lada1 Skrevet 27. november 2016 Del Skrevet 27. november 2016 (endret) Er ikke "Black Friday" et eksempel på mer eller mindre bevisst bruk av flokkmentalitet og som kanskje inkluderer bruk av media? Handelstanden kan sitt håndverk? Jeg var også på Black Friday. Kjedelig. Endret 27. november 2016 av lada1 Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 27. november 2016 Del Skrevet 27. november 2016 Nja, men det kommer i tredje hånd isåfall. Samlerinnstinktet er første faktor her og konkurranseinnstinktet får folk sammen til "arenaen". Samlerinnstinktet i denne sammenheng betyr at folk får mer for mindre og derfor kan samle mer (duh). Konkurranseinnstinktet i denne sammenhengen betyr at det er begrenset med ting å samle og alle vil samle mest/ få det de trenger (duh). Lenke til kommentar
knopflerbruce Skrevet 27. november 2016 Del Skrevet 27. november 2016 Jeg kjenner ikke andres handlemønster denne dagen, men jeg handlet alene, og kun til som beviselig var billig sammenlignet med historikken.BF er noe hypet, men det er alltid en godbit eller tre å plukke opp. Lenke til kommentar
Brulejus Skrevet 27. november 2016 Del Skrevet 27. november 2016 Er vel bare et annet eksempel på Valentin, farsdag og Halloween. Laget av og for handelsstanden. Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 27. november 2016 Del Skrevet 27. november 2016 Meh, jeg trengte en oppvaskmaskin, og kjøpte en oppvaskmaskin litt billigere enn jeg eller ville betalt. Ser ingen stor grunn til å bruke krigsoverskrifter fordi handelsstanden prøver å tjene penger. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 27. november 2016 Del Skrevet 27. november 2016 Er ikke "Black Friday" et eksempel på mer eller mindre bevisst bruk av flokkmentalitet og som kanskje inkluderer bruk av media? Handelstanden kan sitt håndverk? Jeg var også på Black Friday. Kjedelig. Er ikke alt vareslag bevisst bruk av flokkmentalitet? Det er ikke uten grunn "bestselger" brukes som argument. AtW Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 27. november 2016 Del Skrevet 27. november 2016 Kanskje flokk-reaksjonen er "primitive" nedarvede egenskaper som vi ser hos alle skapninger? For de andre gjelder det mat, hvor de stimler sammen og fråtser i seg mest mulig, mens vi da bruker det mønsteret også på andre ting der det er overflod. Man kan selvsagt balansere eller avvenne seg med dette, siden vi (i motsetning til de andre) vet det kommer fler sjanser osv. "De var som gribber" er kanskje treffende karakteristikk på noen av scenene som utspiller seg når butikkdørene åpnes. Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 27. november 2016 Del Skrevet 27. november 2016 (endret) Black Friday er vel flokkmentalitet fra butikkenes side også Endret 27. november 2016 av SlikGårNoDagan Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 27. november 2016 Del Skrevet 27. november 2016 Ja, der er det vel styrt av "frykt" for å tape penger/konkurransen. "begynner en må alle begynne" aka søndagsåpne butikker. Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 27. november 2016 Del Skrevet 27. november 2016 https://youtu.be/8BXjzDprRdA Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9 Skrevet 27. november 2016 Del Skrevet 27. november 2016 It's not the having, it's the getting. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå