Gå til innhold

PS4: Gode historiedrevne spill - anbefalinger

TomKT

Anbefalte innlegg

Hei!

Noen som kan anbefale noen spill med gode engasjerende historier i hovedsetet?

Elsker f eks Uncharted, Division og Destiny, men i spill der når storydelen er over og man kun står igjen med PvP for å avansere så blir det fort intetsigende :)

Spillsjanger er kan godt variere.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det gjør du, men så klart; det er en del referanser til serien for øvrig. Når det er sagt er det MANGE som begynte med nr 3. Nr 1 klarte jeg aldri å spille mer enn noen timer pga et veldig spesielt combat-system. Nr 2 er veldig bra, så det kan være verdt å sjekke ut.

Ellers bør du sjekke ut Wolfenstein: The New Order og Telltale-spillene. 

Lenke til kommentar

Ja jeg spillte bare det første en håndfull timer på en grei laptop, men var ikke helt gira på PC-spillling den gangen så det druknet i Steam biblioteket..Men The Witcher 3 på PS4 ble fullført og jeg nøt hele opplevelsen fra start til slutt. En herlig,vakker og magisk verden akkompagnert av ett storslagent nydelig lydspor :love:

• Liker 1
Lenke til kommentar

Som de andre nevner, The Last of Us. Mange likheter med Uncharted, bare mye bedre historie.

Telltale har jo nesten blitt en egen sjanger nå. :p Det er så historiefokusert som du får det, så alle de kan være verdt å sjekke ut. Er også flere spill som ligner, men ikke er helt lik, bland annet Life is Strange som er nevnt, og Until Dawn. Heavy Rain og Beyond: Two Souls har også kommet til PS4 så de er kanonspill som det er verdt å sjekke ut.

RPG-spill har vel egentlig lenge vært kongen på haugen når det kommer til historier. The Witcher 3 er absolutt den mest kjente og profilerte her nå. Og den er nok også strengt tatt den beste. Avsindig stykke kvalitet i det spillet. Dragon Age Inquisition fra BioWare er jo også en mulighet. Også har JRPG sjangeren veldig mange perler, men vet ikke hvorvidt du liker eller har kjennskap til den typen spill, så vet ikke hvor mye jeg trenger nevne det. Hvis du er interessert kan jeg nevne mange. :p

Platform/Adventure er også sjangre som ofte har lettere engasjerende spillhistorier, f.eks. Ratchet & Clank, eller spill fra den gode gamle point&click eraen, som Grim Fandango Remaster og Broken Sword 5. Er også ofte her du kan finne mange små historieperler blandt indie-spill. To som ikke er like direkte historieformidling, men som nesten bare oppleves er Journey og Brothers: A Tale of Two Sons.

The Banner Saga og Firewatch bør også nevnes, og Dust: An Elysian Tale likte jeg godt.

Glemte nesten å nevne de mer rene Action/Adventure spillene, som er det Uncharted er. Tomb Raider og Rise of the Tomb Raider er jo et trygt valg da de ligner veldig på Uncharted. Flere av Assassin's Creed spillene har også mye bra historie.

Jeg pleier ikke å se til FPS spill for noe særlig historie, men der er jo noen som har gode historier. Wolfenstein er nevnt. Metro-spillene er også bra på historiefronten, og samme med Bioshock -spillene.

Det er alt i alt veldig mange bra spill med gode historier der ute, men mye kommer selvfølgelig an på hvilken type spill og hvilken type historier som du føler passer deg best. :)

Endret av Rider of Reason
Lenke til kommentar

Ta deg en titt på CDON, de har flere gode priser under Black Friday salget denne helgen. Bla Dragon Age som en nevnte over her til 99 kr. Sjekk også finn før du kjøper nytt. Mange av de litt eldre spillene er grisebillige der.

Witcher 3 har en liten form for story recap i seg fra de første spillene i form av at du på new game tar hurtigvalg basert på de viktigste decisionsene fra 1 og 2, men vil anbefale deg å få med historien på de forrige. Du kan prøve å se etter en form for cutscene movie på youtube eller lignende. Fantastisk historie, og jeg personlig likte både eneren og toeren (noen som har klaget på combat i eneren, men det unngår du jo en del hvis du ser cutscenemovie).

Husker faktisk ikke eneren, men i 2eren har du på en måte 2 main storylines, hvor den ene heter Roche's path og den andre heter noe annet (står fast nå - edit: Iorveth's), men er hvertfall en eller annen elf.

Endret av Neonex
Lenke til kommentar

Tusen takk for alle svar! Her fikk jeg mye spennende å velge i:)

Noen spill har jeg allerede prøvd, slik som Hard Rain, de første Assassin's creed spillene, hele Ratchet og Clank (og Jak & Daxter) serien og Bioshock 1+2. Infinitiy prøvde jeg litt men ble ikke like fenget av story og miljø, dessverre. Ble ikke til at det fikk en ny sjanse.

Av RPG er det var vel Skyrim, og til dels Fallout 4 det siste jeg spilte. Har vokst opp med sjangeren både på skjerm og med terninger men finner at jeg som familiefar dessverre ikke har like god tid lenger til å pusle med spill der friheten blir "uendelig" stor. Litt umiddelbar driv fremover er å foretrekke. Hvis the Witcher er av denne sorten blir det litt for heavy. Men det ser jo helt nydelig ut!

Killzone-Shadow Fall, Journey og Brothers har jeg faktisk allerede i biblioteket. Også Grim Fandango, da jeg gikk glipp av dette da det opprinnelig ble gitt ut. God å høre jeg da har noe å glede meg til her:)

Holder i første omgang en knapp på The Last of Us, og allikevel kanskje The Witcher 3?

(En serie jeg kunne tenkt meg en oppdatering eller enda bedre en oppfølger av, er Legacy of Kain? - Hvis dere leser dette, Eidos!)

Endret av TomKT
Lenke til kommentar

Journey, Abzu, Oxenfree, Inside, Firewatch, Gone Home om du vil ha litt utradisjonell fortelling som også er korte. 

Kan også anbefale Rise of the Tomb Raider samt Tomb Raider(2013) om du vil ha noe som er tradisjonelt historiemessig og som har noen fellestrekk med Uncharted serien(og omvendt). 

Lenke til kommentar

Av RPG er det var vel Skyrim, og til dels Fallout 4 det siste jeg spilte. Har vokst opp med sjangeren både på skjerm og med terninger men finner at jeg som familiefar dessverre ikke har like god tid lenger til å pusle med spill der friheten blir "uendelig" stor. Litt umiddelbar driv fremover er å foretrekke. Hvis the Witcher er av denne sorten blir det litt for heavy. Men det ser jo helt nydelig ut!

Killzone-Shadow Fall, Journey og Brothers har jeg faktisk allerede i biblioteket. Også Grim Fandango, da jeg gikk glipp av dette da det opprinnelig ble gitt ut. God å høre jeg da har noe å glede meg til her:)

Holder i første omgang en knapp på The Last of Us, og allikevel kanskje The Witcher 3?

(En serie jeg kunne tenkt meg en oppdatering eller enda bedre en oppfølger av, er Legacy of Kain - Hvis dere leser dette, Eidos!)

Når det kommer til RPG så er vel et spill som man bruker mindre enn 60 timer på å regne som et makkverk av et RPG. :p Ser poenget ditt da, alle RPG krever mye tid. The Witcher 3 har mye mer driv fremover enn Skyrim og Fallout 4, selv side quests i Witcher 3 har mer driv fremover enn main quests i de to der. xD Derimot so er verdenen i Witcher 3 enorm og full av ting å gjøre, så må regne med å bruke 100 timer på det. Minst!

Telltale er mye kortere, fokuseres kun på histore. De jeg synes er best der er The Wolf Among Us og Tales from the Borderlands. Life is Strange (ikke Telltale) er også veldig bra.

Da er nok de mindre indie spillene lettere å svelge i en travel hverdag, ikke like tradisjonell filmaktig formidling av historie, men de kan gi mektige opplevelser allikevel. Hvis du allerede har Journey og Brothers så er det ingenting å tape. Selv The Witcher3 klarte ikke å overgå følelsen jeg satt igjen med etter Brothers. ;) De andre som jeg og Dore123m nevnte er også bra, og The Unfinished Swan glemte jeg å nevne. Veldig koselig spill, med fortellerstemme som minner ørlite grann om Legacy of Kain (magisk fortellerstemme).

Og siden vi er inne på Legacy of Kain så var Amy Hennig med på utviklingen der, og hun var også med på historien i enkelte Uncharted og The Last of Us, så allerede der har du kanskje et tegn på at The Last of Us er et godt valg.

Utviklerene av Legacy of Kain var ikke Eidos (som er del av Square Enix), men Crystal Dynamics, som forøvrig er de som står bak utviklingen av Tomb Raider-spillene. Så der kan du også ha en potensielt positiv kobling. ;)

Utgiveren Eidos står også bak Deus Ex spillene, så Mankind Divided kan være verdt en titt.

Synes også Darksiders har mange likhetstrekk med Legacy of Kain, og det er jo til PS4 også nå, så den kan du vurdere om du ikke har spilt det på PS3.

Lenke til kommentar

Takker for utfyllende info! Referansen min til Eidos var litt upresis også. Eidos var vel kanskje utgiveren? Jeg husket bare at det var en forbindelse mellom LoK og Tombraider den gang det var snakk om at de samme utviklerne bak de førstnevnte (da altså korrigert til Crystal Dynamics)tok over serien tidlig 2000-tallet(?):)

Men da høres ut som man altså kan få litt umiddelbar og målrettet action i The Witcher 3 skulle man han en time eller 2 tilgjengelig, slik du legger det frem, så jeg tror det havner i handlekurven! Det visuelle, av det jeg har sett, var også upåklagelig. Og dessuten, når ungene er i seng så har natta mange timer;)

Takker igjen for tips om mange godbiter! Jobbet i bransjen i min "ungdom" men trengte nå en oppdatering på hva som finnes der ute verdt å sjekke ut:) Byttet også nettopp ut harddisken med en med større plass som venter på å fylles?

Endret av TomKT
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...