Manlulu Skrevet 27. november 2016 Del Skrevet 27. november 2016 Jeg er helt ny i aksje gamet, og ser etter en megler side. Etter å ha sett me litt rundt, falt valget på Nordnet. Det ser ut til at de har det meste der, samt gode verktøy og en oversiktlig side. Men så oppdaget jeg eToro. Og i første øyekast så kan det virke som en god deal. De er billige, pluss at de har denne CopyTrader saken, som gjør at du kan kjøre en løpende spiling av hva andre driver med. Er det noen som har prøvd eToro? Eller noen som har noen formeninger om hvorfor jeg bør velge den ene forran den andre. Som sagt så er jeg ny. Men jeg skal ikke kjøpe CFD greier, da jeg har forstått at man kan tape mer enn man setter inn. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 27. november 2016 Del Skrevet 27. november 2016 Etoro er bare tull. Hold deg langt unna. Først og fremst fordi du ikke faktisk kjøper aksjer der, men inngår veddemål med et kypriotiskregistrert selskap. 3 Lenke til kommentar
Manlulu Skrevet 27. november 2016 Forfatter Del Skrevet 27. november 2016 Wow okay, takk for tipset. Da legger jeg den fra meg. Er Nordnet er bra sted å begynne aksjehandel? Lenke til kommentar
Gjest medlem-329093 Skrevet 27. november 2016 Del Skrevet 27. november 2016 (endret) Nordnet er bra, særlig hvis du skaffer deg investeringskonto zero, da kan du handle og blir ikke trukket skatt på fortjeneste og utbytte før du tar ut pengene fra kontoen. Og så er det lav kurtasje (pris for å handle) hos Nordnet. Og du logger inn med Bank-ID, og slipper å taste bank-ID for hver handel, noe som er veldig greit da ting kan gå veeeeldig fort. (Men med zero konto så får du ikke skjermingsfradrag og du kan heller ikke få igjen på skatten for eventuelle tap før du tar pengene ut av kontoen.) Endret 27. november 2016 av medlem-329093 Lenke til kommentar
Manlulu Skrevet 27. november 2016 Forfatter Del Skrevet 27. november 2016 ..., da kan du handle og blir ikke trukket skatt på fortjeneste og utbytte før du tar ut pengene fra kontoen. Hva menes med dette? Må man til vanlig skatte regelmessig, før man tar ut utbytte, eller selger aksjene? Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845 Skrevet 27. november 2016 Del Skrevet 27. november 2016 Mitt forslag er at du ikke åpner noen konto hos noen av de før du har lært deg litt mer. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 27. november 2016 Del Skrevet 27. november 2016 ..., da kan du handle og blir ikke trukket skatt på fortjeneste og utbytte før du tar ut pengene fra kontoen. Hva menes med dette? Må man til vanlig skatte regelmessig, før man tar ut utbytte, eller selger aksjene? Nei. Du må skatte av den gevinst du har realisert i skatteåret. Gevinst realiseres når du selger aksjen. Du må også skatte av utbytte du mottar i skatteåret. Til fradrag går realiserte tap: Hvis du selger en aksje med tap kan du trekke tapet fra skattbar inntekt. Med Nordnet zero eller andre kapitalforsikrinsprodukter realiserer du ikke gevinst eller tap før du tar ut penger fra kontoen, uansett hvilke instrumenter du kjøper og selger. Det betyr at du kan kjøpe og selge aksjer løpende uten å måtte skatte av det. Fordelen med det er at du kan reinvestere gevinsten. For å ta et eksempel: Du kjøper en aksje til 100 kroner, og ett år senere er den verdt 110 kroner. Du har ikke lengre troen på denne aksjen, og vil heller kjøpe en annen aksje. Du selger aksjen til 110 kroner. Da må du betale 2,5* kroner i skatt, og kan bare kjøpe aksjer for 107,5 kroner. Det betyr at du får framtidig avkastning på 107,5 kroner, ikke på 110 kroner. Hvis aksjen dobles i verdi, kan du selge for 220 kroner hvis du ikke har skattet, men du kan selge for 215 kroner hvis du måtte skatte ved realisasjon. Skatteregningen etter transaksjon nr 2 er på 25% av (220-100), mens den i det andre tilfellet er 25% av (215-107,5). Hvis du må skatte av første realisasjon sitter du igjen med 188,1 kroner, mens du uten skatt på første realisasjon sitter igjen med 190 kroner. Dette på grunn av at du får avkastning på en større sum. Dette forutsetter selvfølgelig at du gjør den totalt idiotiske tingen det er å drive med aktiv aksjehandel heller enn å gjøre det fornuftige, som er å investere i billige indeksfond. Men hvis du har lyst på en dyr hobby kan du alltids forsøke å gjøre den mindre dyr. *Strengt tatt 2,875 kroner men drit i det akkurat nå, 25% er enklere. For øvrig er det forskjell på skattesatsen på zero-konto og aksjehandel, men den forskjellen skal man så vidt jeg vet endre på nå, så drit i det også. 4 Lenke til kommentar
Manlulu Skrevet 27. november 2016 Forfatter Del Skrevet 27. november 2016 (endret) ..., da kan du handle og blir ikke trukket skatt på fortjeneste og utbytte før du tar ut pengene fra kontoen. Hva menes med dette? Må man til vanlig skatte regelmessig, før man tar ut utbytte, eller selger aksjene? Nei. Du må skatte av den gevinst du har realisert i skatteåret. Gevinst realiseres når du selger aksjen. Du må også skatte av utbytte du mottar i skatteåret. Til fradrag går realiserte tap: Hvis du selger en aksje med tap kan du trekke tapet fra skattbar inntekt. Med Nordnet zero eller andre kapitalforsikrinsprodukter realiserer du ikke gevinst eller tap før du tar ut penger fra kontoen, uansett hvilke instrumenter du kjøper og selger. Det betyr at du kan kjøpe og selge aksjer løpende uten å måtte skatte av det. Fordelen med det er at du kan reinvestere gevinsten. For å ta et eksempel: Du kjøper en aksje til 100 kroner, og ett år senere er den verdt 110 kroner. Du har ikke lengre troen på denne aksjen, og vil heller kjøpe en annen aksje. Du selger aksjen til 110 kroner. Da må du betale 2,5* kroner i skatt, og kan bare kjøpe aksjer for 107,5 kroner. Det betyr at du får framtidig avkastning på 107,5 kroner, ikke på 110 kroner. Hvis aksjen dobles i verdi, kan du selge for 220 kroner hvis du ikke har skattet, men du kan selge for 215 kroner hvis du måtte skatte ved realisasjon. Skatteregningen etter transaksjon nr 2 er på 25% av (220-100), mens den i det andre tilfellet er 25% av (215-107,5). Hvis du må skatte av første realisasjon sitter du igjen med 188,1 kroner, mens du uten skatt på første realisasjon sitter igjen med 190 kroner. Dette på grunn av at du får avkastning på en større sum. Dette forutsetter selvfølgelig at du gjør den totalt idiotiske tingen det er å drive med aktiv aksjehandel heller enn å gjøre det fornuftige, som er å investere i billige indeksfond. Men hvis du har lyst på en dyr hobby kan du alltids forsøke å gjøre den mindre dyr. *Strengt tatt 2,875 kroner men drit i det akkurat nå, 25% er enklere. For øvrig er det forskjell på skattesatsen på zero-konto og aksjehandel, men den forskjellen skal man så vidt jeg vet endre på nå, så drit i det også. Takk for utdypende svar! Så med andre ord så er denne Nordnet zero kontoen best når du driver med hyppige kjøp og salg? Jeg tenker at jeg skal unngå det, og heller holde på aksjene jeg kjøper. Vil det fortsatt ha noe for seg da? Mitt forslag er at du ikke åpner noen konto hos noen av de før du har lært deg litt mer. Jeg er stor fan av "learn by doing". Skal ikke putte inn mye penger. Endret 27. november 2016 av Manlulu Lenke til kommentar
G Skrevet 27. november 2016 Del Skrevet 27. november 2016 (endret) ..., da kan du handle og blir ikke trukket skatt på fortjeneste og utbytte før du tar ut pengene fra kontoen. Hva menes med dette? Må man til vanlig skatte regelmessig, før man tar ut utbytte, eller selger aksjene? Gjør det enkelt for deg selv. Få deg Investeringkonto zero, eller når det nye er klar fra politisk hold som Aksjonærforeningen har jobbet for, så kan du skaffe deg det som et alternativ: http://aksjonaerforeningen.no/ Investeringkonto zero gir deg betydelig mindre administrasjonsarbeid. For dersom du blir registrert med en vanlig aksjesparekonto, så må du drive å føre inn hvert eneste realiserte kjøp og salg sammen men selvangivelsen. Om du er svært aktiv, så blir det en helvetes mye linjer på papirene å sjekke. Med Investeringskonto zero så kan du sammenlikne det med å kjøpe seg inn i et aksjefond, men som du selv forvalter. Du fører kun opp de pengene som ble satt inn og de pengene som ble tatt ut. Du betaler så den skattesatsen som gjelder for det skatteåret på de pengene du tar ut av Investeringskonto zero (eventuellt det året du satte inn pengene, vet ikke hvilke skatteår de forholder seg til egentlig). Du kan derfor kjøpe og selge aksjer inne i depotkontoen Investeringkonto zero helt fritt, uten å måtte levere skatteinnrapportering for disse handlene. Du kan derfor vente f.eks. 40 år før du i det hele tatt tar ut penger, så slipper du å skatterapportere i alle disse 40 årene. Når du så tar ut la oss si kr 400.000,- etter 40 år, så betaler du f.eks. 28 % eller hva som måtte gjelde da i skatt av disse pengene. Altså kr 112.000,- på en veldig forenklet måte. Men om du har et aksjedepot, så må du hvert år drive å rapportere handlene til hver selvangivelse 40 omganger på de samme årene. På 40 år så kan det fort dreie seg om tusenvis av handler. Og på et år kanskje flere hundre handler. Kommer selvsagt an på om du er en daytrader type, eller om du kjøper deg en porsjon aksjer hvert tredje år, bare for å ta et gitt spenn.. Så hvilken type er du? Endret 27. november 2016 av G 2 Lenke til kommentar
G Skrevet 27. november 2016 Del Skrevet 27. november 2016 Et godt råd. Handle i aksjer som har store volum handler hver dag. Da slipper du å rive deg i håret over ikke å få solgt aksjene dine igjen til en grei pris. Selvsagt må du vente til en optimal dag uansett for å få rett pris, men om det ikke er særlige handler pr. dag i en aksje du har kjøpt deg inn i, så kan du heller ikke forvente å få solgt aksjen igjen uten å kanskje måtte selge til en seigpinende kjøpers pris. Ellers kan jeg svært lite om aksjehandel. I USA så kan det skje store svingninger på enkelte aksjer, og det kan virke forlokkende, men som med alt som er av investeringer så lønner det seg å sette seg godt inn i tingene, ellers er det fort gjort å brenne seg, og det mange ganger til og med. En av de store kjendisene Idar Vollvik som grunnla selskapet Chess, hadde en gang mye penger. Men han rotet mye av disse pengene vekk i hodeløs aksjehandel. Jeg husker at han en gang var hardt inne i diamantutvinning på Grønland f.eks. som en av mange ting han ble fristet til. Vet ikke hvordan det gikk med akkurat det aksjeselskapet da. Men, han forsøkte seg på noe daytradingliknende handelsmønster, uten å vite hva han begikk seg inn på. Rene gambleren mao. Lenke til kommentar
Manlulu Skrevet 27. november 2016 Forfatter Del Skrevet 27. november 2016 ..., da kan du handle og blir ikke trukket skatt på fortjeneste og utbytte før du tar ut pengene fra kontoen. Hva menes med dette? Må man til vanlig skatte regelmessig, før man tar ut utbytte, eller selger aksjene? Gjør det enkelt for deg selv. Få deg Investeringkonto zero, eller når det nye er klar fra politisk hold som Aksjonærforeningen har jobbet for, så kan du skaffe deg det som et alternativ: http://aksjonaerforeningen.no/ Investeringkonto zero gir deg betydelig mindre administrasjonsarbeid. For dersom du blir registrert med en vanlig aksjesparekonto, så må du drive å føre inn hvert eneste realiserte kjøp og salg sammen men selvangivelsen. Om du er svært aktiv, så blir det en helvetes mye linjer på papirene å sjekke. Med Investeringskonto zero så kan du sammenlikne det med å kjøpe seg inn i et aksjefond, men som du selv forvalter. Du fører kun opp de pengene som ble satt inn og de pengene som ble tatt ut. Du betaler så den skattesatsen som gjelder for det skatteåret på de pengene du tar ut av Investeringskonto zero (eventuellt det året du satte inn pengene, vet ikke hvilke skatteår de forholder seg til egentlig). Du kan derfor kjøpe og selge aksjer inne i depotkontoen Investeringkonto zero helt fritt, uten å måtte levere skatteinnrapportering for disse handlene. Du kan derfor vente f.eks. 40 år før du i det hele tatt tar ut penger, så slipper du å skatterapportere i alle disse 40 årene. Når du så tar ut la oss si kr 400.000,- etter 40 år, så betaler du f.eks. 28 % eller hva som måtte gjelde da i skatt av disse pengene. Altså kr 112.000,- på en veldig forenklet måte. Men om du har et aksjedepot, så må du hvert år drive å rapportere handlene til hver selvangivelse 40 omganger på de samme årene. På 40 år så kan det fort dreie seg om tusenvis av handler. Og på et år kanskje flere hundre handler. Kommer selvsagt an på om du er en daytrader type, eller om du kjøper deg en porsjon aksjer hvert tredje år, bare for å ta et gitt spenn.. Så hvilken type er du? Det virker kanskje litt for godt til å være sant? Det må vel være noen bakdeler med Zero kontoen? Kanskje jeg missforsto, eller kanskje det gikk litt fort i svingene, men du sier at om du tar ut 400.000,- så betaler du 28% i skatt. Er dette 400.000 i overskudd? Eller er det sånn at viss jeg putter inn 400.000 en dag, og tar ut dager etterpå, så må jeg skatte 112.000? Hva med om jeg kjøper aksjer for 500.000 i dag, og de taper seg 100.000 i verdi, så jeg tar ut de resterendes 400.000 40 år etter. Må jeg da fortsatt skatte 112.000? Takk for linken forresten. Jeg skal sjekke den ut. Lenke til kommentar
G Skrevet 27. november 2016 Del Skrevet 27. november 2016 (endret) Du skatter selvsagt for differansen kun. Altså om du har hatt kr 5.000.000,- i tap, så får du altså skrive det av med 28% på skatten. Som utgjør kr 1.400.000,- (selvsagt så er ikke det et ønskelig utfall, men du får skrevet det av på den måten) Du setter inn f.eks. kr 100.000,- Du er dyktig, og 10 år senere fordi du har gjort mange riktige grep, så har du fått de til å yngle å bli f.eks. 2 mill. kroner. Da skatter du for de 1,9 mill som du realiserer som gevinst eksempelvis, i det du tar ut de 2 mill. kronene i sitt fulle. Du får nesten spørre Nordnet om hvordan det utregnes om du tar ut kun en delsum, eventuellt Skatteetaten, her inne på forumet eller om du blir medlem i Aksjonærforeningen, så kan du jo også stille forskjellige spørsmål av den karakter og liknende til dem. Endret 27. november 2016 av G Lenke til kommentar
Ziff Skrevet 27. november 2016 Del Skrevet 27. november 2016 Man kan bli "tvunget" til å realisere Zero om et års tid uansett hvis det kommer en ny og bedre løsning via statsbudsjettet. Lenke til kommentar
G Skrevet 27. november 2016 Del Skrevet 27. november 2016 (endret) Nja, er du sikker på det? Investeringskonto Zero er pr. definisjon en forsikringsordning, og ikke et sparetiltak. Derav den årlige forsikringspremien som er ganske liten, som trekkes av depoet. Endret 27. november 2016 av G Lenke til kommentar
Ziff Skrevet 27. november 2016 Del Skrevet 27. november 2016 Tenkte mer på at man heller vil ønske å bruke den "offisielle" aksjespareordningen, men at det ikke vil bli laget noen overgangsordning fra et lukket forsikringsprodukt som Zero, i motsetning til fond/aksjer man eier selvstendig. Lenke til kommentar
G Skrevet 27. november 2016 Del Skrevet 27. november 2016 (endret) Ok, for tvungen realisering av aksjer ville gjort mange sure, dersom de måtte ta tap for å få flyttet på ting. Er jo bedre å eie konto i begge ordningene så lenge at man får solgt seg ut av den gamle løsningen hos Nordnet med flere konkurrenter (f.eks. Netfonds) i sitt eget tempo. Dersom man i det hele tatt liker den nye ordningen selvfølgelig. Endret 27. november 2016 av G Lenke til kommentar
G Skrevet 27. november 2016 Del Skrevet 27. november 2016 (endret) Det virker kanskje litt for godt til å være sant? Det må vel være noen bakdeler med Zero kontoen? Noen forskjeller er allerede nevnt i tråden om f.eks. skjermingsfradrag som man går glipp av. Utfyllende informasjon om forskjellene har jo Nordnet å informere deg om, dersom det er spesiellt interessant for deg å optimalisere hvilken løsning du går for. Du kommer uansett ikke unna Skatteetatens klamme hånd. De vil ha noen penger av deg før eller siden. Med Zero-forsikringsordningen, så utsetter du skatten som beskrevet. Er ingen hokuspokus med akkurat det. Er veldig lettforståelig og slik jeg beskrev for deg. Men, om du velger vanlig aksjesparekonto, så betaler du skatt for hvert aksjesalg. Det kan fort bli mye beskatning. Men, du får dra glede av skjermingsfradraget, noe du ikke får hos Zero. Ordningene er uansett veldig forskjellige, og du bør jo sette deg inn i det, og kanskje regne på det, med fiktive kjøp og salg for å se hvordan det slår ut for ditt tenkte handelsmønster. Den åpenbare fordelen med Zero er alt papirarbeidebesparelsene, spesiellt om du fristes til å handle hyppig. Tro meg, når ting er så enkelt tilrettelagt, så vil du sikkert bruke mange kveldstimer til å finne noen fine aksjer du egentlig har lyst til å kjøpe deg inn i. Endret 27. november 2016 av G Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845 Skrevet 28. november 2016 Del Skrevet 28. november 2016 Jeg er stor fan av "learn by doing". Skal ikke putte inn mye penger. Om du vil lære hvor lite du vet og mer ydmykhet, så er du på rett vei. Aktiv spekulasjon er noe folk flest burde holde seg borte fra. For folk flest bør løsningen være å satse på indeksfond som nevnt av Herr Brun eller å investere i dividende-aksjer. Jeg har brukt enormt mye tid, krefter og penger på å forsøke å lære meg day trading og jeg er fortsatt ikke i mål. Vet ikke om jeg hadde gjort det igjen. Om jeg hadde brukt all tiden min på å jobbe i en betalt jobb og investert overskuddet, så hadde jeg sikkert vært på god vei til rikdom i dag. Jeg er blant de som mener det er mulig å predikere markedet og at suksess som day trader er mulig. MEN, det krever så utrolig mye. Og jeg føler selv jeg hadde litt flaks når jeg kom på sporet av 'the holy grail' som fortsatt er under utvikling. Lenke til kommentar
Manlulu Skrevet 28. november 2016 Forfatter Del Skrevet 28. november 2016 Du skatter selvsagt for differansen kun. Altså om du har hatt kr 5.000.000,- i tap, så får du altså skrive det av med 28% på skatten. Som utgjør kr 1.400.000,- (selvsagt så er ikke det et ønskelig utfall, men du får skrevet det av på den måten) Du setter inn f.eks. kr 100.000,- Du er dyktig, og 10 år senere fordi du har gjort mange riktige grep, så har du fått de til å yngle å bli f.eks. 2 mill. kroner. Da skatter du for de 1,9 mill som du realiserer som gevinst eksempelvis, i det du tar ut de 2 mill. kronene i sitt fulle. Du får nesten spørre Nordnet om hvordan det utregnes om du tar ut kun en delsum, eventuellt Skatteetaten, her inne på forumet eller om du blir medlem i Aksjonærforeningen, så kan du jo også stille forskjellige spørsmål av den karakter og liknende til dem. Hva får jeg ut av å melde meg inn i Aksjonærforeningen? Er det vært pengene det koster? Man kan bli "tvunget" til å realisere Zero om et års tid uansett hvis det kommer en ny og bedre løsning via statsbudsjettet. Hva menes med dette? Er det noe som kommer, som gjør Zero konto ubrukelig? Jeg er stor fan av "learn by doing". Skal ikke putte inn mye penger. Om du vil lære hvor lite du vet og mer ydmykhet, så er du på rett vei. Aktiv spekulasjon er noe folk flest burde holde seg borte fra. For folk flest bør løsningen være å satse på indeksfond som nevnt av Herr Brun eller å investere i dividende-aksjer. Jeg har brukt enormt mye tid, krefter og penger på å forsøke å lære meg day trading og jeg er fortsatt ikke i mål. Vet ikke om jeg hadde gjort det igjen. Om jeg hadde brukt all tiden min på å jobbe i en betalt jobb og investert overskuddet, så hadde jeg sikkert vært på god vei til rikdom i dag. Jeg er blant de som mener det er mulig å predikere markedet og at suksess som day trader er mulig. MEN, det krever så utrolig mye. Og jeg føler selv jeg hadde litt flaks når jeg kom på sporet av 'the holy grail' som fortsatt er under utvikling. Jeg er helt fersk, så noe day trading blir det ikke Det blir det kanskje aldri. Men det er gøy å se hvordan dette fungerer, og se om jeg klarer å tjene noen kroner. Lenke til kommentar
Twinflower Skrevet 28. november 2016 Del Skrevet 28. november 2016 Trodde skattehullet i Zero-kontoen og liknende er på vei til å bli tettet jeg? https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/horing---endret-beskatning-av-fondskonto/id2518144/ https://www.finansco.no/blog/2016/11/14/skatteregler-kroken-pa-doren-fondskonto/ Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå