andrens Skrevet 26. november 2016 Del Skrevet 26. november 2016 (endret) Hei! På vinterstid pleier jeg å få noe oppe i hjørnet på taket på soverommet - se to vedlagte bilder. Jeg lurer på hva det kan være og hvorfor det kommer. Det er et vindu like ved siden av, der er ventilene åpne, så jeg tror ikke at det kan være pga. fuktighet. Jeg har ingen leiligheter over min. Vet noen hva dette kan være og hvordan jeg kan unngå det? Endret 26. november 2016 av andrens Lenke til kommentar
daruu Skrevet 26. november 2016 Del Skrevet 26. november 2016 Ser ut som mugg... Gammelt bygg? Ser ut som om det kan være kondens som samler seg i hjørnet der, sikkert pga kuldebro og/eller manglende dampsperre. Hva er det over leiligheten din? Lenke til kommentar
aklla Skrevet 26. november 2016 Del Skrevet 26. november 2016 Jeg ville skrudd opp det lokket inntil veggen og tatt en titt inni der. Ellers er det neppe veldig sunt å ha dette på soverommet. Hva annet enn fukt er det som gjør at det kommer mugg? Det kan være relativt tørr luft, men om det kommer vann ut av det lokket kan det komme mugg. Lenke til kommentar
andrens Skrevet 26. november 2016 Forfatter Del Skrevet 26. november 2016 Ser ut som mugg... Gammelt bygg? Ser ut som om det kan være kondens som samler seg i hjørnet der, sikkert pga kuldebro og/eller manglende dampsperre. Hva er det over leiligheten din? Takk for raskt svar, daruu. Jeg har lagt ved et bilde her, slik ser det ut over hjørnet på leiligheten. Bygget er fra sent 1970. Hva tror du? Mvh, André Lenke til kommentar
andrens Skrevet 26. november 2016 Forfatter Del Skrevet 26. november 2016 Jeg ville skrudd opp det lokket inntil veggen og tatt en titt inni der. Ellers er det neppe veldig sunt å ha dette på soverommet. Hva annet enn fukt er det som gjør at det kommer mugg? Det kan være relativt tørr luft, men om det kommer vann ut av det lokket kan det komme mugg. Takk for svar! Kan forsøke å skru opp lokket. Jeg ser at det ikke kommer vann ut derfra, men det er derimot vanndråper helt i hjørnet. Ogh elt enig, dette kan ikke være sunt å ha på soverommet.... Lenke til kommentar
aklla Skrevet 26. november 2016 Del Skrevet 26. november 2016 Har du tatt det opp med styret? Lenke til kommentar
daruu Skrevet 26. november 2016 Del Skrevet 26. november 2016 Trekker det i hjørnet, feks fra der det lokket sitter? Kald luft som møter varm = kondens Lenke til kommentar
andrens Skrevet 26. november 2016 Forfatter Del Skrevet 26. november 2016 @daruu, nei det trekker ikke ved lokket, det er helt lukket. Bør det trekke? @aklla, det er tatt opp med vaktmester i borettslaget, men han vil ikke gjøre noe særlig Lenke til kommentar
PoWerFeeD Skrevet 26. november 2016 Del Skrevet 26. november 2016 Se om du kan låne en sånn temperaturmåler laser. Og sjekk om hjørnet der er kaldere enn resten av taket. Dersom det holder samme temp som resten av taker så lekker taket, om du kan se at det er mye kaldere så er det kondens. Uansett. Vask hjørnet i taket jevnlig med noe som tar knekken på mygg og sopp. Det er ikke sunt, og sporene sprer seg raskt som du ser. Vaktmester og styre bør jo utbedre en lekkasje, om du har en kuldebro fra det lokket, så kan det kanskje være mulig å få isolert det bedre. Lenke til kommentar
Kajac Skrevet 28. november 2016 Del Skrevet 28. november 2016 (endret) Jeg har vasket sånn mugg med klor med stort hell. Fremgangsmåte: 1. Vask over muggen med f.eks. zalovann. Du vil ikke klare å få vekk alt, så vask til all "løs" mugg er borte. 2. Skyll godt med rent vann, og tørk området. 3. Påfør klor på det "betente" området ved hjelp av f.eks. en svamp. Husk å bruke plasthansker! 4. La kloren virke en halvtimes tid. Dersom det tørker, påfør mer klor. 5. Etter ca. 30 min, sjekk at det ikke lenger er tegn til mugg i området. 6. Skyll av kloren og tørk godt. Forhåpentligvis har du nå tatt knekken på muggen. Dersom du ser antydning til mugg igjen, gjenta prosessen. PS: Området på bildet ser ganske godt angrepet ut av mugg. Det kan derfor hende malingen rett og slett har tatt skade av muggen. I såfall bør du fjerne gammel maling, pusse ned og vaske godt, før du maler på nytt med muggdrepende maling. Men forsøk med klor først. Endret 28. november 2016 av Kajac Lenke til kommentar
andrens Skrevet 29. november 2016 Forfatter Del Skrevet 29. november 2016 Jeg har vasket sånn mugg med klor med stort hell. Fremgangsmåte: 1. Vask over muggen med f.eks. zalovann. Du vil ikke klare å få vekk alt, så vask til all "løs" mugg er borte. 2. Skyll godt med rent vann, og tørk området. 3. Påfør klor på det "betente" området ved hjelp av f.eks. en svamp. Husk å bruke plasthansker! 4. La kloren virke en halvtimes tid. Dersom det tørker, påfør mer klor. 5. Etter ca. 30 min, sjekk at det ikke lenger er tegn til mugg i området. 6. Skyll av kloren og tørk godt. Forhåpentligvis har du nå tatt knekken på muggen. Dersom du ser antydning til mugg igjen, gjenta prosessen. PS: Området på bildet ser ganske godt angrepet ut av mugg. Det kan derfor hende malingen rett og slett har tatt skade av muggen. I såfall bør du fjerne gammel maling, pusse ned og vaske godt, før du maler på nytt med muggdrepende maling. Men forsøk med klor først. Takk så mye! Fremgangsmåten fungerte godt! 1 Lenke til kommentar
aklla Skrevet 29. november 2016 Del Skrevet 29. november 2016 Der kommer nok tilbake snart... 1 Lenke til kommentar
Kajac Skrevet 29. november 2016 Del Skrevet 29. november 2016 Der kommer nok tilbake snart... Si ikke det Jeg har hatt bra suksess med denne metoden. Men det er selvsagt da avhengig av at man blir kvitt årsaken til muggen, nemlig kondensen. Men det kan hende en slik billig luftsluker de har på Biltema er nok Lenke til kommentar
aklla Skrevet 29. november 2016 Del Skrevet 29. november 2016 Det er det jeg mente, å vaske holder ikke i lengden. Luftavfukter er også en slags løsning, men det beste er jo å faktisk utbedre årsaken til problemet, i stedet for å utbedre konsekvensen av problemet. 1 Lenke til kommentar
^fmj Skrevet 29. november 2016 Del Skrevet 29. november 2016 (endret) Natron kan også brukes, spray gjerne på en løsning av natron og vann som du lar tørke, et slags first line of defence om du vil. Man kan også lage en pasta av natron og vann som man skrubber området med. Natron er egentlig et lite vidundermiddel til mye forskjellig. Sterk eddik tar også knekken på mye. http://www.ebay.com/itm/Pro-Non-Contact-LCD-IR-Laser-Infrared-Digital-Temperature-Thermometer-Gun-KG-/172333189552?var=&hash=item281fdbc9b0:m:mFmPcUBHQgzTl9LqvVOqB4A Jeg har en slik, kjøpt mest for moro, men har brukt den til forskjellig. Har testet mot litt dyrere digitalt termometer på vegg og får nærmest identiske verdier. Endret 29. november 2016 av ^fmj Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå