksjer.

Endret av Twinflower
Lenke til kommentar

Takker for informasjon som det ellers ville tatt meg måneder før hadde gått opp for meg.

Legg også merke til http://www.nordnetbloggen.no/statsbudsjettet-og-ny-aksjesparekonto/06/10/2016/

http://www.statsbudsjettet.no/Statsbudsjettet-2017/Dokumenter1/Budsjettdokumenter/Skatte--avgifts/Prop-1-LS-/Del-2-Narmere-om-forslagene/5-Personskatt-for-ovrig-/

I Sundvolden-erklæringen slo regjeringen fast at den ville øke småsparernes eierskap i norske bedrifter, blant annet ved å vurdere å innføre konto for langsiktig aksjesparing. Ideen med en aksjesparekonto er at avkastningen helt eller delvis kan reinvesteres i aksjer uten at avkastningen skattlegges løpende. Formålet er å gjøre det enklere og mer gunstig for privatpersoner å omfordele sparemidler i aksjer, og på den måten bidra til at småsparere i større grad investerer i aksjer.

Er dette noe som garantert kommer? Og isåfall, vil det være dumt å opprette en zero konto nå da? Eller vil det være så enkelt som at man kan overføre aksjene fra Zero konto, til denne nye aksjesparekontoen uten å måtte betale noe?

Lenke til kommentar

Er dette noe som garantert kommer? Og isåfall, vil det være dumt å opprette en zero konto nå da? Eller vil det være så enkelt som at man kan overføre aksjene fra Zero konto, til denne nye aksjesparekontoen uten å måtte betale noe?

Det er et forslag, så ingen garanti.

Jeg har faktisk en tom zerokonto, og grunnen til at den er tom er at man må selge aksjene sine (altså realisere alt i en vanlig VPS-konto), før man flytter pengene over til en annen konto og så kjøper tilbake alle aksjene.

Lenke til kommentar

Ja jeg har lest at man ikke kan flytte aksjer mellom kontoer. Eller iværtfall mellom vanlig konto og Zero konto? Virker veldig tungvint.

Hvordan er det med kontoer på nordnett? Om jeg oppretter en brukerprofil der, og en Zero konto. Kan jeg da opprette en vanlig konto i tillegg? Eller må jeg inn i banken og ordne noe der?

Lenke til kommentar

Ja jeg har lest at man ikke kan flytte aksjer mellom kontoer. Eller iværtfall mellom vanlig konto og Zero konto? Virker veldig tungvint.

Hvordan er det med kontoer på nordnett? Om jeg oppretter en brukerprofil der, og en Zero konto. Kan jeg da opprette en vanlig konto i tillegg? Eller må jeg inn i banken og ordne noe der?

Når du blir kunde i nordnet  så får du automatisk en VPS-konto.

Deretter etablerer du Zero-kontoen direkte i nettbanken.

Lenke til kommentar

Når du blir kunde i nordnet  så får du automatisk en VPS-konto.

Deretter etablerer du Zero-kontoen direkte i nettbanken.

Jeg ser det koster 1 promille i måneden for en zero konto. Dette er vel 1 promille av verdien du har der? 

Koster den da noe om du ikke har noe der? Altså før du gjør ditt første kjøp?

Med andre ord: Om jeg registrerer meg hos Nordnet, oppretter en Zero konto, slik at jeg har 2 kontoer..1 vanlig aksje konto, og 1 zero konto.. og jeg ikke gjør noe mer enn det. Vil det koste meg noe som helst?

Endret av Manlulu
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...