Manlulu Skrevet 26. november 2016 Del Skrevet 26. november 2016 Jeg har noen helt grunnleggende spørsmål om hvordan aksjer fungerer. 1. Hvor kan jeg lese meg opp på hvordan aksje handel fungerer. 2. Hvor kjøper og selger man aksjer. 3. Kan jeg kjøpe utenlandske aksjer? Hvor gjør jeg det? 4. Finnes det noe program eller nettside som kan vise data om aksjene mine på en god måte? 5. Om jeg kjøper aksjer.. hvordan får jeg utbytte i året? Er dette en standard, og om ikke, hvordan finner jeg ut om disse aksjene betaler ut utbytte i året? 6. Fungerer aksjer i Norge på helt samme måte om i USA? Så om jeg lese meg opp på aksjer i USA, så gjelder det også her? 7. Om jeg kjøper en aksjer, hvor lang tid tar det før den er min. Og hvor lang tid tar det fra jeg selger aksjen, til den er solgt? Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 26. november 2016 Del Skrevet 26. november 2016 (endret) 1: https://finanssans.no/dine-forste-aksjer eller https://www.nordnet.no/tjenester/investeringer/aksjer.html 2: Gjennom en megler. For eksempel på www.nordnet.no 3: Ja. Samme sted. 4: Ja, hos nettmegleren din. Det finnes også andre frittstående tjenester som gjør dette, der kan sikkert noen anbefale. 5: Det er ikke en standard. Du får utbytte om selskapet beslutter å dele ut utbytte. De fleste store børsnoterte selskaper har en plan for utbytte, men den kan endre seg med markedsforholdene. 6: I all hovedsak gjør de det ja. Markedskreftene fungerer likt, så ting som har med verdsetting og prising å gjøre vil stort sett være helt likt. Praktiske ting vil kunne være forskjellig. Bruk norske guider i første rekke, så slipper du å ta feil. 7: Avtalen får virkning så fort den er inngått, altså når bud er akseptert. Du kan da selge aksjen videre, selv om du teknisk sett ikke er eier. Pengene går ut av konto umiddelbart, men det å bli eier tar litt tid. I Norge tar det relativt kort tid, i andre land kan det ta lengre tid. Det har ingen praktisk betydning for deg. Til slutt: Ikke kjøp aksjer. Det er en dårlig idé. Kjøp fond om du vil investere. Endret 26. november 2016 av Herr Brun 1 Lenke til kommentar
Manlulu Skrevet 26. november 2016 Forfatter Del Skrevet 26. november 2016 Takk for godt svar vi får se om jeg kjøper aksjer eller fond. Kommer til å se på begge deler Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 26. november 2016 Del Skrevet 26. november 2016 Jeg har sagt dette flere ganger før her, men altså: For det første må du ikke kjøpe aksjer for penger du ikke har råd til å tape. Du bør ikke komme i en situasjon der du må selge på et ugunstig tidspunkt. For det andre må du kjøpe for nok til at kurtasjen ikke utgjør en uforholdsmessig stor kostnad, ca ti tusen pr aksje er minimum. For det tredje må du kjøpe mange nok aksjer til å få en tilstrekkelig diversifisering, femten-tjue er passe. Så, har du 150-200 000 du har råd til å tape? Før det anbefaler jeg Aksje-NM i stedet for ekte aksjer. (Jeg anbefaler det etter det også, men da er det et vurderingsspørsmål.) Lenke til kommentar
Manlulu Skrevet 26. november 2016 Forfatter Del Skrevet 26. november 2016 (endret) Jeg har ikke så mye penger å tape nei. Jeg tenkte å kjøpe for et par tusen, og se hvordan kjøp og salg av aksjer fungerer. Er det kun noe å tape på så små beløp? Vil krutasjen (hva er det?), bli en stor kostnad på små beløp? Noe som går på fastpris? Jeg har også forresten vært med på Aksje-NM. Men såg aldri noe om krutasje der. Nytt spørsmål: Jeg sparer allerede i Fond. Dette fondet har jeg kjøpt via en bank. Er det mulig å registrere seg på for eksempel nordnet.no, og få opp mine fond der, sammen med eventuelle aksjer og andre fond jeg kjøper? Slik at jeg får statestikk på alt jeg eier på et sted? Endret 26. november 2016 av Manlulu Lenke til kommentar
Sheldon C Skrevet 26. november 2016 Del Skrevet 26. november 2016 Kurtasje er gebyret som påløper hver gang du kjøper og selger aksjer. Tror Netfonds.no har laveste kurtasje for småhandler, der er minstekurtasjen 29,- Så i praksis må en aksjepost du kjøper til 2000,- stige til over 2058,- før du kan selge med fortjeneste. 1 Lenke til kommentar
Manlulu Skrevet 26. november 2016 Forfatter Del Skrevet 26. november 2016 (endret) Okay, det gir mening. Er Netfonds.no å anbefale over Nordnet.no? Eller.. hvilken side er det folk bruker til handelen? Jeg vil gjerne ha mulighet til å handle utenlandske aksjer også. Edit: Om jeg kjøper 1 stykk aksje til 1 kr. Må jeg alikevell betale krutasje, slik at kjøper koster 1 + 29 kr? Og om jeg da selger aksjen til 1 kr, må jeg også da betale krutasje på 29 kr? Så jeg betaler 30 kr. for en aksje som koster 1 kr, og jeg betaler 29 kr for å selge 1 kr i verdi? Endret 26. november 2016 av Manlulu Lenke til kommentar
MKej Skrevet 27. november 2016 Del Skrevet 27. november 2016 Jeg har sagt dette flere ganger før her, men altså: For det første må du ikke kjøpe aksjer for penger du ikke har råd til å tape. Du bør ikke komme i en situasjon der du må selge på et ugunstig tidspunkt. For det andre må du kjøpe for nok til at kurtasjen ikke utgjør en uforholdsmessig stor kostnad, ca ti tusen pr aksje er minimum. For det tredje må du kjøpe mange nok aksjer til å få en tilstrekkelig diversifisering, femten-tjue er passe. Så, har du 150-200 000 du har råd til å tape? Før det anbefaler jeg Aksje-NM i stedet for ekte aksjer. (Jeg anbefaler det etter det også, men da er det et vurderingsspørsmål.) 5 til så har du jo OBX, ergo like greit å kjøpe lavkost indeksfond da. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845 Skrevet 27. november 2016 Del Skrevet 27. november 2016 Både i teori og i praksis kan det i enkelte tilfeller ta mindre enn et sekund før du får kjøpt eller solgt enn aksje i et likvid marked om du kjøper til markedspris. Ikke at dette har betydning for deg. Lenke til kommentar
Twinflower Skrevet 28. november 2016 Del Skrevet 28. november 2016 Om jeg kjøper 1 stykk aksje til 1 kr. Må jeg alikevell betale krutasje, slik at kjøper koster 1 + 29 kr? Og om jeg da selger aksjen til 1 kr, må jeg også da betale krutasje på 29 kr? Så jeg betaler 30 kr. for en aksje som koster 1 kr, og jeg betaler 29 kr for å selge 1 kr i verdi? Ja. Du betaler kurtasje per handel. Så om du kjøper 1000 aksjer til 50 kroner stykket, og de blir fordelt utover 4 ulike selgere som kanskje tilogmed selger til ulik pris (f.eks la noen inn salgsbud på 49 kroner på samme aksjen samtidig som du la inn bud på 50), så betaler du bare én kurtasje. Merk at noen har en prosentsats i tillegg til fastpris. 1 Lenke til kommentar
Manlulu Skrevet 28. november 2016 Forfatter Del Skrevet 28. november 2016 Om jeg kjøper 1 stykk aksje til 1 kr. Må jeg alikevell betale krutasje, slik at kjøper koster 1 + 29 kr? Og om jeg da selger aksjen til 1 kr, må jeg også da betale krutasje på 29 kr? Så jeg betaler 30 kr. for en aksje som koster 1 kr, og jeg betaler 29 kr for å selge 1 kr i verdi? Ja. Du betaler kurtasje per handel. Så om du kjøper 1000 aksjer til 50 kroner stykket, og de blir fordelt utover 4 ulike selgere som kanskje tilogmed selger til ulik pris (f.eks la noen inn salgsbud på 49 kroner på samme aksjen samtidig som du la inn bud på 50), så betaler du bare én kurtasje. Merk at noen har en prosentsats i tillegg til fastpris. Kan man kjøpe flere forskjellige aksjer samtidig? Og da betale krutasje for kun 1 kjøp? Lenke til kommentar
Twinflower Skrevet 28. november 2016 Del Skrevet 28. november 2016 Om jeg kjøper 1 stykk aksje til 1 kr. Må jeg alikevell betale krutasje, slik at kjøper koster 1 + 29 kr? Og om jeg da selger aksjen til 1 kr, må jeg også da betale krutasje på 29 kr? Så jeg betaler 30 kr. for en aksje som koster 1 kr, og jeg betaler 29 kr for å selge 1 kr i verdi? Ja. Du betaler kurtasje per handel. Så om du kjøper 1000 aksjer til 50 kroner stykket, og de blir fordelt utover 4 ulike selgere som kanskje tilogmed selger til ulik pris (f.eks la noen inn salgsbud på 49 kroner på samme aksjen samtidig som du la inn bud på 50), så betaler du bare én kurtasje. Merk at noen har en prosentsats i tillegg til fastpris. Kan man kjøpe flere forskjellige aksjer samtidig? Og da betale krutasje for kun 1 kjøp? Nei. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå