Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

hvor mange meter kommer du på ett sekund i 60 kilometer i timen?


Cappoile

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tipper spørsmålet var hvor langt du kommer pr. sekund i 70 km/t og ikke 60 km/t. Enten husker OP feil, eller så var det skrivefeil på prøven. Svaret er 19,44 eller 19 avrundet.

Jeg husker ikke feil, det var 60km/t og svaralternativene. Så folkens, hva er konklusjonen?

Lenke til kommentar

 

Tipper spørsmålet var hvor langt du kommer pr. sekund i 70 km/t og ikke 60 km/t. Enten husker OP feil, eller så var det skrivefeil på prøven. Svaret er 19,44 eller 19 avrundet.

Jeg husker ikke feil, det var 60km/t og svaralternativene. Så folkens, hva er konklusjonen?

 

 Konklusjonen er les svarene du har fått. 

 

Jeg foreslår at du memorerer at 22 meter i sekundet er det samme som 80 kmt/t. Da kan du finne svaret for alle andre hastigheter med litt kjapp hoderegning.

 

Eksempel:

 

60 km/t:

 

22/2=11

 

Så halvparten av 80(40 altså) er 11 meter i sekundet. Du vet at 60 er midt mellom 40 og 80. Da er altså svaret midt mellom 11 og 22. 

 

Det samme gjelder ved 50 kmt/t, om det er spørsmålet. Det er litt mer enn 11 m/s. Av alternativene er det nok et svar som virker mest sannsynlig da.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

På den tiden vi har diskutert dette ene spørsmålet, kunne trådstarter lest gjennom alle de andre spørsmålene tre ganger ekstra.

Målet er å bestå, ikke å oppnå 100% poengsum.

 

Vi som har lappen klarer å bremse. Det sitter i ryggmargen, uten tenke på formler.

 

Slike oppgaver er nyttige i pensum for å demonstrere forholdet mellom hastighet og stopplengde.

Jeg er kritisk til at man får en oppgave med utregning på eksamen.

 

Vi hadde ikke kalkulator da jeg tok teori.

Jeg gjorde et overslag i hodet, men mitt svar samsvarte ikke med fasiten. Jeg fikk feil på et slikt spørsmål da jeg tok billappen for mange år siden, og det føltes urettferdig.

Jeg hadde dog langt over minstekravet, og bestod likevel.

 

Kravet for å bestå er ikke 100%.

Med bedre spørsmål kunne kravet til bestått gjerne vært høyere.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

Vi som har lappen klarer å bremse. Det sitter i ryggmargen, uten tenke på formler.

 

Jeg tror dessverre ikke at du kan generalisere deg fram til at "dere som har lappen klarer å bremse", ettersom en relativt høy andel av ulykker innebærer påkjørsel bakfra. Link 1, link 2, link 3, link 4.

 

Tror at flere burde være oppmerksomme på hvor mye avstand man faktisk dekker per sekund ved ulike hastigheter. Spesielt nå som så mange stirrer i mobilen halve kjøreturen. En enkel matteoppgave som går ut på å gjøre omtrentlige overslag ser jeg ikke på som en uting.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
  • 4 år senere...
Gjest Slettet-fsaSP0zV

I alle tester jeg har tatt ifm sertifiseringer etc har beskrivelsen for hvordan oppgavene skal løses vært "Select the best answer", ikke "--- correct ---". På noen oppgaver er ingen av svaralternativene helt korrekt (snakker her om multiple choice-oppgaver), og da velger man det beste (som oftest det nærmeste, men det kommer an på oppgaven). Forutsatt at oppgaven er riktig beskrevet i førstepost ville korrekt svar vært 19, siden 17 (16,67) er nærmere 19 enn 11. Må legge til at jeg ikke husker ordlyden som beskriver hvordan oppgavene skal løses til teoriprøven for førerkort.

Det må da være vanskelig å klare seg i hverdagen hvis man ikke kan regne ut hva 60 delt på 3 eller på 4 er, uten hjelpemidler? Ikke bare i trafikken, men i butikken, på skole/jobb og i andre situasjoner.

Lenke til kommentar

Det er ikke bare å kunne 60 delt på 3. Man må også huske at det faktisk er 60 delt på 3. Det er ikke noe man sitter og filosoferer over når man nermer seg en hindring i trafikken i kanskje 110km/t. Det er slikt man lærer i praksis med bl.a. kjøretimer.

Teoretiske ting som er greie å kunne er ting som f.eks. at bremselengden dobler seg fra tørr asfalt til våt, og dobler seg igjen fra våt til snø. (Ikke nøyaktig, men nære nok).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...