Gå til innhold

Objektiv til Sony a 6300

Anbefalte innlegg

Jeg er på utkikk etter et telezoom objektiv til min Sony a 6300.
Jeg kan lite om hva som er bra osv, så håper noen kan komme med råd og tips :-)
Jeg skjønner at pris ofte sier noe om kvalitet osv, men jeg er nybegynner og tenkte å bruke ca 5000 kr +/-
Jeg fotograferer ikke så mye, så har ikke behov for noe voldsomt objektiv, men vil selvsagt ha noe som er bra, som gir bra bilder etter prisklassen :-) 

Er det også noen som kan anbefale et mer "allround" objektiv, så hadde det vært fint. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sony har ikke så mye å velge mellom når det gjelder telezoom, det blir enten relativt rimelig eller veldig dyrt. Det er ett som peker seg ut som det eneste relativt rimelige telezoomobjektivet og det er 55-210mm som koster rundt 3000. Kjenner ikke dette, men du kan sikkert finne tester på nettet. Det jeg vet er at det ble lansert ganske tidlig så det begynner å bli noen år, men objektiv oppdateres mye sjeldnere enn kamerahus så det betyr ikke nødvendigvis så mye.

Det finnes også alt-i-ett objektiv, to varianter fra Sony med 18-200 brennvidde. Begge ligger litt over ditt budsjett, men gir nesten like stort zoomområde som en standardzoom + en rimelig telezoom.

Vet ikke om du har noe spesielt bruksområde i tankene, men tenker du på fuglebilder er 200mm lite hvis du ikke har en foringsplass hvor du kan ta bilder. På andre områder som barn som leker, bilder av hund osv hvor du bare trenger litt ekstra tele i forhold til standardzoomen vil en telezoom opp til 200mm fungere bra. 

Endret av se#
Lenke til kommentar